Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 13 Sep 2006, 17:21 Onderwerp: |
|
|
|
Mapping...
Een mapping is de tabel die in de ECU is opgenomen en aangeeft hoeveel benzine hij bij welke belasting en bij welk toerental in moet spuiten, of hoeveel graden hij de ontsteking moet verzetten. Vandaar fuelmaps en ignitionmaps.
Hoe je een maps maakt leer je ook niet even uit een handleiding. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 13 Sep 2006, 17:35 Onderwerp: |
|
|
|
Ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar kan je wel aanraden als je niet heel goed weet waarmee je bezig bent NIET zo'n ding te gaan programmeren! Fouten zijn snel gemaakt en in zo'n geval kosten die je gewoon je hele blok.
Wil je hem helemaal goed afstellen zul je dat zowiezo op een rollenbank moeten doen, ik geloof dat je met veel systemen dan verschillende mappings kunt opslaan en simpelweg ertussen wisselen... Bijv. 1 voor normaal stadsgebruik, 1 voor race enz. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 14 Sep 2006, 9:58 Onderwerp: |
|
|
|
Nope, dat geloof je verkeerd _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 14 Sep 2006, 10:03 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Nope, dat geloof je verkeerd |
klopt zijn er maar enkele die dat kunnen, en dan ook nog eens met de laptop ernaast waar alle mappings op staan opgeslagen _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 14 Sep 2006, 19:43 Onderwerp: |
|
|
|
@Max correct me?
Wat zijn die apparaten dan met display en bediening erop die je wel eens in 't dashboard ziet ingebouwd, waar ze onder het rijden het motormanagement mee kunnen aanpassen? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 17 Sep 2006, 11:28 Onderwerp: |
|
|
|
Is niet bedoeld voor tijdens t rijden. Vaak zijn dit de Piggyback computers zoals de SAFC van Apex'i e.d.
Ook de standalone van Apex'i, de Power FC, heeft een aparaat met scherm erop waarmee je t een en ander kunt afregelen, deze heet de commander. Toch blijft t niet de bedoeling dit tijdens het rijden te doen.
Punt is dat je voor n goede loop van je blok aan 1 goede map set genoeg hebt. Deze hoort zuinig te rijden bij off-boost, en goede performance te geven on boost. Hoe? Door gewoon te zorgen dat de A/F verhouding door het hele toerenberijk blijft zoals die zijn moet, en de timing goed geregeld is. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 17 Sep 2006, 18:11 Onderwerp: |
|
|
|
Okee dat klinkt logisch...
Maar zelf begreep ik altijd dat als je echt een raceprofiel maakt, deze gewoon totaal niet geschikt is voor bijvoorbeeld stadsverkeer. En dat mensen dan gewoon daarvoor een zuinige optimale afstelling namen, en op de strip een die puur en alleen performancegericht is.
Maar goed de mogelijkheden zullen ook voor een groot deel afhangen van wat er nog meer qua tuning aan gebeurd is lijkt me... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 18 Sep 2006, 15:58 Onderwerp: |
|
|
|
Bij turbo wagens zie je wel eens dat ze bij normaal gebruik in een low boost setting rijden, dus lage turbodruk. En bij circuitgebruik e.d. high boost setting, dus met hoge turbodruk. Een echt goede stand alone bied dus ook de mogelijkheid om daarvoor 2 verschillende mappings te hebben voor perfecte A/F verhoudingen in beide situaties. Maar die regelen dan ook het boostcontroll. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|