Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jean Newbie
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 5 | Woonplaats: Deinze |
|
Geplaatst: Di 11 Dec 2007, 5:59 Onderwerp: Compressor |
|
|
|
Dag iedereen,
zoals mijn vorige post reeds zei, zit ik meer in de kitcar scene. Nu heb ik een technische vraag. wat raden jullie aan om een XK motor (4.2l injectie 1985 bwj) van Jaguar een beetje meer leven te geven. Ik dacht aan een supercharger, maar heb geen idee welke.
Iemand meer raad en kennis ?
Bedankt
Jean |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Di 11 Dec 2007, 13:52 Onderwerp: |
|
|
|
Eaton? Maar je kunt natuurlijk ook gaan voor een twin turbo setup, ook wel leuk! _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Jean Newbie
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 5 | Woonplaats: Deinze |
|
Geplaatst: Di 11 Dec 2007, 16:58 Onderwerp: |
|
|
|
Bedankt voor het antwoord. Ik was op die site reeds gekomen, maar ben een beetje bang om zaken vanuit Australie te bestellen. Zit Eaton niet in Europa ?
Zijn er betrouwbare compressors te vinden in 2de hands, bv van afbraak.
ik dacht bv aan 2 slk compressoren of zo.
greetz
Jean |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Wo 12 Dec 2007, 14:08 Onderwerp: |
|
|
|
Tsja, kijk eens op marktplaats en zoek daar naar 'eaton', of je googled gewoon even naar iets als 'eaton dealer europe' om maar een voorbeeldje te geven. Enne, een twin turbo setup is best wel normaal, maar waarom twin charged? Tenminste, dat is wat je bedoeld met '2 slk compressoren' neem ik aan? Gewoon 1 grote charger is genoeg. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Jean Newbie
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 5 | Woonplaats: Deinze |
|
Geplaatst: Do 13 Dec 2007, 5:14 Onderwerp: |
|
|
|
Dag Longbow,
ik dacht aan 2 kleinere, of aan 1 grote inderdaad.
ben ondertussen aan het googelen geweest en heb al één en ander gevonden. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 14 Dec 2007, 12:20 Onderwerp: |
|
|
|
2 chargers is niet echt nuttig, hier het waarom...
Een charger wordt aangedreven met een riem vanaf de krukas. Hoe harder jou krukas draait (hoe meer toeren je dus draait) hoe harder de charger dus mee draait. De charger zelf gebruikt dan ook een aantal PK om rond geslingerd te worden, ga je dus 2 kleine chargers nemen dan kost het dus meer vermogen, en brengt het niks extra's mee.
Gewoon 1 charger nemen dus. Neem ook niet zomaar de grootste of de kleinste, zoals bij turbo's is het wel belangrijk dat je er een kiest die op jou motor het resultaat geeft wat jij ervan wilt. Laat je goed informeren voor je hieraan begint, niet zomaar een kopen en erop zetten, want grote kans dat ie dan niet genoeg flowt voor je motor of juist veel te veel.
Persoonlijk houd ik meer van turbo's, maar het voordeel van een charger is wel betere respons en liniairder vermogen.
Wanneer je dit soort vragen nog moet stellen lijkt het me vrij verstandig dit karwijtje uit te besteden bij een tuner die goed aangeschreven staat want er bestaat niet iets zoals een charger erop schroeven en gaan met die banaan. Veel meer zaken komen erbij kijken, en wat, dat is afhankelijk van wat je precies wil.
Ik zelf heb geen idee wat de ingewanden van jou blok aankunnen in standaard vorm, het motormanagement zal aangepast moeten worden, mogelijk zal er zelfs een stand alone geplaatst moeten worden (piggyback is in dit soort gevallen NIET genoeg), eventueel een intercooler, je uitlaat systeem is misschien te ristrictief als je aan drukvulling gaat beginnen en ga zo maar door. Dit zijn geen projecten die in een weekendje gedaan worden, wel projecten waar je heel wat jaartjes flinke fun aan hebt! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jean Newbie
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 5 | Woonplaats: Deinze |
|
Geplaatst: Vr 14 Dec 2007, 18:30 Onderwerp: |
|
|
|
Dag Maximus,
ja idd ben ik me wel bewust dat dit niet zomaar iets is om tussen de soep en de patatjes. Vandaar ook mijn vragen.
trouwens als je op Kapaza "eaton" intikt kom je bij iemand die kits te koop heeft voor verschillende modellen en die ook kits heeft met 2 blowers, vandaar mijn vraag, maar lijkt me beetje raar allemaal. Wat denk je ?
greetz
Jean |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 15 Dec 2007, 15:40 Onderwerp: |
|
|
|
Qua spool zou het weinig tot niets leveren, maar had jaguar niet ook V8 blokken met charger, allicht zou je een charger van zo'n model zonder al te veel poespas kunnen monteren als je nog wat zaken als injectoren, luchtmassameter en ECU mee neemt. Alleen dan de vraag of het goed gaat met standaard compressie.
Even zoeken naar een Jag forum voor jou type auto, daar is vaak meer know how aanwezig dan bij de dealer.
GreetZ,
Max _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|