Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Bekabelings diagram

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjonnn
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 5
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Vr 7 Okt 2011, 0:21    Onderwerp: bekabelings diagram Reageer met quote

Hallo

ik heb een bekabelings diagram gemaakt zoals ik dat wil gaan inbouwen in mijn auto.
nu heb ik het idee dat ik iets mis of iets verkeerd heb gedaan..

mijn vraag dus aan jullie,gezien de diagram die ik geupload heb ,KLOPT het?????

als het niet klopt graag feedback daarover dan kan ik het aanpassen

bedankt


Uploaded with ImageShack.us

Kaya
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 7 Okt 2011, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Zet de condensator niet voor het verdeelblok, maar tussen verdeelblok en monoblok met een zo kort mogelijke kabellengte van condensator naar monoblok. Anders heb je er nog niet veel aan.

Waarom lopen er speakerkabels tussen je radio en versterkers? Die moeten alleen van versterkers naar speakers. De speakeruitgangen van je radio gebruik je niet, je gebruikt immers de RCA signaalkabels om het signaal van de radio bij de versterkers te krijgen. Als je zowel voor- als achterspeakers op de 4-kanaalsversterker wil, mis ik de tweede signaalkabel tussen radio en 4-kanaalsversterker.

Gecorrigeerd wordt dat dan:


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Vr 7 Okt 2011, 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Is ook meteen een stuk overzichtelijker Smile
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sjonnn
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 5
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Vr 7 Okt 2011, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Jesse en chaoth

bedankt voor je educatieve reactie ,ben ik erg blij mee..
toch nog even een vraagje,gebruik ik dan mijn condensator alleen voor de monoblock? en niet voor de 4 kanaals? en is dat altijd zo?
en ook bedankt van de speaker kabels dat dat niet hoeft,enorm tijd besparend(youre my hero  Very Happy  ) ik zag een 2 farad condensator voor 55 euro ,is dat veel 2 farad??? heb ik dat nodig gezien dit setup? 1 farad kost even veel dus waarom zou je dan 1 farad kopen zou ik (iemand die weinig ervaring heeft met inbouwen ) zeggen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hangt er vanaf wat voor installatie je hebt.
Richtlijn is 1F per 1000W rms/continu vermogen (niet te verwarren met max/piek vermogen die vaak groot op de doos staat). Dus tenzij je een hele zware installatie hebt, is 1F zeker wel genoeg. Kun je beter de accu en dynamo eerst aanpakken zodat de stroomvoorziening goed in orde is, een condensator is immers geen batterij maar enkel om spanningsdipjes op te vangen.

En dat laatste is ook precies de reden dat die enkel bij het monoblok hangt. Het produceren van lage tonen is wat veel stroom trekt, en daardoor zie je vaak reactie van verlichting op maat van de bassen van de muziek. Dus plaats je de condensator ENKEL bij de subwoofer versterker, en zo dicht mogelijk (qua kabellengte) om er baat bij te hebben. Let ook erop een condensator te kopen met een zo laag mogelijke interne weerstand, anders dan heeft het nog geen zin.
Ga dus niet voor een 2F van 55 Eur, je kunt er vanuit gaan dat dat niks is en dat je zonder beter af bent. Een degelijk merk 1F zal tussen 100 en 200 Eur kosten, maar dan heb je er ook wat aan.

Maar ik zou het persoonlijk anders doen. Om te beginnen, laat de condensator zitten. Bouw eerst de installatie goed in, en let goed op de juiste kabellengte, en op goede verbindingen, en een degelijke inbouw.
Kijk vervolgens naar je stroomvoorziening (accu en dynamo), of deze voldoende zijn om de install te voeden.
En heb je daarna nog last van reactie van je lichten op de maat van de bas, kijk dan naar een condensator en ga voor een goed merk.

Welke componenten heb je overigens voor gekozen?
(merk/type van versterkers, sub, ...)
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
sjonnn
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 5
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

mijn setup is als volgt

VW golf 5 orriginele radio RNS 510 zonders rca uitgangen dus moet ook eerst high/low converters tussen.

daarbij heb ik gekozen voor het volgende:

MacAudio STX-112BP subwoofer  1000 watt max - 500 watt RMS 4ohm

hierbij bijbehorend als versterker heb ik gekozen voor AMPIRE 1000,1 MB monoblock  versterker 1 x 1000 watt max - 1 x 450 watt RMS , 1 x 2000 watt RMS gebrugd 4 ohm.

Composet van MacAudio ProFlat 2.16 luidspreker 16 cm max 280 watt RMS 80 watt.

versterker hiervoor dacht ik aan Ampire MB 60.4 4-kanaals eindversterker 4 x 80 watt max - 4 x 40 watt RMS en 2 x 240 watt RMS gebrugd. impedantie staat erbij 4 ohm MAAR stabiel tot 2 ohm Staat er ook nog eens bij..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sjonnn
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 5
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

ohw ja en dit alles is te koop op conrad electronics ,ben van plan maandag alles te bestellen .ik twijfel alleen nog of het goed spul is voor een amateur..
dus ben benieuwd naar je reactie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Geen idee, ik heb geen ervaring met dit spul.
Zelf zou ik liever naar wat betere merken kijken, dit hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten en veel A-merken hebben meerdere productlijnen, voor elk budget. Maar het hangt natuurlijk heel sterk af van jouw persoonlijke eisen, en hoeveel geld je eraan wil uitgeven.

Ik zou voor wat zwaardere versterkers gaan, liefst hetzelfde of iets meer rms vermogen dan de speakers die erop komen (bij de juiste impedantie natuurlijk). Dan kun je echt het maximale eruit halen.

Als je geen lijnuitgangen hebt zou ik toch een andere audio/multimedia headunit overwegen, met high/low converters heb je een hoop verlies (headunit versterker, dan converter, dan eindversterker, waar alleen eindversterker nodig is).

Maar voordat ik dingen ga roepen, wat zijn jouw eisen? Wil je hoge geluidskwaliteit, moet het hard gaan? Heb je geluid achterin nodig? (anders zou ik voor enkel composet voorin gaan)

Denk er alleszins nog eens goed over na voordat je iets bestelt. En ga eens bij audiozaken langs om naar verschillende setups te luisteren, in plaats van iets online te bestellen zonder te weten hoe het klinkt wat je krijgt.

PS: gebrugd bij een monoblock? Dat kan niet...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
sjonnn
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 5
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2011, 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb naar je advies geluisterd jesse en heb wat rondgekeken voor beter spul en heb besloten om bijna alles van rockford fosgate te kopen behalve de basskist .

nu zit ik nog met een laatste vraagje ,ik wil een bijpassend mono versterker kopen voor mijn subwoofer alleen raak ik in de war met het rms vermogen ,het zit namelijk zo ,mijn basskist is van mac audio en hij is max 1000 watt en 500 watt rms 4 ohm.
moet ik nu een versterker kopen waarbij erop staat dat het 500 watt rms bij 4 ohm  op staat ??

ik zie veel versterkers waarbij het rms vermogen is opgegeven op 1 ohm en 2 ohm en zelfs 2x2 ohm

waar moet ik nu naar kijken om het maximale uit mijn sub te krijgen kwa versterker??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2011, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

sjonnn schreef:
moet ik nu een versterker kopen waarbij erop staat dat het 500 watt rms bij 4 ohm  op staat ??

Dan zou ik voor 600W rms gaan, voor net dat beetje meer Wink
En idd, je hebt dat vermogen bij 4Ω nodig. Dat mag ook een gebrugd kanaal van een 2-kanaalsversterker zijn, dan wordt ieder kanaal 2Ω belast.

Ground Zero Hydrogen GZHA 2250XII zou een goeie (en betaalbare) optie zijn.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB