Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 0:25 Onderwerp: Boost vs. vermogen |
|
|
|
Vraagje voor de mensen met Turbo/Supercharger ervaring...
Een Aygo heeft een 1-liter 3 cilinder onder de kap, deze geeft 68pk @ 6000rpm.
Nu beweert iemand met een ESC (Electric Super Charger) ca. 17pk vermogenswinst te halen.
Deze wordt ook nog eens geadverteert ald "105pk/ton" lekker verwarrend dus.
Nu vraag ik me af; hoeveel boost zou je ongeveer moeten draaien
voor deze 25% (want dat is het) vermogenswinst op een 1-litertje???
Als je dat weet is volgens mij namelijk terug te rekenen hoeveel
vermogen er nodig is om @6000rpm zoveel boost te genereren.
DAT zou dan het verliesloze vermogen moeten zijn van de e-motor van de ESC...
Kan iemand me nog volgen??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 1:50 Onderwerp: |
|
|
|
Nee man...
't Is al laat _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 10:09 Onderwerp: |
|
|
|
hmm, dus jij wil weten hoeveel boost er nodig is om de aygo van 68 naar 85 pk te brengen @6000 rpm...
Met een elektrische super charger
enig idee hoeveel vermogen zon ding vreet??? _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 15:55 Onderwerp: |
|
|
|
Freestyler schreef: |
hmm, dus jij wil weten hoeveel boost er nodig is om de aygo van 68 naar 85 pk te brengen @6000 rpm...
Met een elektrische super charger
enig idee hoeveel vermogen zon ding vreet??? |
Daar gaat (ergens anders) de discussie dus over...
Ik zeg dat die winst niet haalbaar is en wil dat graag kunnen
bewijzen. Dus als ik weet hoeveel bar boost er op dat 1-litertje
(dat scheelt natuurlijk wel tov bijv. een 1.6) nodig zou zijn.
Dan is terug te rekenen hoveel vermogen de ESC zou moeten
zijn als er geen verliezen zouden zijn in de e-motor van die ESC.
En het feit dat het vermogen voor die ESC via de dynamo weer
van de motor moet komen laat ik dan ook even buiten beschouwing...
Het gaat om deze setup:
En die is HIER te vinden... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 16:17 Onderwerp: |
|
|
|
Om het reeel te houden, zou je dus het vermogen dat via de dynamo van de motor gevraagd wordt, niet buiten beschouwing moeten houden.
Maar is al eerder aan de orde geweest. Een ESC heeft weinig rendement, of je meot er al een stuk of 2-3 accu's naast houden en enkel op de rollebank of kort sprintje aanzetten.
Maar voor continue vermogen, kun je beter gaan voor een mechanisch aangedreven SC. Daar is het rendement veel hoger van. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 19:15 Onderwerp: |
|
|
|
Mechanische SC:
De energie van de krukas word direct naar de SC doorgegeven. 1x verandering van soort energie, 1x verlies
Elektrische SC:
De energie van de krukas gaat via de dynamo naar de SC. 2x verandering van soort energie, 2x verlies.
You do the matchs _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 19:59 Onderwerp: |
|
|
|
Dat wil hij maar komt een gegeven tekort, ff wakker blijven he
Dat een ESC het niet zal halen bij een MSC is al eerder aangekaart, en daar gaat 't volgens mij ook helemaal niet meer over...
Murcielaygo schreef: |
Dus als ik weet hoeveel bar boost er op dat 1-litertje
(dat scheelt natuurlijk wel tov bijv. een 1.6) nodig zou zijn... |
_________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 20:06 Onderwerp: |
|
|
|
Ik ben wakker, maar met 'statements' zoals de mijne wil ik die hele discussie eigenlijk van de tafel vegen. Als ik Murcielaygo was zou ik die discussie (op waarschijnlijk het aygo forum) niet eens meer aangaan, klaar _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 23:52 Onderwerp: |
|
|
|
Nou, ik wil de discussie met CIJFERS eindelijk
eens "voor eens en altijd" van de baan vegen.
Want zeggen "dat het niet kan" is al
zo vaak gedaan en iets TE simpel...
(ook al ben ik het er wel mee eens) _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 29 Jan 2007, 23:59 Onderwerp: |
|
|
|
Van de eigenaar van dat 107-tje:
Quote: |
Firstly the BHP is per tonne, not just 105BHP.
An e-cherger is HOPELESS on an engine of large capacities, it simply cannot spin fast enough to create and "boost". They work by increasing volumetric efficiency. Basically, on average, any engine is around 80% efficience in terms of the total volume of air the engine can draw into its cylinders. By adding the e-charger to a small engine you can increase this efficiency, at which point the flow meter knows the additional air has entered the cylinders, and adjusts the fuling to cope. The smaller the engine, the bigger the effect, as the bigger the difference between the normal drawn air and the amount the charger can force in, and in the case of the 107 is DOES work. Note, biggest boost is produced as lowest revs therefore! Secondly, the charger motor draws the MAXIMUM pull from the battery as it spools to 38,000 RPM from a standstill, this take 0.3 secconds approx, and so to cope with this, and the additional draw it would cause on the alternator - which saps power - the voltage regulator stores current, and releases it as required for that split second spool-up. This is NOT a substite and never will be, for a REAL Turbo, but it does boost power and torque when you need it most, i.e overtaking etc. E_chargers have come A LONG WAY in rescent years, and bear little resemblance to the computer fan type units of old. The car will be dynoed at some point in the future - but I live 200 miles fornm the nearest centre so...
Also bear in mind, the induction kit alone has been proven to add up to 4BHP in the right conditions - Not witchcraft - just modern technology. |
Het klinkt redelijk aannemelijk, maar ik wil eerst de Dyno-sheet wel eens zien dan... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 1 Feb 2007, 13:28 Onderwerp: |
|
|
|
Voor 25% extra vermogen kun je, in heel grote niet preciese lijnen, zeggen dat je 0,25 bar nodig hebt.
Echter, de druk zegt niets over de lucht die verplaatst wordt, nog het vermogen dat het dus oplevert.
1 bar van n Garret T25 is bijvoorbeeld absoluut niet hetzelfde als 1 bar van een Garret GT2871R. Het zegt enkel iets over de overdruk in het spruitstuk.
Ook heeft het ermee te maken of de turbo die druk efficient kan wegdrukken, of dat ie dan zo heet gaat blazen dat je aan die extra druk niets hebt. Intercoolers koelen tot op zekere hoogte, bij bepaalde drukken zal de turbo zo'n hetelucht kanon worden dat de koeler t niet meer gekoeld krijgt, het geen extra vermogen levert, je detonatie krijgt, en de turbo om zeep helpt.
Wel super dat nu eindelijk iemand de myth gaat busten. By the way, ik denk zelfs dat de electro charger eerder n ristrictie in je inlaattraject wordt, waardoor je misschien zelfs wel vermogen in levert met zo'n ding! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 1 Feb 2007, 14:34 Onderwerp: |
|
|
|
OK, als ik dan uitga van 25% door 0,25 bar en ik weet dat ik
een 1-liter motortje heb, dat bij 6000rpm vol vermogen geeft.
Dan gaat er bij die 6000rpm dus 3000liter lucht per minuut
door het blok want het is een 4-takt. Voor 0,25 bar zou er
dan per minuut 3750liter door geperst moeten worden als
je alle ontstane verliezen buiten beschouwing laat, toch?
Nu nog uitzoeken hoeveel electrisch vermogen
nodig zou zijn om dat te verstouwen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 1 Feb 2007, 18:56 Onderwerp: |
|
|
|
Om tot die vermogensstijging te komen in principe wel ja, maar dat is heel erg oncorrect berekend dan wel _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 1 Feb 2007, 20:36 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
...ik denk zelfs dat de electro charger eerder n ristrictie in je inlaattraject wordt, waardoor je misschien zelfs wel vermogen in levert met zo'n ding! |
Als de accu een keer leeg staat zeker, dan moet de lucht de turbo gaan aandrijven ipv het omgekeerde
Ben ook wel benieuwd wat hier nu precies gaat uitkomen. Ander feit dat ik nogal eens gehoord heb is dat de electromotortjes die deze E-Turbo's aandrijven loeiheet worden, en paar een beperkte tijd constant gebruikt kunnen worden... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 2:03 Onderwerp: |
|
|
|
Zowiezo denk ik omdat de fan niet snel genoeg zal draaien, en niet eens de lucht kan leveren die de motor atmosferisch aan zuigt, laat staan daar overdruk opwekken, maar op t moment dat dat motortje dat niet kan flowen, gaan die blaadjes werken als ristrictie, ze blokken n flink stuk van het inlaattraject dicht... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|