| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 2 Apr 2011, 11:12 Onderwerp: Airbags & sleutelen aan auto's... wat is nu waar? |
|
|
|
Over sleutelen aan wagens waarin standaard airbags zijn voorzien, hoor ik nogal uiteenlopende verhalen. Veel waarschuwen dat het gevaarlijk kan zijn, omdat die plots zouden kunnen afgaan.
Enkele stellingen die ik recent gelezen heb (in 't groen is mijn eigen commentaar):
- Als je aan een wagen sleutelt voorzien van airbags, dien je de accu los te koppelen omdat de airbags plotseling zouden kunnen afgaan.
Na loskoppelen van de accu, draai de sleutel op contact en duw het rempedaal helemaal in, om te zorgen dat stroom die nog in condensatoren zit opgeslagen wordt verbruikt.
Dus rijden in een auto in extreme omstandigheden is veilig met een airbag (gaat immers af bij ongeveer 2x zoveel G-kracht als vol in je remmen gaan zou hebben), maar een dashboardpaneeltje eraf trekken is onveilig? Wie kan me dit uitleggen?
Het gedeelte over het ontladen van de condensator houdt wel steek, zie punt 2 voor een variant hierop.
- Als je aan een wagen sleutelt voorzien van airbags, dien je de accu los te koppelen omdat de airbags plotseling zouden kunnen afgaan.
Na loskoppelen van de accu moet je de wagen 3 dagen laten staan, omdat sommige condensatoren hun stroom 72 uur vasthouden en nog steeds de airbag kunnen laten afgaan.
Dit verhaal lijkt mij persoonlijk dus dikke b*llsh*t. Het aanzetten van verbruikers zal condensatoren toch altijd ontladen? Als ik kijk naar de powercap van m'n installatie, was het openen van de deur al genoeg om na enkele seconden het interieurlampje te zien uitdoven, als de cap was leeggetrokken...
Nochtans kwam dit verhaal van een erkende garagist af.
- Je kunt veilig aan een wagen sleutelen die voorzien is met airbags, zonder de accu los te koppelen. Het airbagsysteem is gekoppeld aan de contactstand van de wagen, dus zolang je je sleutel uit het contactslot verwijderd laat is alles veilig.
Geen idee of dit waar is. Zoiets simpels staat natuurlijk wel lijnrecht tegenover vorige stellingen...
Wie oh wie kan me hier nu eens wat duidelijkheid over geven?
Let wel, ik heb het dus NIET over sleutelen aan de airbags zelf, en ook NIET over onverantwoord draadjes gaan verbinden en maar kijken wat er gebeurt! _________________
 |
|