Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| williamrtd Advanced Member
| Geregistreerd op: 4 Januari 2004 | Posts: 541 | Woonplaats: rotterdam |
|
Geplaatst: Vr 23 Jan 2004, 19:00 Onderwerp: accu controleren |
|
|
|
Ik heb ff een vraagje, is er een manier om een accu te meten om te kijken of er misschien iets van een lekstroom is ofzo??? stond gister met een lege accu en na opladen met een acculader starte hij gewoon, hij laadt ook gewoon op (13,9V), maar of er een lekspanning is.......??? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 23 Jan 2004, 22:21 Onderwerp: |
|
|
|
Meet de accuspanning eens met de motor uit, m.a.w. als ie niet wordt bijgeladen? Dan zou die rond de 12V moeten zijn, issie rond de 10V heb je een kapotte cel.
Verder kun je ff nakijken of er nergens per ongeluk verbruikers blijven aanstaan die niet horen aan te staan.
Misschien heeft SaphireNX nog nuttige tips, die had vorig jaar ook last van lekstroom en lege accu. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 24 Jan 2004, 0:29 Onderwerp: |
|
|
|
Het makkelijkst is even naar een GOEDE accuboer of garage gaan.
Eigenlijk heeft een garage voorkeur, omdat die je niet meteen
een accu willen aansmeren...
Die meten dan met motor aan en uit de spanning op je accu
EN met motor uit en een belasting van 200A ofzo ook nog eens.
Bij mij bleek het 1 cel te zijn die dood was; na 100km snelweg
had ik een uur de tijd om 1 keer te starten en dan was het gedaan.
Echter meteen nadat de auto gelopen had stond er toch 12,3V op.
Als dat minder wordt na verloop van tijd denk je al gauw aan
lekstroom, maar in mijn geval zat het dus in de accu, niet de auto.
Overigens heeft IEDERE auto wel IETS van lekstroom, o.a. voor
het klokje, een alarm, startonderbreker, radiogeheugens,
zelfontlading van de accu enz. enz.
Mijn DeLorean heeft GEMETEN momenteel 23mA lekstroom, da's
teveel, maar ik weet waar het aan ligt (alarm-led-aanpassing) en
heb daarvoor nog geen GOEDE EN MOOIE oplossing.
Zonder die LED is het een keurige 4mA voor alles...
Meten per circuit kan overigens heel makkelijk door de zekeringen
eruit te trekken en daar dan een multimeter in de 10A-stand
in te steken. Let wel; bij veel auto's zitten er ook dingen buiten
het zekeringsblok om aangesloten of heb je extra zekeringen
in het motorruim.
Mijn NX heeft bijv bij de accu een "fusible link"en een paar
hoofdzekeringen in een doosje in de buurt, terwijl de rest
onder het dashboard zit.
Mijn DeLorean heeft zelfs een paar TOTAAL ONGEZEKERDE
circuits en een paar met zelf herstellende (thermische) zekeringen.
Het beste advies:
"meten is weten en gissen is missen"
met dank aan mijn natuurkundeleraar _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| williamrtd Advanced Member
| Geregistreerd op: 4 Januari 2004 | Posts: 541 | Woonplaats: rotterdam |
|
Geplaatst: Za 24 Jan 2004, 11:17 Onderwerp: |
|
|
|
kijk aan deze info heb ik iets. tnx _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|