Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 9:47 Onderwerp: Ik weer even |
|
|
|
Hier weer even wat vraagjes van mij.
Ik moet nog veel leren, dus mij a.u.b. niet schieten wegens domme vragen
1. Hoe vervang ik de accu? Loshalen e.d.
2. Klopt het dat de autoverlichting op 12V werkt? (Net als de meeste, alle?, andere onderdelen)
Beetje klooien met elektra altijd leuk, maar wil mezelf niet de pijp uit helpen Ik neem aan dat 55Ah au doet  _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| tuniaz Junior Member

 | Geregistreerd op: 2 Maart 2008 | Posts: 327 | Woonplaats: Haarlem |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 10:02 Onderwerp: |
|
|
|
Schiet
Nee ik zou t echt niet weten, heb eerlijk gezegd niet zoveel verstand van dingen onder de motorkap/elektriciteitgebeure  |
|
Naar boven |
|
 |
| jer3 Advanced Member

 | Geregistreerd op: 15 Augustus 2007 | Posts: 501 | |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 13:30 Onderwerp: |
|
|
|
jup 55 ah doet pijn ;p gheghe
accu kan je gwoon loshalen als goed is zit deze los in een bak dus kabels eraf klikken en eruit tillen.
ja auto verlichting werkt op 12 v altans bij de meeste _________________ // Ground zero Truck Project\\ getting started.
 |
|
Naar boven |
|
 |
| vlokman Gold Member

 | Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 13:32 Onderwerp: |
|
|
|
jer3 schreef: |
jup 55 ah doet pijn ;p gheghe
accu kan je gwoon loshalen als goed is zit deze los in een bak dus kabels eraf klikken en eruit tillen.
ja auto verlichting werkt op 12 v altans bij de meeste |
accu zit normaal altijd met 1 grote bout in je carroserie hoor.
alles in een wagen werkt op 12V buite in camions enzo.
plus die spannin gin de wagen voel je niets van hoor. je moet meer schrik hebben dat je iets van je wagen der aan helpt _________________ burn rubber, not your soul
 |
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 18:47 Onderwerp: |
|
|
|
accu los met 1 of 2 bouten.
dan de - losdraaien en daarna de + _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 20:00 Onderwerp: |
|
|
|
En ik neem aan dat als ik de + beet heb ik van decarroserie af te blijven?
Kan ik wel gewoon het metaal bij de + en of - pool kan beetpakken? Niet tegelijk natuurlijk  _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 20:33 Onderwerp: |
|
|
|
je moet eerst de massa eraf halen... dan kun je plus er af halen _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| spurlie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 20:36 Onderwerp: |
|
|
|
idd eerst massa (-) loshalen en daarna de plus.
Als je de - loshaalt kan je het chassis gewoon aanraken, maar niet de + !
Als je de + loshaalt moet je volgens mij geen massa aanraken (dus handjes af van je chassis).
Als je de accu weer monteerd omgekeerde volgorde. Eerst + aansluiten en daarna de - _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 10:40 Onderwerp: |
|
|
|
Dank u ^^
En asl ik lange tijd neit op forum heb gepost.. dan ehh.. RIP  _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| vlokman Gold Member

 | Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 11:18 Onderwerp: |
|
|
|
ja gaat eecht niets voelen van die 12 V hoor. _________________ burn rubber, not your soul
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 12:06 Onderwerp: |
|
|
|
Pak beide polen van je accu gerust tegelijk vast, dat voel je niet eens.
24V en zelfs 48V is nog veilig te noemen, zeker in gelijkstroom.
Met wisselspanningen moet je wel uitkijken, die zijn veel gevaarlijker.
En zoals hierboven ook al gezegd: EERST de massa losdraaien en losnemen.
Kom je dan per ongeluk met je sleutel tegen de carrosserie dan gebeurt er niets, want
die zijn toch verbonden. Draai je de positieve pool los en kom je tegen de carrosserie dan
krijg je kortsluiting en dat kan zo heftig zijn dat je sleutel ervan doorsmelt (geen grap!) _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 21:08 Onderwerp: |
|
|
|
Heb ff wat berekeningen op elektro losgelaten.
Is het verstandig om een accu te nemen met een hogere Ampere?
Want P = U * I
Dit zou betekenen dat mijn accu op t moment een vermogen van 12 * 55 = 660W heeft.
Als het aantal Amperes omhoog gaat, dan zal dus ook het vermogen omhoog gaan. Kan dit geen kwaad?
En dan nog 1:
U = I * R
12 = 55 * R
Als het aantal Amperes omhoog gaat, dan zal de weerstand dus kleiner worden en zal de accu minder verlies gaan leiden.
Corrigeer me indien nodig.
Bedankt voor de reacties  _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 23:33 Onderwerp: |
|
|
|
Je zit met de verkeerde waardes te rekenen.
Een accu is niet 55A, maar 55Ah ofwel 55 "Ampère-uur".
Dat wil zeggen dat de accu in theorie bij een belasting van 55A in
een uur leeg is, of bij een belasting van 1A zo'n 55 uur stroom zal geven.
Of alles daar tussenin, dus 5A voor 11 uur of 27,5 uur lang 2A.
In de praktijk zul je deze waarden niet halen, onder andere door
de interne weerstand van de accu, de temperatuur, het soort
belasting en kleine afwijkingen tussen de cellen onderling,
maar het is een indicatie van wat de accu kan hebben/leveren.
De interne weerstand van een stroom/spannigsbron is trouwens niet te berekenen
met jouw formule; die is alleen voor zogenaamde "Ohmse" verbruikers.
"Inductieve" lasten zoals versterkers en bijv. neon-trafo's werken ook alweer anders.
Wat trouwens bij accu's ook nog wel van belang is zijn de "CCA's",
kort voor "Cold Cranking Amps", dit is een waarde voor het START-vermogen van
een accu; hoeveel stroom deze bij een kortstondige, hoge belasting kan leveren.
Op een accu van 85Ah met maar 150CCA zal bijv. een 4,2l Diesel
niet starten, terwijl een 45Ah accuutje met 600CCA die wel rond krijgt.
Maar met de lood-zuur accu's in de reguliere handel hoef je je daar niet
zoveel zorgen om te maken. Dat speelt pas echt met Gel-accu's en zelfs
dan ook pas echt in een koud klimaat met een zware motor... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Wo 30 Apr 2008, 3:53 Onderwerp: |
|
|
|
Nou, dan valt de mijne dus zwaar tegen. Heb m al 4 keer binnen een maand moeten starten met startkabels.
Je hebt gelijk Murcie. Heb over die hele h heen gelezen. Nouja al doende leert men
Tis maar goed dat er mensen zijn die er wel verstand van hebben
Accu met hogere Ah waarde wil dus niks anders zeggen dat hij meer vermogen kan leveren of dat hij hetzelfde vermogen voor een langere tijd kan leveren. Ik zeg t misschien een btje briek, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel
Binnenkort maar ff shoppen om nieuwe accu (+klem) _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 30 Apr 2008, 9:19 Onderwerp: |
|
|
|
Je snapt 'm...
Zelfde vermogen voor langere tijd of groter vermogen voor dezelfde tijd...
Uitgaande van een volle accu natuurlijk; als je dynamo niet genoeg
laadstroom geeft zul je aan je grotere accu ook niet veel hebben! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
|
|