Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| golf3driver Silver Member
| Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Vr 12 Aug 2011, 11:13 Onderwerp: nieuwe accu |
|
|
|
ik heb voor me auto een nieuwe accu nodig bleek bij de APK. hij is wel gekeurd maar de accu is overleden.
wat zijn nou goeie accus en wat totaal niet?? en waar moet je op letten. _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 12 Aug 2011, 16:15 Onderwerp: |
|
|
|
'k Ben er niet zo heel goed van op de hoogte, feitelijk is gewoon een vervangingsaccu van een degelijk merk voor jouw auto prima. Varta en Exide zijn wel goede merken, maar er zijn er nog veel meer hoor.
Als je een zware installatie hebt (of in de toekomst gaat opbouwen) wil je wellicht voor een zwaardere accu gaan, met een hogere Ah (ampère-uur) waarde. Die zijn qua afmetingen ook groter, en dan zul je gaan moeten zoeken welke in jouw auto past. Niet alleen qua afmetingen, maar ook qua type voet, plaatsing van de polen, type polen (bevestiging), en welke kant plus en welke kant min is (anders halen je standaardkabels het mogelijk niet). Let ook erop dat verschillende merken soms verschillende verdelingen hebben van hun afmetingen. Een zwaardere accu van 1 merk kan breder zijn dan standaard, en van een ander merk hoger. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| golf3driver Silver Member
| Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Vr 12 Aug 2011, 22:51 Onderwerp: |
|
|
|
qua grootte maak ik me niet zo druk. ik heb aardig wat ruimte. kabels kan je ook altijd wel vervangen als ze eventueel langer moeten worden dat is ook geen probleem en pool klemmen zijn ook te vervangen.
maar ik zie verschillende soorten je hebt lood en gel accus. gel accu is stuk duurder maar is dit ook zo veel beter vraag ik me af. _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
|
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Za 13 Aug 2011, 9:51 Onderwerp: |
|
|
|
De garage waar ik gewerkt heb zweert bij Banner. Zijn iets duurder, maar schijnen probleemloze accu's te zijn.
Groet,
Kim _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| RN_style Silver Member
| Geregistreerd op: 31 Maart 2010 | Posts: 1631 | Woonplaats: (België) |
|
Geplaatst: Za 13 Aug 2011, 14:38 Onderwerp: |
|
|
|
gel acuu's zijn goed, vooral zeer geod als je deze als 2de accu wilt gebruiken en dit binnen in de wagen te gebruiken: bv voor een instal. Groote voordeel ervan is, is dat deze niet lekken.
Gel accu:
Voordelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
bruikbaar in elke oriëntatie
bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
gelaccu's zijn hierdoor onderhoudsvrij: er hoeft geen water toegevoegd te worden
er treedt minder snel sulfatering op
de zelfontlading is minder dan bij natte accu's
Nadelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
gevoelig voor overladen, er ontstaan holtes die niet kunnen ontsnappen waardoor de capaciteit afneemt
er kan geen water bijgevuld worden als ten gevolg van overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
hogere prijs
Lood accu:
Grote eenvoud: het elektrochemische systeem bestaat slechts uit water, zwavelzuur en lood.
Ze kunnen hoge elektrische stroom leveren, bijvoorbeeld voor startmotoren van auto's.
Relatief hoog vermogen per massa-eenheid.
Relatief goedkoop.
Gemakkelijk te recupereren. Er zijn geen ingewikkelde scheidingsprocessen nodig.
De hoge spanning van ruim 2,0 volt per cel (hoger dan zink-kool, maar lager dan lithium-ion).
Nadelen:
Lage energie per massa-eenheid, in de orde van 108 kJ/kg (30 Wh/kg).
Omdat de cellen in de meeste accu's een vloeibaar elektrolyt hebben, ontstaat bij overladen knalgas, een explosief mengsel van zuurstof en waterstof.
De zeer corrosieve werking van zwavelzuur.
Om u maar een idee te geven e _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 13 Aug 2011, 19:14 Onderwerp: |
|
|
|
Goeie loodaccu lekt ook niet hoor. Maar een gelaccu kun je ook veilig op de zijkant monteren, dat is wel waar.
(leuk gekopieerd van Wiki trouwens )
Ik zou als hoofdaccu niet voor een gelaccu gaan maar voor een gewone loodaccu.
Heb je een zware install en ga je accu's bijplaatsen, kun je voor de extra accu's voor gelaccu's of semi-tractie accu's kiezen. Die laatste worden bij Db-drag graag gebruikt, omdat die tegen diepe ontlading bestand zijn. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| RN_style Silver Member
| Geregistreerd op: 31 Maart 2010 | Posts: 1631 | Woonplaats: (België) |
|
Geplaatst: Zo 14 Aug 2011, 1:49 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
(leuk gekopieerd van Wiki trouwens )
|
Weet ik jesse, had it vreoger es gelezn. Daarom dak et kopieerde en eens opt forp poste _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 15 Aug 2011, 15:42 Onderwerp: |
|
|
|
Gewoon een "natte" Lood-Zuur-accu nemen als het de enige in je systeem is.
Gel-accu's kunnen in verhouding eerder intern kortsluiten bij de hoge piekstromen van de startmotor. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| golf3driver Silver Member
| Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Ma 15 Aug 2011, 20:15 Onderwerp: |
|
|
|
bedankt voor de info. ik ga eens kijken of ik zo accu via internet kan laten leveren. kan dat kwaad als die nog tot november thuis staat stil? _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
|
|
Naar boven |
|
|
| RN_style Silver Member
| Geregistreerd op: 31 Maart 2010 | Posts: 1631 | Woonplaats: (België) |
|
Geplaatst: Di 16 Aug 2011, 14:29 Onderwerp: |
|
|
|
neen, maar laat een ongebruikte accu zeker niet staan tijdens de winter in een tuinhuis ofzo waar er geen verwarming is _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 16 Aug 2011, 15:22 Onderwerp: |
|
|
|
Als je 'm niet wilt gebruiken, waarom nu dan al kopen? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| the Franpire Starting Member
| Geregistreerd op: 16 Juli 2011 | Posts: 62 | Woonplaats: Capelle aan den IJssel |
|
Geplaatst: Do 18 Aug 2011, 10:23 Onderwerp: |
|
|
|
Je kan de accu denk ik beter pas gaan kopen wanneer je 'm daarna op korte termijn wel van plan bent om te gaan gebruiken. Stilstand is voor wat voor type accu/batterij nooit echt goed. _________________ Citroën C2 VTS Black on Black |
|
Naar boven |
|
|
| RN_style Silver Member
| Geregistreerd op: 31 Maart 2010 | Posts: 1631 | Woonplaats: (België) |
|
Geplaatst: Do 18 Aug 2011, 19:08 Onderwerp: |
|
|
|
ja maar nog nooit afgevraagd wa ze doen met accu's die op stok staan voor de verkoop?? die staan ook gewoon stil e. dus of ze nu in de fabriek stilstaan of bij u thuis. Veel verschil is er niet e _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 19 Aug 2011, 11:14 Onderwerp: |
|
|
|
Die in voorraad verkopen ook nog. Dus de verkoper "ververst" daardoor zijn aanbod ook automatisch.
En zelfs als de nieuwe dan oudere voorraad blijken; je garantie gaat in op het moment van aankoop,
dus dat wil je zo kort mogelijk voor het moment van daadwerkelijk gebruik hebben liggen! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| the Franpire Starting Member
| Geregistreerd op: 16 Juli 2011 | Posts: 62 | Woonplaats: Capelle aan den IJssel |
|
Geplaatst: Vr 19 Aug 2011, 12:44 Onderwerp: |
|
|
|
Murcielaygo schreef: |
Die in voorraad verkopen ook nog. Dus de verkoper "ververst" daardoor zijn aanbod ook automatisch.
En zelfs als de nieuwe dan oudere voorraad blijken; je garantie gaat in op het moment van aankoop,
dus dat wil je zo kort mogelijk voor het moment van daadwerkelijk gebruik hebben liggen! |
+1 ik kon het zelf niet beter uitleggen. _________________ Citroën C2 VTS Black on Black |
|
Naar boven |
|
|
|
|