Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 19 Jan 2007, 18:22 Onderwerp: Voorbereiding op nieuwe turbo, boostcontroller |
|
|
|
Merk: BlitZ
Type: Dual SBC
Resultaat: SX gone wild!
Foto's volgen. Maar ik zal alvast n kleine tekst geven erop. De turbotimer heb ik uitgebouwd en verkocht, van de opbrengst is er nu een BlitZ Dual SBC.
Instellen is fluitje van n cent, en t verschil dat t maakt is beangstigend! Lag is veeeeeeeele malen minder, de turbo komt heel wat sneller op druk, wat bij testrijden even een enge situatie opleverde omdat de wagen vreselijk hard sideways ging op t moment dat ik er niet op verdacht was (normaal had ik in die situatie echt geen boost gehad, en plots was t er en kwam t kontje driftig om). Kreeg m nog net in n drift gehouden. Aantal mensen die net op dat punt op de bus staan te wachten nee knikkend en boos naar hun hoofd wijzend
De wagen komt dus heel wat eerder op druk, veel eerder op full boost, en de boost komt er gewoon veel geweldadiger in, HEERLIJK!
Setting 1 heb ik nu zo gezet dat die gewoon zoals zonder BC zou rijden, standaard druk (0,7 bar). Dit voor als ik normaal wil rijden
Stand 2: 1 bar boost, met n paar settings waardoor hij ook veel harder in komt. Als je wil weten wat voor verschil er is tussen 0,7 en 1 bar... een complete wereld!
Stand 3 en 4 zijn nog niet gebruikt, dit is voor de andere turbo straks wel interessant, die kan meer dan 1 bar draaien zonder dat ik me hoef af te vragen of ie t nog houd of niet. Gezien dit beestje al niet 100% meer is (seals) ga ik m niet tot zn grens drukken. De nieuwe tubbie zal in stand 3 1,2 bar voor zn kiezen krijden.
Stand 4 is voor als de hele setup compleet is, en mn blok ook n kleine rebuild gehad heeft (zuigerveren, lagerschalen en pakkingen) en die gaat dan op 1,6 bar staan. Voor de gevallen dat t even ECHT debiel hard moet gaan (voor t geval dat er een Corvette naast me staat ofzo). 1,6 is genoeg voor ruim 360pk overigens. Maar dan moeten de injectoren en AFM etc etc ook geschikt ervoor zijn, de standaard zijn dit dus niet.
Al met al, een geweldige upgrade alweer _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Vr 19 Jan 2007, 18:37 Onderwerp: |
|
|
|
hehe maximus gone wild _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 19 Jan 2007, 18:45 Onderwerp: |
|
|
|
Klinkt goed!
Nu ben ik niet echt bekend met Turbo-techniek (ja, de basics)
dusse: op watvoor principe werkt zo'n boostcontroller??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 19 Jan 2007, 19:06 Onderwerp: |
|
|
|
Normaal loopt er n slangetje tussen n vacuumslang (of direct n nippel op de turbo, de betere optie, zoals ik t heb) naar de actuator van de wastegate. Daar zit n veer in die bepaald bij hoeveel druk de wastegate opent, zodat er niet meer boost opgebouwd wordt.
De boostcontroller komt hier als t waren tussenin.
Wil je meer druk laat ie minder druk naar de actuator, zodat die de wastegate langer dicht houd. Deze boostcontroller houd de wastegate volledig gesloten totdat full boost berijkt is die je ingesteld hebt. Terwijl standaard de wastegate langzaam opent al naar de druk stijgt (n veer is progressief, niet aan/uit natuurlijk). Hierdoor komt ie veel sneller op de gewenste druk.
Boostcontroller heeft ook nog een aansluiting op de vacuumslangen en meet dit, en aan de hand daarvan kan ie bepalen wat ie met de wastegate doet. Je hebt dus heel preciese controlle, kunt spikes weg krijgen, sneller druk op bouwen, en meer druk op bouwen dan de veer van de actuator normaal toe zou laten. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Vr 19 Jan 2007, 19:07 Onderwerp: |
|
|
|
standaard zit er een druk geregelde wastegate op
Dat wil zeggen dat de wastegate vanaf een bepaalde druk open geduuwd wordt (langzaam open geduwd door langzaam druk opbouw)
een BC stuurt de actuator aan wat dan weer de wastegate bediend (omdat de BC geplaatst wordt in de drukleiding naar de actuator toe)
Hierdoor wordt de wastegate veel resoluter bediend, gaat open als die open moet gaan (en dan ook in 1x) en kan op wens ook langer dicht blijven waardoor er een hogere druk gegenereed wordt door de turbo (omdat de waste gate later open gaat)
Een BC is dus een apparaatje waarmee je de druk van de turbo kunt regelen mbv selunoids (of hoe je het spellen mag)
Een ventiel dus wat elektrisch aangestuurd wordt en druk op de actuator brengt of juist niet.
hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Weet hoe dat ding werkt, maar kan het moeilijk verwoorden. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 19 Jan 2007, 19:11 Onderwerp: |
|
|
|
Sollenoids, en ik heb een EBC (electronic boostcontroller) met 2 sollenoids (vandaar, Dual Sollenoid Boost Controller).
Je legt m aardig uit, hoe je t verwoord, lees mn bovenstaande post maar eens _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 20 Jan 2007, 0:29 Onderwerp: |
|
|
|
Cool! Weer wat geleerd! THNX! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Za 20 Jan 2007, 0:36 Onderwerp: |
|
|
|
maar dit is in principe dan toch hetzelfde als een bleedvalve, met als voordeel dan dat je met een boost controller een vooringestelde druk kan rijden en je met een bleedvalve op je meter moet kijken... (maar met een bleedvalve kun je dus wel traploos je turbodruk verstellen... ) wat kost zo'n controller eigenlijk ongeveer ? kan ik dan ff menemen in de afweging voor de setup van m'n renault. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 20 Jan 2007, 3:57 Onderwerp: |
|
|
|
Bleedvalve krijg je nasty boostspikes mee, een bleedvalve kan immers ook niets meten, verwerken en aticiperen.
Boostcontroller is constant aan t meten en regelt dmv die sollenoid de druk die er doorkomt/niet doorkomt naar de actuator. Heel wat meer instellingen met een EBC.
Ik heb met mijne geluk gehad in aanschaf, was echt een lachertje. Heb dan ook meteen gehapt, reageerde al binnen 1 minuut naar aanbieden bij de SX owners club.
Meestal kost t je wel wat, maar dan heb je ook wat _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Za 20 Jan 2007, 14:46 Onderwerp: |
|
|
|
Lange boog kan intussen trouwens vertellen wat t verschil is
edit:
Dat hierboven was Max dus, op mijn account. En ja, het verschil is.....
Lekker!!! _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Za 20 Jan 2007, 22:42 Onderwerp: |
|
|
|
Ok, da's natuurlijk wel waar, een bleedvalve is allemaal wat ruwer.... maar aangezien ik een ouderwetse auto heb met ouderwetse techniek, vind ik het ook wel weer leuk om het allemaal wat ruwer te houden... geen driver assists, gewoon lekker echt auto rijden.. lol (no offence overgens, ik vind dat je lekker bezig bent met die wagen zo.. ) _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 21 Jan 2007, 0:44 Onderwerp: |
|
|
|
Als je maar oplet dat de spikes die een bleedvalve oplevert je je blok niet kosten. Met een EBC heb je geen last van spikes, en kun je gewoon t maximale draaien wat veilig is. Met een bleedvalve moet je je druk wat lager houden, omdat ie anders boven t punt dat veilig voor je blok en/of turbo is uit piekt voor ie afzwakt tot de druk die je wil hebben.
Mijn wagen had een bleedvalve, ik heb m er direct uitgerukt en de actuator direct met de nippel op mn compressorbehuizing verbonden met n slangetje. Dan maar geen hogere boost tot ik een EBC heb dacht ik toen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|