Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Aanpassing mbt weggedrag.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stef Cuore
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 19 November 2010
Posts: 19
Woonplaats: Veendam
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:42    Onderwerp: Aanpassing mbt weggedrag. Reageer met quote

Hoi allemaal.

Zo, het word tijd om eens te gaan doen wat ik al eerder had willen doen.
Ik heb een twee jaar terug een Daihatsu Cuore L27 (10-08)gekocht. Helemaal kaal met niks er op of er aan. De gedachte was om zelf het 1 en ander te gaan aanpassen en te doen. Helaas zijn er geen tot weinig onderdelen kant en klaar. Dus ..... knoeien en stoeien. Afijn, heeft een motor gekost maar daar hebben we van geleerd.

Nu wil ik mij gaan richten op het weggedrag. Dus hou dit draadje daarvoor aan met de benodigde foto's en dingen.

Orgineel staat de auto vrij hoog op de poten, en heeft 145/80 R13 er onder liggen. Al met al een dodelijke combinatie!! Ik ben er dan ook al vaker in geslaagd om hem op twee wielen te krijgen. Met een stevig briesje zwabbert Brutus (koosnaampje om zijn nietigheid te compenseren) als een dronken kalf wat net geboren is over de weg. Je kunt je dus voorstellen dat bij windkracht 10 het noodpakket met schietankers en touwen uit de auto gehaald moet worden om hem aan de grond te houden. In dat geval bestaat de procedure uit het eerst opendraaien van alle ramen om de weerstand van de wind te verminder. Een hydrolisch systeem om de auto te verlagen ben ik niet nodig, want dan leun ik gewoon wat meer naar voor en achter en links en rechtsss, van voor naare achter van links naar recht.... bla bla etc etc. Je snapt het idee. Persoonlijk vind ik het dan ook geen overbodige luxe om "iets" er aan te doen.  Rolling Eyes


1. Om het kantelen deels tegen te gaan en een beter wegcontact gevoel kies ik voor een:

E10-24-011-01-22! 1.0
Eibach Pro-Kit
Verlaging voor 30 mm
Verlaging achter 20 mm
Uit duitsland voor 149,00

2. Zonder problemen met aanslijten van de banden op de wielkas, kan ik kiezen voor een 165/55 R15 band.  Doch, om eventueel nog strakker op de weg te liggen, kan ik ook kiezen voor een 165/50 R15. Nadeel is dat ik een afwijking krijg van +/- 3% in omtrek. Dus ipv 100Km/h 97,2Km/h.
tevens ben ik dan heel beperkt in mijn bandenkeuze, en kom uit op Nankang NS-2 of Bridgestone Potenza RE 040. Van beide banden ben ik na het zien van de meeste testresultaten niet onder de indruk. Wanneer ik kies voor de band, die mij het meestaanspreekt, kom ik uit op een Goodyear Vector 4season 155/65 R14 75T M+S.

Dus nu moet ik kiezen, wil ik optimale weggedrag, of wil ik ook schow? Want 50 lijkt mooier dan 65 denk ik. Het is wel weer 3cm. En ik kom dichter bij de weg te liggen en heb daardoor weer meer zwaartepunt naar beneden gebracht als ik dat doe. En dat heeft ook weer zijn voordelen mbt kantelen.

Ik kijk nu puur en alleen naar de banden, dus niet naar velgen!. Daarbij zijn er namelijk weer een aantal dingen waar ik specifiek op in wil gaan.

Nou, wat vinden julie?
Welke band zou jij kiezen?

Laag/plat of wegligging en iets hoger?

Bridgestone Potenza RE 040


Nankang NS-2


Goodyear Vector 4season 155/65 R14 75T M+S
[/img]
_________________
Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent.


Laatst aangepast door Stef Cuore op Vr 19 Nov 2010, 18:49, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je niet een andere auto bij de velgen kopen? Razz  Twisted Evil  Laughing
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Louwie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 September 2010
Posts: 775
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

het is ieder ze mening maar ik vind het persoonlijk mooier staan als het Laag/plat is.
soms lijkt het er op (veel bij vw golf 2) dat de banden te klein lijken voor de velgen met een schuine afloop? snap je wat ik bedoel. dat vind ik er stoer uitzien Cool

maar goed het is jou auto Wink
_________________
member of KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu.

                 Proud To Be Different
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou verlagen met een schroefsetje dit omdat je dan in elke stand kan plaatsen wat je wil. en 165/50 bandje pakken dat is mooier. (ik maar denken dat mijn 195/50/15 smal is) ik heb ook gekeken voor de bridgestone turanza weet nie of ze er zijn in jou maat maar daar lees ik veel goeie dingen over. over elke band lees je ook wel slechte dingen hoor.  kijk even op www.autobandenmarkt.nl hier leveren ze goedkoop banden.

en auto is het mooist laag natuurlijk Smile buik plat op de grond en de kat schuren over de grond haha
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Stef Cuore
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 19 November 2010
Posts: 19
Woonplaats: Veendam
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Potenza RE 040 165/50 R15 73V KZ BSW
Goed, ik ben makkelijk te overtuigen. Smile

We gaan voor laag. Dat helpt tenslotte tegen het kantelen en zwabberen.

Maar nu..... Ik ben nog niet tevreden over die 165. Want idd het lijkt voor geen porum.

Nu 4,0J x 13" 145/80-R13 met een EET waarde van 35.

Wat kan ik er maximaal uit halen? zonder dat de wielen 3 cm uitsteken. 1 cm is nog acceptabel. Iemand een idee hoe ik dat kan opmeten en berekenen?
_________________
Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

nou 4J is dus 4 inch dat is dus 4x2.54 en dat is 10.16 cm dat is dus 101.6 mm dus 145 steekt al 2 cm uit aan beide kanten in principe.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ja en nee. Die maat is gemeten tussen de randen, dus optisch staat het dan nog naar binnen:




Wat ik zelf doe, is op de eerste plaats voor wegligging gaan. En liefst een bandenmaat met niet teveel beperking in keuze, om daar miserie mee te besparen in de toekomst.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jelle1982
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 April 2009
Posts: 647
Woonplaats: aalst, belgië
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

mijn potenza's 225/50/17 en kan ze echt aanbevelen die potenza's enkel opletten als het ijzelt of vettig nat wegdek is.
op drooge baan= kleven op de weg Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 19 Nov 2010, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Voor alle weerstypes zou ik zeggen Uniroyal Rainsport, heb 'k hele goeie ervaring mee. Doen 't erg goed bij nat weer, maar ook bij droog weer zijn ze prima... En kosten niet de hoofdprijs.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stef Cuore
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 19 November 2010
Posts: 19
Woonplaats: Veendam
PostGeplaatst: Za 20 Nov 2010, 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

UNIROYAL BAND RAINEXPERT     155/65 R14 T75   45 euro

Mooi om breder te gaan, maar de maten worden dan zo ongangbaar dat het gewoon lastig is. Toch de keuze voor de betere band in dit geval, dan maar tenkoste van de centimeters. Ga liever rap door de bocht dan laag en langzaam.  

Goed, de veren. Ik vertelde dus de Eibach omdat dit naar mijn weten de enige optie is. Nu probeer ik wat te vinden over schroefsetje's maar kom nog niet iets tegen. Want waar moet ik op letten, en hoe weet ik dat het past?

Dan krijgen we nog een stukje stabilisatorstang en/of veerpootbrug. Ook hier is het weer zoeken naar iets. Mijn vermoeden is dat de originele veerpootbrug van Daihatsu een slap ding is. Hoe dunner de stang, hoe soepeler het is. Dus wat nu...
Iemand enig ervaring met het zelf maken/aanpassen van een veerpootbrug?
_________________
Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 20 Nov 2010, 0:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet hoeveel je omlaag wil? Als 't niet teveel is kom je met alleen verlagingsveren toe, maar je schokbrekers zullen sneller slijten. Zelf verkies ik dan ook een volledige set met schokbrekers en veren die op elkaar zijn afgestemd.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stef Cuore
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 19 November 2010
Posts: 19
Woonplaats: Veendam
PostGeplaatst: Za 20 Nov 2010, 1:19    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk kies ik daar ook liever voor. Domweg, omdat ik hem goed omlaag wil hebben. Maar ik zou niet weten wat voor optie ik dan heb. Ik kom niet uit de maten of punten waarop ik moet zoeken.

Mijn doelstelling is om een mooie basis neer te leggen om straks ook de motor weer aan te passen. Dit is niet morgen dan, maar over een .... periode heen. Daarbij is de doelstelling om een zo strak mogelijk afgestelde auto te maken. En ik koop liever nu dan iets waar ik straks wat aan heb.

De bandenkeuze gaat mij puur om echt goed grip te hebben. Ik rij gewoon graag pittig en laat mijn wagentje wel flink brullen als ik kan. Dus voorop staat veiligheid en grip en weggedrag.


Heb jij daar een idee bij, of hints waar ik naar moet zoeken? voor degelijke verlaging wat ook dus instelbaar is?
_________________
Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 20 Nov 2010, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat je deze vraag best eens bij een Daihatsu club neerlegt. Die kennen de wagen en zullen ongetwijfeld meer weten wat er beschikbaar is.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stef Cuore
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 19 November 2010
Posts: 19
Woonplaats: Veendam
PostGeplaatst: Za 20 Nov 2010, 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb ik dus idd gedaan, bij het daihatsu forum.
Maar persoonlijk verwacht ik daar niet veel van.

Dat is niet echt een forum voor tuning en dat soort dingen, maar meer een fan clubje. En het ziet er gewoon bagger uit.  Rolling Eyes Vandaar dat ik dus hier kwam.

Maar ik zoek nog wel ff verder. Smile Geen nood.
Wie weet kom ik ergens anders er nog wel uit.
Maar hou dit forum gewoon aan voor mijn eigen draadje.  Cool
_________________
Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Za 20 Nov 2010, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

ga is op zoek naar verkorte schokdempers en veren voor je auto. alleen met veren kan je max 40 mm verlagen maar dan krijgen je schokdempers het zwaar te verduren.

een stabilisator stang zit onder je auto tussen de wielen en een veerpootbrug zit op je veerpoten. haal dat niet door de war Smile
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB