Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 8 Apr 2005, 17:36 Onderwerp: |
|
|
|
Njah, 2 uur nooit getest, ben niet levensmoe Maar hij hield 280 aardig goed vol, heb t langdurig gereden n paar keer, wel moet ik daarbij zeggen dat t hele blok opnieuw opgebouwd was vanaf de grond (gek hè, moest toch gebeuren dus dan meteen goed!), dus ook met andere kleppen (van Nissan 300 ZX Twin Turbo) stuggere klepveren, gesmede zuigers en drijfstangen, cryo treated krukas, APR kopbouten, en voorzien van de betere synthetische olie die regelmatig ververst werd. Alles nodig om t ook vol te blijven houden. De motor had olie sproeiers die dunne straaltjes olie tegen de onderkant van de zuigers sprayde om deze te koelen, maar dat had het blok al standaard (waren t dat ze allen verstopt zaten). Hele blokje was ook nog geblueprint voor een optimale balans. Als je toch moet reviseren, dan kun je het net zo goed meteen laten doen, prijsverschil is dan nog maar miniem tussen t goed doen of op de 'pussy-way' doet.
Daarbij de nodige meters in het interieur die ik goed in de gaten hield bij langdurige vollast, zodat ik bij onheil ook direct rustig aan kon doen.
Langste belasting is een free-run sessie geweest van drie uur op het circuit, is dan niet constant vol gas, maar het is toch behoorlijk belastend voor de motor. De motor heeft zich hier uitstekend gedragen, wel heeft de turbo timer t blok toen n kwartier naar lopen!!
Rijden in deze wagen kon trouwens best eng zijn
Duitse Autobahn heb ik n keer n kmtje of 300 afgelegd binnen nog geen anderhalf uur volstaat dat onder duurlast? voor 2 uur was er niet genoeg weg  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| ki Junior Member

 | Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Ma 11 Apr 2005, 18:35 Onderwerp: |
|
|
|
Dat volstaat, knap gewerkt op de motor. Proficiat! _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 16 Apr 2005, 8:35 Onderwerp: |
|
|
|
Sssst, niet verder vertellen, maar er gaat ook n hoop dank uit naar het revisie bedrijf hoor, zonder hun was ik nooit zo ver gekomen Je kunt immers niet álles zelf  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| YamaMarkie Newbie

 | Geregistreerd op: 5 November 2005 | Posts: 12 | |
|
Geplaatst: Zo 6 Nov 2005, 17:06 Onderwerp: |
|
|
|
Topsnelheid is opzich simpel te verhogen. Deze heeft namelijk met maar 3 dingen te maken:
1) De (lucht)weerstand van de auto. Een voorspoiler maakt in de meeste gevallen je auto dus langzamer, niet sneller. Enige waar een voorspoiler voor dient is de looks, en de neerwaardse druk bij hoge snelheden (dus beter te controleren).
2) Het vermogen. Je vermogen bepaald je topsnelheid. Elke extra pk zorgt voor meer snelheid. Er zit echter 1 valstrik achter, en dat is punt 3:
3) De overbrenging. De overbrengingsverhouding moet precies zo zijn, dat als je aan je topsnelheid zit, je op het toerental van je hoogste PK's zit. Als je dus op 6000rpm je max PKs hebt, en je rijd op je topsnelheid op de 5000rpm, dan is je overbrenging te groot (langzamer dan nodig, maar wel iets zuiniger in benzineverbruik). Heb je daarintegen je max snelheid met 7000rpm, dan is je overbrenging te klein (grotere acceleratie, echter lagere topsnelheid en hogere benzineverbruik).
In jouw geval moet je dus gewoon zorgen voor meer pks, en de overbrenging van je laatste versneling zo regelen dat bij je huidige topsnelheid net iets onder het rpm van de maxpk zit.
==
Acceleratie is een verhouding tussen je Koppel en je massa. Je koppel is een resultaat van toerental en vermogen. Deze acceleratie is dus te verbeteren door Minder massa, of een andere overbrening (zorgent voor meer koppel).
De vraag die sommige stellen is: Wat is belangrijker, koppel of vermogen. Het antwoord is: Dit is exact het zelfde.
Vermogen = Koppel X toerental ofwel Koppel = Vermogen / toerental.
Autos met een groot koppel en relatief laag vermogen hebben dus eigenlijk gewoon een Hoog vermogen bij lagere toerentallen (goed voorbeeld zijn de V8 motoren).
Autos met laag koppel en hoog vermogen hebben een laag vermogen bij laag toerental. Kijk naar 4cylinder motorfietsen en autos.
Koppel (dus laagtoerig hoog vermogen) heeft alleen nut voor de acceleratie in de 1e versnelling. Op het moment dat een auto of motor met hoger vermogen bij dat toerengebied komt, is de acceleratie van dat voortuig vanaf dat moment groter.
Een V8 met een koppel van 400Nm en 200pk tegen een auto met 100NM en 250pk wint dus de korte races door veel meer vermogen tussen de 0 en de 80 km/uur, maar daarna wordt het gat kleiner, en op topsnelheid wint die van 250pk.
Zo, dat is weer genoeg voor vanavond. Ik hoop dat je hier wat aan hebt  |
|
Naar boven |
|
 |
| Delorian Starting Member

 | Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Zo 29 Jan 2006, 13:27 Onderwerp: |
|
|
|
Dingen die je topsnelheid nadelig beinvloeden:
-dikkere wielen/velgen (zwaarder, meer wegweerstand/grip)
-spoilerpakket wat compleet niet aerodynamisch is.. (meestal zo)
-bodemafstand, lager = meer downforce = meer wegweerstand/grip
-kat. weggehaalt = drukverlies op je motor = minder topsnelheid
-audio install = zwaarder... lijkt me logisch
Nu zijn de dingen hierboven zoals grip/wegweerstand ook weer erg belangrijk
voor het veilig rijden..
Je zou als je het ECHT goed wilt aanpakken, de onderkant van je auto kunnen
voorzien van alu beplating (gladde onderkant = minder weerstand = meer downforce)
Een goedde ram-air intake zal in combi met een goedde uitlaat ook iets bijdragen aan je top.
Maar tussen haakjes, wat heb je aan top hier in NL
Dus ik zou voor trekkracht gaan, bochtenwerk Maar das persoonlijk natuurlijk. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| KTSC Starting Member

 | Geregistreerd op: 30 Januari 2006 | Posts: 62 | |
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006, 14:22 Onderwerp: |
|
|
|
WHAHAAHAHAA, ik heb onze Escort 1.6 carb. uit '92 zijn moter opgeblaze ! k ging eerst de motor opwarmen, door gas geven en los tot de 3000RPM en dan steeds meer tot de 6000 en toen tot de rooie (6.500RPM)! maar ik wou steeds meer, en ging ongeveer 2a3 cm over de rooie zone, dus ik denk dat hij net nog 8.000 of 9.000 RPM heeft gehaald:P en toen ineens *BOEM*! oliekarter naar de klote, en nog iets, maar weet niej meer wat:P die ding wat Escort heet haalde zelfs niet eens 165KM terwijl hij maar net 4.500 toeren maakte, dom dingk! |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006, 14:48 Onderwerp: |
|
|
|
Dan is die motor al nie helemaal lekker meer geweest denk ik, mijn '89 Escortje 1.4 carb. krijg ik zonder veel moeite tot 190-195...
Maar verder dan 6000 rpm stamp ik 'm ook niet door.
Vraag me af hoe je zulke toerentallen gehaald hebt, dan zit je normaal toch allang bij de limiter? _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006, 23:46 Onderwerp: |
|
|
|
Volgens mij hebben de meeste pure carburatiemotoren geen limiter bij gebrek aan een ECU.
Feitelijk zorgt dan de maat van de sproeier voor de liemiet, maar zonder belasting kun je
nogal wat toeren halen omdat er dan minder weerstand aan de krukas is. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006, 0:09 Onderwerp: |
|
|
|
'k Weet niet precies hoe 't werkt, maar mijn carburatiemotor zonder ECU heeft wel 'n toerenlimiet, eenmaal daar wordt de brandstoftoevoer onderbroken en zakt ie ook in 1 keer terug naar 3000-4000... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006, 0:10 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
'k Weet niet precies hoe 't werkt, maar mijn carburatiemotor zonder ECU heeft wel 'n toerenlimiet |
Als ik me niet vvergis had jij toch zo'n "halfomhalf"blok?
Carburateur met een soort van monopoint bij-injectie???
Dan heb je (denk ik) wel een ECU en die kan je toevoer
dichtdraaien of bijvoorbeeld je ontsteking beinvloeden... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006, 0:14 Onderwerp: |
|
|
|
'n Echte ECU heb ik niet, maar wel een klein electronicablokje die iets met de ontsteking te maken zou moeten hebben...
Ik roep nu wel brandstoftoevoer, maar misschien is het ook de ontsteking wel die afgesloten wordt... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| KTSC Starting Member

 | Geregistreerd op: 30 Januari 2006 | Posts: 62 | |
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006, 8:44 Onderwerp: |
|
|
|
de brandstof onderbreking is alleen bij de RS, niet bij de normale. en onze wagen had zeker geen begrenzer, wel kracht verlies omdat hij hij net geen 165 kon hale terwijl de toerenteller 4.500 aanwees hij kon niet eens een kleine miezerige burn out maken!!! en over de RS betreft die heeFt een beveiliging dat als hij boven de 6.000RPM komt de benzine toevoer word afgesloten zodat je hem handmatig weer moet activeren. |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006, 10:51 Onderwerp: |
|
|
|
Zal bij mij wel de ontsteking zijn dan...
En 'n simpel burn outje krijgt de mijne op z'n originele wielen (185/60/14) nog wel voor mekaar, alleen niet meer nu ik op 205/45/16 sloffen rij. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| KTSC Starting Member

 | Geregistreerd op: 30 Januari 2006 | Posts: 62 | |
|
Geplaatst: Do 2 Feb 2006, 19:32 Onderwerp: |
|
|
|
ahha, onze had 16 inch velge, lag het dan daaraan? en hoeveel PK heeft de jouwe dan? ik schat dat de onze na zoveel kr8verlies 70/65 had? want hij reed eerst op 3 Cylinders, en hij kreeg steeds meer problems, vandaar |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 2 Feb 2006, 20:16 Onderwerp: |
|
|
|
De mijne heeft ± 80 pk, niet echt spectaculair dus...  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|