Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Do 27 Dec 2007, 21:57 Onderwerp: vergulde boutjes |
|
|
|
voor in mijn motorruim, dat vin ik zooo vet, maar voor honda niks te vinden...
nu weet ik dat in de volkswagen scene er wel wat sites zijn, maar hoe die heten.. GEEN idee dus als iemand mij wil helpen _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
|
Naar boven |
|
 |
| vlokman Gold Member

 | Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 10:01 Onderwerp: |
|
|
|
lol nee ik wil ze verguld hebben
maar hoe kan ik zien welk boutje ik nodig heb?
hoe kan je dat opmeten ofzo? _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| RoadKing Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 10:03 Onderwerp: |
|
|
|
heb je thuis een schuifmaat ? _________________ Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET
www.Elstars-Club.nl |
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 10:06 Onderwerp: |
|
|
|
jep _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| RoadKing Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 10:14 Onderwerp: |
|
|
|
dank...
doe maar een slotje heb alles wat ik nodig heb  _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 11:15 Onderwerp: |
|
|
|
Naast de diameter van de draad moet je eigenlijk ook nog de "spoed" weten:
dat is de dichtheid van de schroefdraad. Deze bepaalt hoever
een boutje het materiaal ingaat bij 1 omweneling van het boutje.
De meest voorkomede spoed is volgens mij 1,5, maar dat weet ik
niet zeker. Als je een boutje met de verkeerde spoed in een gat
met draad forceert draai je 1 van de twee stuk! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| vlokman Gold Member

 | Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 12:02 Onderwerp: |
|
|
|
ook die kan je meten namelijk me een gereedschapje dat je in je schroefdraad legt.
de vraag is alleen of je dit hebt. _________________ burn rubber, not your soul
 |
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 12:27 Onderwerp: |
|
|
|
nop  _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 12:52 Onderwerp: |
|
|
|
Met 1,5 zul je in de eeste gevallen wel goed zitten hoor.
Alleen moet je met het in/aan/opdraaien dus uitkijken
of het wel echt goed past.
Desnoods eerst een boutje losdraaien en
daar MET DE HAND een moertje opdraaien.
Als dat soepel loopt moet dat moertje bijna net zo soepel op het
nieuwe boutje kunen, is dat niet, dan niet in je motor draaien!!! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 28 Dec 2007, 21:50 Onderwerp: |
|
|
|
Ik meen dat op de meeste auto's 1,5 of 1,25 zit. Maar welke bij jou van toepassing is weet ik zo snel niet. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| R5GTT Junior Member

 | Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Zo 30 Dec 2007, 0:34 Onderwerp: |
|
|
|
Sorry, maar nu wil ik toch graag even ingrijpen... Aangezien schroefdraad bij mijn vak hoort weet ik ook hoe het zit, en kan ik vertellen dat de spoed van schroefdraad in is gedeeld in Grof, Fijn, en Extra Fijn. De draad die normaal gebruikt wordt is grof, en de spoed hiervan varieert per diameter... Zo heeft bijvoorbeeld M4 een spoed van 0.7mm (grof), een M6 draad een spoed van 1mm, en een M10 draad een speod van 1.5mm.
Ben dus altijd voorzichtig met wat je waar in draaid, en als je geen draadkam hebt (zo heet zo'n ding om te kijken welke spoed je hebt) dan kun je het wel meten met een schuifmaat (wel goed kijken!!!! ) de spoed is dus hoe ver de draadgangen van elkaar verwijderd zijn.
Als je ergens een bout (of schroef) in draait en na 1 gang (omwenteling) begint het erg stroef aan te voelen, draai hem er dan alsjeblieft weer uit, anders kun je op gaan boren en inserts er inzetten/overmaats gaan tappen...
Als je precies wilt weten hoe het allemaal zit, google dan maar eens op "Schroefdraad" dan wordt het vast allemaal duidelijker, of je kan even kijken op :
http://www.tribologie.nl/calculators/metric-iso.htm
Daar staan alle gegevens over schroefdraad in de grof uitvoering.. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 30 Dec 2007, 0:50 Onderwerp: |
|
|
|
R5GTT schreef: |
de spoed hiervan varieert per diameter... Zo heeft bijvoorbeeld
M4 een spoed van 0.7mm (grof), een M6 draad een spoed van 1mm,
en een M10 draad een spoed van 1.5mm |
Dat wist ik dus niet, ik dacht dat het de verhouding rotatie/verplaatsing was.
Weer wat geleerd, zo zie je weer waar zo'n forum goed voor is! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
|
|