Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Petervdberge Newbie

 | Geregistreerd op: 20 Januari 2010 | Posts: 14 | |
|
Geplaatst: Wo 20 Jan 2010, 15:28 Onderwerp: Wat allemaal te doen voor een turbo of super charger. |
|
|
|
Hallo!
ik lees vaak dat als je een supercharger of een turbocharger wilt installeren in je auto, dat je een hoop dingen moet aanpassen, terwijl ik op andere plaatsen lees dat je het gewoon meteen in kan bouwen en rijden.
wat is waar?
wat moet je allemaal aanpassen?
welke onderdelen heb je allemaal nodig voor een turno of supercharger?
als iemand mij deze vragen kan beantwoorden zijn ik zeeer dankbaar zijn  |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Wo 20 Jan 2010, 16:11 Onderwerp: |
|
|
|
hallo ik ben richard, en jij bent??? er is een wie is wie topic daar zou je je voor kunne stellen.
als je een turbo in je auto gaat bouwen krijg je te maken met vermogens toename. als je boven een bepaald percentage uitkomt (weet uit me hoofd niet hoeveel) moet je je auto om laten keuren. ook is het fijn als je betere remmen hebt als de standaard omdat als je hard rijd je ook snel stil wil staan.
en andere kunnen je mischien meer vertellen. maar dan zou je je eerst voor moeten stellen denk ik:D _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
| AudioSystemRolla Silver Member

 | Geregistreerd op: 24 Juni 2009 | Posts: 1062 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Wo 20 Jan 2010, 17:46 Onderwerp: |
|
|
|
ecu bekabeling uitlaatspruitstuk om maar mee te beginnen
maar waar moet het in gehangen worden ??
en zoals richard al zegt even voorstellen word op prijsgesteld  _________________ d(>_<)b audio system does shake things up  |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Wo 20 Jan 2010, 17:57 Onderwerp: |
|
|
|
oohja handig als we weten wat voor auto je hebt dan is het makkelijker info te geven. _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
| RoadKing Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
Geplaatst: Wo 20 Jan 2010, 18:39 Onderwerp: |
|
|
|
zonder autogegevens kun je eigenlijk niks zeggen.
maar alles is mogelijk. ligt er alleen aan hoe diep je zakken zijn en of je handig bent.
 _________________ Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET
www.Elstars-Club.nl |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 20 Jan 2010, 22:27 Onderwerp: |
|
|
|
je ZOU zomaar wat op je blok kunnen schroeven en waarschijnlijk werkt het wel een tijdje,
maar betrouwbaarheid zal het niet opleveren en dat is meestal wel wenselijk...
Voor optimaal plezier van je investering is het dus wel degelijk nodig meer aan te passen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Petervdberge Newbie

 | Geregistreerd op: 20 Januari 2010 | Posts: 14 | |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 8:18 Onderwerp: |
|
|
|
Beste mensen,
Alvast dank voor de informatie, punt is, ik heb nog geen auto, maar een vriend van me heeft een suzuki swift (een heuse, en zwart) en daar wilden we wat in gaan tunen.
aan geld zal het ons niet heeeeel snel ontbreken, maa we hebben geen oneindig budget. verder ben ik ook de onhandigste niet.
en een supercharger? ik bedoel, voor elke auto zal het wel anders zijn, maar als we nu eens uitgaan van een suzuki swift? _________________ Beginnend autotunert |
|
Naar boven |
|
 |
| RoadKing Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 8:41 Onderwerp: |
|
|
|
Het ligt er echt aan wat je wilt.
Ik weet niet wat de compressiewaardes zijn van een swift.
Maar je kunt er geloof ik wel mee rijden @ low boost, ongeveer 0,7 bar.
Om te beginnen kijk je eerst even of je blok nog wel gezond is en of hij het nog aan kan (compressietest). en dan zet je er een stalen koppakking op.
Zo ja, Dan kijk je even hoeveel vermogen je wilt behalen. en of je een laggy turbo wilt of een snel opspoelende turbo.
Als jij je turbo hebt moet je een spruitstuk gaan maken of kopen.
Vervolgens moet je ook kijken hoe je buizen gaan lopen en of je een intercooler wilt hebben of niet.
Dan kijk je wat voor wastegate je wilt hebben, een interne of externe.
Een externe wastegate van 35-38 mm voor een swift is al goed genoeg.
En daarbij zou ik ook nog een ''bov'' erop zetten. dat klinkt niet alleen mooi maar is ook gezonder voor je turbo en voor je blok.
Dan kijk je eens naar je ecu want je ecu weet niet dat er een turbo op je wagen zit en daardoor weet de ecu ook niet dat hij meer brandstof moet laten inspuiten enz...
Dus koop je een computertje wat dat allemaal kan regelen.
Een voorbeeld er van is de Apexi S-AFC. Daarbij zou ik ook een boostcontroller kopen om je turbodruk te regelen.
Als je veel meer vermogen uit je blok wilt halen dan zul je ook je zuigers moeten aanpassen voor minder compressie en je dan zou ik eens kijken voor andere nokkenassen, lagers, enz.. ik zou dus wel eerst een revisie doen voordat je er meer druk op gaat gooien. _________________ Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET
www.Elstars-Club.nl |
|
Naar boven |
|
 |
| RoadKing Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 8:49 Onderwerp: |
|
|
|
oh, en goed gereedschap is het halve werk! _________________ Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET
www.Elstars-Club.nl |
|
Naar boven |
|
 |
| Petervdberge Newbie

 | Geregistreerd op: 20 Januari 2010 | Posts: 14 | |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 9:17 Onderwerp: |
|
|
|
kyk, de helft van deze termen begrijp ik geen aars van, maar die vind ik wel op het internet.
verder was dit precies wat ik op doelde..
Hartstikke bedankt!  _________________ Beginnend autotunert |
|
Naar boven |
|
 |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 14:18 Onderwerp: |
|
|
|
Lijkt mij een motorswap naar een geblazen motor eenvoudiger..  _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 15:01 Onderwerp: |
|
|
|
als hij alle termen al niet snapt dan lijkt het mij verstandig als die het zelf niet gaat doen:D als je geen verstand van de motor heb moet je het ook zeker niet gaan tunen. ik durf veel te tunen aan me auto trek hem ook helemaal uit me kaar. maar de motor blijf ik lekker van af hihi _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Petervdberge Newbie

 | Geregistreerd op: 20 Januari 2010 | Posts: 14 | |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 15:18 Onderwerp: |
|
|
|
ik weet van veel hoe het in elkaar steekt, alleen de termen ontbreken mij nog van alles. maar ik heb vaak zat gemerkt dat als mensen zeggen dat je iets niet kunt, en ik het toch deed, dat het wel werkte op mijn scooter. die werkt met hetzelfde princype,, mengselvorming, explosie in de cilinder en uitlaat. verder weet ik hoe vanalles in elkaar steekt, dus ik beun altijd wel een hoop aan, en dat is tot nu toe altijd goed bevallen. _________________ Beginnend autotunert |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 15:26 Onderwerp: |
|
|
|
"Een Swift" is trouwens ook wel een erg ruim begrip...
De Typenaam "Swift" is al iets van 20 jaar in gebruik...
Bouwjaar en motorinhoud zijn ook wel aardig belangrijk... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Do 21 Jan 2010, 15:45 Onderwerp: |
|
|
|
ooh een scooter blok is het zelfde als auto motor blok??? hmm zeg dat maar niet te hard hier want hoe jij je scooter tuned kan je je auto nooit sneller krijgen hoor dat weet ik dan weer wel  _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|