Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Keuring weer lachen... NOT!!
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 23 Feb 2006, 20:31    Onderwerp: Keuring weer lachen... NOT!! Reageer met quote

Nou vandaag naar de keuring geweest, en wat 'n ellende was 't weer...
Er zijn vanaf 15 Februari een reeks nieuwe wetten van start gegaan hier in België die meer duidelijkheid moeten brengen (en dat is ook wel zo), maar tegelijk een partij extra administratie en hoge kosten meebrengen.

Om 'n lang verhaal kort te maken is ie (uiteraard) afgekeurd. En op een boel punten die voorheen geen probleem waren.
De spiegels bijvoorbeeld. Voorheen in orde gezien deze voorzien waren van een erkend E-keurmerk, wat een Europese goedkeuring betekende. Nu volstaat dat nie meer en moet er voor elke verbouwing een attest getoond worden waarop de Europese goedkeuring door fabrikant of leverancier geschreven staat, evenals dat het onderdeel bedoeld is voor dit type auto.

De zonneband dan. Altijd beetje krom geweest. Deze mag niet onder de standaard zonnekleppen uitsteken. Maar dat wordt waargenomen met de kleppen tegen de voorruit gevouwen. Heb je zoals ik korte kleppen staan die naar de ruit gericht dus weer horizontaal en mag mijn zonneband dus 2 cm zijn. Kom ik ook weer opnieuw aan 't plakken dus Sad

De alu spoilers zijn sinds nu ook hier verboden, dus die moet helaas eraf. Hoop dat ik snel een leuk alternatief kan vinden.

Maar het gaat nog verder. Ik heb Recaro (semi-)kuipstoeltjes (welke origineel geleverd werden als optie voor de RS modellen), een 4-spaaks RS stuur (niet origineel aanwezig, wel als optie geleverd door Ford), een RS motorkap met luchtroosters en RS bodykit. Allemaal origineel, Ford & RS logo's staan erop evenals de partnummers.
En ook daar weten ze zeik van te maken, want ik rij een 1.4 en geen RS. Ik kon wel uit m'n vel springen maar gezien dat zo bloot is maar nie gedaan...
Komt er dus op neer dat ik ook daar goedkeuringspapieren voor moet hebben dat het voor mijn auto bedoeld is (RS heeft zelfde carrosserie als mijne) en dat 't goedgekeurd is van de fabriek uit. Krijg je normaal bij aankoop van de fabrikant, maar hoe in godsnaam ga je dat voor 15 jaar oude, nota bene ORIGINELE onderdelen krijgen?

Alsof alles nog niet genoeg kost wordt de keuring ineens in prijs verdubbeld, alleen omdat het een verbouwd voertuig is en ze kennelijk van elke modificatie, van pookknoppie tot verlichting, van pedaaltje tot (standaard) uitbouwbumpers, een verslag moeten maken als bijlage bij de keuringspapieren...

Om een lang verhaal ko... euhm niet TE lang te maken... Voor mij is de lol eraf. Ik denk dat ik maar eens hard op zoek ga naar nieuwe hobby's en zo de leuke tuningtijd die ik toch gehad heb een beetje kan vergeten...
Schrik niet, ik zal nog wel naar de tuningweekenden komen hoor! Maar ik weet nog echt niet of het met of zonder auto zal zijn...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Supra Oma
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 1 November 2004
Posts: 323
PostGeplaatst: Do 23 Feb 2006, 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Pfffffffff rare gasten die belgen heb ik altijd al gevonden

Ga gewoon naar een ford garage en vraag om hulp ...anders ga in nederland naar een ford garage
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 23 Feb 2006, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heb 'k niks aan... De Ford garage hier zijn afzetters en in NL zijn ze niet bekend met de Belgische wetten en benodigde papieren...
Wat ik nog kan doen regel ik met m'n eigen garage, en dan maar zien of we 'm nog goedgekeurd krijgen...
En wat ik daarna doe zie ik nog wel...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Vooral dat van die RS parts vind ik zware onzin  Shock !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Je auto staat in belgie geregistreerd dan? waarom laat je em niet in nederland registeren
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat ie geregistreerd moet zijn in het land waar je woont, en da's België voor mij Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

men jesse vet erg.
woon ook in belgie en die klote keuring hang iedere belg wel de nek uit..
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ja 'k weet 't... Maar 't is nu wel heel erg geworden...
Iemand die net begint met tunen en op die attesten let bij nieuwe aankopen komt nog redelijk weg, heeft alleen duur keuringen elk jaar en is beperkt tot onderdelen niet buiten België te bestellen, maar iemand die al jaren bepaalde stukken heeft krijgt zo'n attest nie meer (vandaag over gebeld)... Dus volgens de wet kun je die stukken dan weggooien, in praktijk voor keuring weer origineel maken Sad
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

hmm, verbaasd me dan nog enorm dat er geen gezeik over je ramen was. Ook al zijn die geblindeerde ramen in BE dan minder een probleem dan in NL, als ze gaan zeiken over je bodykit had dat ook wel verwacht, maar gelukkig niet zo Exclamation

Vraag me trouwens af, waarom wordt die keuring duurder? De staat belgië verzint toch dat voor de keuring getunede auto's extra nagekeken moeten worden, toch? Waarom moet de burger die vage sh!t dan betalen ipv de staat zelf?

Maar als ik het goed begrijp is er dus geen enkele mogelijkheid voor jou om legaal te rijden ook al breng je de auto terug in originele staat? Tenminste, die auto van jou is toch met die bodykit zo uit de fabriek gekomen en niet later gemonteerd, of wel? Als je wagen idd zo met deze bodykit uit de fabriek komt rollen als zijnde een 1.4GT, dan is dat toch volledig origineel??? Maar dus toch illegaal??? (vanwege de papieren die je nodig hebt en die je uiteraard niet meer kunt krijgen)

Snap jij het snap ik het Sad
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Supra Oma
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 1 November 2004
Posts: 323
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Heb 'k niks aan... De Ford garage hier zijn afzetters en in NL zijn ze niet bekend met de Belgische wetten en benodigde papieren...
Wat ik nog kan doen regel ik met m'n eigen garage, en dan maar zien of we 'm nog goedgekeurd krijgen...
En wat ik daarna doe zie ik nog wel...



Das kul ga naar een garage ...in belgie en vraag info over je type ford
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Feb 2006, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Vraag me trouwens af, waarom wordt die keuring duurder? De staat belgië verzint toch dat voor de keuring getunede auto's extra nagekeken moeten worden, toch? Waarom moet de burger die vage sh!t dan betalen ipv de staat zelf?

Omdat de staat aan ons moet verdienen... Da's hier hetzelfde als in NL Wink

En over de ramen is inderdaad geen gezeik want de ramen die bij mij getint zijn mogen ook getint zijn hier. Dat zijn dus achterruit EN achterste zijruitjes, en dat laatste is verschillend met de wetgeving in NL Wink

Had eerder gezeik verwacht over mijn bandenmaat die om de 16" velgen lag, die ik voor een keer eens niet heb omgewisseld naar de standaard 13". Maar daar was ik op voorbereid en ik had een uitdraai meegenomen uit de wet incl. rekenformules waaruit bleek dat mijn maat nog net mocht.
Maar daar zeiden ze dus niks over...

@ Supra Oma ik ga absoluut niet naar de Ford dealer als je die bedoelt. Die tellen al 30 Eur voor koplampafstelling en 5 Eur voor één dashboardlampje. En ze informeren je slecht totdat het geld binnen is, en dan laten ze je gewoon helemaal vallen Evil or Very Mad
Trouwens het gaat niet om info vragen, het gaat om papieren die vanaf dit jaar bij nieuwe onderdelen die in België verkocht worden geleverd moeten worden. Als ik stoelen uit een ander model Ford in mijn auto wil en ik bestel die bij Ford, moet ik daar vanaf nu een papier bij krijgen waar de Europese goedkeur op staat geschreven, EN dat het onderdeel geschikt is voor mijn model wagen. Dat dat het geval is weet ik ook wel maar 't is zo krom als wat allemaal.

Vandaag eens rondgebeld maar voor onderdelen die je al gekocht hebt, en 15 jaar oude originele onderdelen, kun je op geen manier zo'n papier van de fabrikant krijgen.
Wil je het volgens de wet spelen zou je ze weg kunnen gooien, in praktijk wordt 't dus nog verder verbouwen Confused
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 25 Feb 2006, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Klasgenoot van me werkt bij Jos Bogman Ford in M'stricht, ik ga toevallig vanaaf langs hem (klassenfeestje Razz), zal hem eens vragen of hij daar iets van weet want je auto is toch van origine Nederlands he?

Ik heb geen idee of het wat uithaalt, maar misschien kan ik je met hem in contact brengen over die papieren die je (misschien) toch nog via Bogman kan krijgen.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Za 25 Feb 2006, 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Damm kerel wat lees ik nu weer Sad  wat een gezeik daar in belgie is echt om te huilen zo erg  Crying or Very sad  ik hoop echt voor je dat het goed komt.
kan je niet even alles er af halen bodykit en spoiler enzo en er na weer monteren?
ik hoop dat je een oplossing vindt want dit is heel erg ***. Mad
leef met je mee.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Za 25 Feb 2006, 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

slaagt tog allemaal op niets. vanaf dees jaar overal papieren voor hebben.
dus je moet alels er af werpen dat er opzat en vanaf nul beginne of het is illegaal Confused
die achterlijke belgische regering.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 25 Feb 2006, 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

@ Longbow als je wil bedankt alvast! Maar zij zullen die papieren niet hebben vrees ik, dat zijn "GOCA attesten" (GOCA is Belgische keuringsdienst) dus is een specifiek Belgisch papier.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB