Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 23 Apr 2004, 11:43 Onderwerp: Luchttoevoer verbeteren naar open air en CAI |
|
|
|
Heb je je luchtoevoer van de motor al verbetert met een open lucht filter en een aanzuigbuis zodat men een zogenaamd cold air intake heeft?
De volgende stap naar verbetering is even klussen, maar mensen het helpt, vooral in het onder - midden berijk van de motor!
De meeste auto's komen gewoon met wat rubber slangen naar de MAF en het luchtfilter, en vaak zijn die dan ook nog van dat geribte rubber zodat ze flexibel zijn, het mogen duidelijk zijn dat dit een zeer negatief effect heeft op de 'airflow'. De volgende stap is als volgt, je gaat al deze budget slangen vervangen door siliconen slangen van de juiste diameter, eerst de slang / pijp tussen gasklephuis en de MAF, wanneer je dan toch bezig bent, dan zorg je dat je het zo maakt dat je MAF direct op je luchtfilter zit, en dat luchtfilter op een plaats zit waar alleen koude lucht komt. Let wel op met de plaatsing, hoe meer bochten en hoe langer de buis van MAF naar gasklephuis is, hoe meer vermogen je verliest in het ondergebied. Maar let vooral op dat je niet te scherpe bochten maakt. De vermogensverschillen door de lengte van de buis zijn maar minimaal, maar ze zijn er wel, het verschil in atmosferische druk waarmee de cilinderkamers gevuld worden komt het best tot zn recht in een niet langer dan nodige aanzuigbuis.
Hoop dat jullie wat aan mn tip hebben. Na dit zul je merken dat je auto directer op t gas hapt, onderin meestal soepelder loopt en op de autobaan zal ie er wat gretiger aan hangen bij tussenacceleraties. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| williamrtd Advanced Member
| Geregistreerd op: 4 Januari 2004 | Posts: 541 | Woonplaats: rotterdam |
|
Geplaatst: Vr 23 Apr 2004, 15:58 Onderwerp: |
|
|
|
uhm...op motorisch ben ik een behoorlijke leek, maare wat is MAF ook alweer (het is ergens uitgelegd weet ik), maar in het nederlands wat je schreef.........???? ik snap het nie helemaal....sorry _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 23 Apr 2004, 16:55 Onderwerp: |
|
|
|
Mass Air Flow Sensor (MAF)
Deze registreert hoeveel zuurstof delen in de aangezogen lucht zit en geeft deze waarde door aan de ECU (Engine Controll Unit) ofwel je motor management. Deze voert hier wat berekeningen mee uit en aan de hand van de uitgekomen waardes geeft hij het signaal door aan de injectors die precies de juiste hoeveelheid brandstof inspuit om de, volgens jou ECU, ideale A/F verhouding te draaien (Fuel / air (brandstof / lucht) verhouding). Deze waardes staan opgeslagen als fuel maps waarin beschreven per toerental wat de A/F verhouding is. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 11:21 Onderwerp: |
|
|
|
Heeft dit vervangen van slangen ook zin op een motor zonder ECU en dus ook zonder MAF? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 14:07 Onderwerp: |
|
|
|
Het 'smoothen' van de aangevoerde lucht heeft altijd een positief effect. Verwacht er geen wonderen van, maar alle beetjes helpen, en t ziet er verdomds gelikt uit onder de kap
PS: Ik heb nog wel n leuk foldertje hier liggen van S&G Industrial silicone tubing _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 15:01 Onderwerp: |
|
|
|
Nou vanavond ff lezen dan _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
|
Naar boven |
|
|
| NightQrawler Junior Member
| Geregistreerd op: 26 November 2004 | Posts: 186 | |
|
Geplaatst: Vr 7 Jan 2005, 4:12 Onderwerp: |
|
|
|
mijn luchtfilter zit zowat direct op mijn MAF-sensor, dan zit er een CAI naar het blok toe. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 7 Jan 2005, 11:07 Onderwerp: |
|
|
|
JE bedoeld denk ik, hoop ik, een cai van je bumper (of ergens anders buiten de motorruimte) naar t luchtfilter toe... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| adegger Starting Member
| Geregistreerd op: 28 Augustus 2005 | Posts: 54 | Woonplaats: Almelo |
|
Geplaatst: Wo 31 Aug 2005, 18:34 Onderwerp: |
|
|
|
en waar zit je MAF origineel dan?
is dat een van die 2 slangetjes die op de slang van het luchtfilter zitten???
en hoe verplaats ik die naar het filter???
alvast bedankt
doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 1 Sep 2005, 8:42 Onderwerp: |
|
|
|
adegger, je hebt geen MAF.
Die zit normaal tussen het luchtfilter en inlaat, is een kleinkassie met een stekker op. en van wat ik zo kan zien, heb jij die niet _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| adegger Starting Member
| Geregistreerd op: 28 Augustus 2005 | Posts: 54 | Woonplaats: Almelo |
|
Geplaatst: Do 1 Sep 2005, 15:43 Onderwerp: |
|
|
|
das mooi dan kan ik et zo laten _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Za 24 Sep 2005, 20:41 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb afgelopen de nieuwe Green Air Storm dynamic intake gekocht (das een mond vol ).
Nu ben ik bezig geweest met een cold air intake te maken, maar nu rijst
de vraag..
Plastic of metalen buizen te gebruiken?
Ik heb momenteel een aantal verchroomde buizen (autostyle) thuis liggen voor eventuele montage. Maar ik kom niet helemaal mooi weg.
Nu zit ik te denken aan plastic buizen, deze kan ik namelijk op de nodige
plaatsen verhitten en iets indeuken (om ruimte te maken voor de onder-
liggende slangen).
Metaal staat mooier, maar word volgens mij sneller warm.
Plastic is chrome te spuiten maar zal nooit zo mooi lijken als.
Wat zouden jullie doen? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 24 Sep 2005, 20:49 Onderwerp: |
|
|
|
Hou er rekening mee dat je motorblok ook heet wordt, en plastic misschien achteraf nog meer vervormt dan de bedoeling is.
Metaal heeft als enige nadeel dat het de warmte opneemt en de lucht dus nog niet helemaal koel is als ze in je blok aankomt.
Best heb je een zo glad mogelijke weg in deze pijp, "deuken" en bochten zullen de airflow altijd wat minderen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Za 24 Sep 2005, 23:31 Onderwerp: |
|
|
|
Ik maak de "deuken" met een verfbranden á 250 graden.
Dus er is veel nodig om het plastic te vervormen. Denk wel dat dat goed gaat.
En zo niet, dat zien we dan wel weer
Ik heb maar 1 deukje nodig, en dat is omdat de buis anders te erg op 1 van mijn
benzineretoeren drukt. Ik ben bang dat ie anders een keer knapt aangezien
de motorkap ook weer eens op het filter drukt... Er staat gewoon te veel spanning
op met de metalen buizen.
Vandaar mijn oplossing --> pvc pijp aka regengoot 75mm doorsnee, 3mm dikte.
Nog een vraagje, is het erg dat ik een 2 tal haakse hoeken in mijn luchtaanvoer
krijg?
En, (maar een maf idee op de late zaterdagavond. ) als ik nou in de pijp
een fan (ventilatorretje) maak. Zal ie dan bij rustige snelheden niet voor meer,
luchtdruk zorgen???
_________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|