Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Geluid
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
blieckie
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Mei 2007
Posts: 9
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 6:52    Onderwerp: geluid Reageer met quote

hallo,
ik heb net mn peugeot 206 gekregen en zou graag iets doen aan het geluid.
moet ik dan gehele uitlaat vervangen of is einddemper al voldoende?

groetjes
mathias
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 7:41    Onderwerp: Reageer met quote

Einddemper is vaak al afdoende. Als je nog meer geluid wil kan je je katalysator vervangen door een pijp ertussen te doen. Verder kan een openluchtfilter ook nog een beetje helpen. Is het een diesel of benzine?
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

met de kat vervangen moet je oppassen.

Als de lambda achter de kat zit (geregelde kat dus), zal die beroerder lopen zonder kat, dan met kat.

ook maakt het idd een wezenlijk verschil of het een diesel of benzine motor is.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Die lambda zijn wel oplossingen voor maar het is zeker iets dat je in het oog moet houden.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Diesels die blazen meer en benzinemotoren die brommen echt.
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, ik zal nu voorzichtig zijn en het in vraagstelling formuleren Smile

Een geregelde kat is dat een auto met lambdaregeling (lambda gewoon ervoor), waar het mengsel door die lambdasonde in de gaten wordt gehouden om de kat niet te slopen?

En met lambdasonde achter én voor de kat een OBD systeem welke de werking van de katalysator bewaakt?

In ieder geval ben je verplicht de kat te monteren bij de 206 voor de apk als het een benzine is, voor diesel is geen kat verplicht tenzij KAT op kenteken staat.

Voor de rest zou het voor de lambdasonde niets uit moeten maken, tenzij je 2 sondes hebt, waarvan er 1 inderdaad achter de kat zit. Haal je de kat dan weg, gaat motormanagementlampje (OBD) waarschijnlijk knipperen om aan te geven dat de kat stuk is.

Am I right ?
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn lambda zit bij het uitlaatspruitstuk dus kon mooi die kat eraf halen zonder gevolg...ja hij trekt wat lekkerder door Razz
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Moet het bij mijn safrane nog eens doen, helaas zijn ze hier in Duitsland véél te streng. Hij rammelt wat, soms ligt het materiaal in de kat wat scheef lijkt het, komt dan effe niet vooruit.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
blieckie
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Mei 2007
Posts: 9
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

het is een 1.4 Hdi

maar heb er niet zoveel ervaring mee, heb hem nog maar net:p

kunnen jullie iets goed aanraden voor een redelijke prijs?

en wat gaat het gevolg dan zijn qua prestaties of zal dat er niets toe doen?
groetjes en bedankt voor de vele reacties
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja aanpassingen aan de uitlaatlijn gaat vaak ten goede van de prestaties.In een originele einddemper zitten schotten om het geluid dus te dempen. In een sportdemper zitten er vaak geen schotten dus kan het gas vrijer ontsnappen en dat is vaak beter voor de prestaties. Katalysator zelfde verhaal. Ga niet denken dat er 20 pk bijkomt..hoogstens 5 pk. En het verbruik zal ook iets toenemen maar geen liters.

Kijk eens naar de site van www.autostyle.nl en zoek daar op Peugeot onderdelen. Of anders marktplaats.
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

hdi ga je niet zo makkelijk een geluid uitkrijgen denk ik  Confused

mss regenpijp van vanvoor. heb je gegarandeerd brullend geluid  Laughing
maar denk dat met enkel einddemper het niet veel gaat uitmaken bij diesel. en een diesel suist meer . dus geen mooi gebrom.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
Een geregelde kat is dat een auto met lambdaregeling (lambda gewoon ervoor), waar het mengsel door die lambdasonde in de gaten wordt gehouden om de kat niet te slopen?


Check dat nog maar eens na, dat is de ongeregelde kat versie (werking van de kat wordt verder niet meer gecontroleerd en dus niet bij geregeld).

De geregelde kat versie, regelt alles nog eens bij door achter de kat te meten, en daar de verbranding op aan te passen.
Deze systemen hebben de kat dus nodig om goed te kunnen functioneren.

De ongeregelde versies, werken goed. Ongeacht of de kat eronder zit of niet Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Equinox schreef:
Ga niet denken dat er 20 pk bijkomt..hoogstens 5 pk.


En zelfs dat nog niet.

Equinox schreef:

En het verbruik zal ook iets toenemen maar geen liters.


Verbruik stijgt niet door de demper, maar door de rechtervoet die dieper ingetrapt wordt voor het diepere geluid.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
blieckie
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Mei 2007
Posts: 9
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

dus als ik het goed begrijp moet ik geen andere einddemper steken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 15 Mei 2007, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

kan goed, maar zal weinig effect hebben.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB