Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Wo 12 Okt 2005, 20:55 Onderwerp: |
|
|
|
Vandaag heb ik een turbo gekregen (2e hands dat wel)
Het is een kleine Garrett TB 02 nogwattes.. afkomstig uit een 1.9 TD
We zijn van plan om mijn auto eventueel uit te rusten met deze turbo.
De vraag:
Wat heb ik nodig hiervoor:
- turbo
- intercooler?
- olieadapter
- olieslang (hoeveel druk moet ie aankunnen, en moet het zo'n staalding zijn)
enz
_________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 18:33 Onderwerp: |
|
|
|
Niet om het 1 of ander, maar als je het anntwoord op deze vragen
niet eens weet, is het dan wel verstandig je blok te gaan turboën??? |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 19:09 Onderwerp: |
|
|
|
Betere vraag is op welke druk je de turbo wil laten draaien?!? _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Za 15 Okt 2005, 22:45 Onderwerp: |
|
|
|
SaphireNX schreef: |
Niet om het 1 of ander, maar als je het anntwoord op deze vragen
niet eens weet, is het dan wel verstandig je blok te gaan turboën??? |
Verstand genoeg
Mijn broertje is volgeleerd automonteur, en ik heb alle aparatuur ter
beschikking.
Ik stelde deze vraag om er zeker van te zijn dat ik niets over het hoofd zou zien.
Wat betreft inlaat druk..
Wat is het maximale wat je bij een 'standaart' blok kunt hebben.
Het betreft overigens een compleet gereviseerd blok. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 16 Okt 2005, 8:10 Onderwerp: |
|
|
|
Delorian schreef: |
...Wat betreft inlaat druk..
Wat is het maximale wat je bij een 'standaart' blok kunt hebben.
Het betreft overigens een compleet gereviseerd blok. |
Dat is iets dat zou je van te voren moeten weten
Maar met een 0.5-6 barr moet het wle goed gaan (gaat niet bijster veel opleveren, maar houd wel je blokkie heel) _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Za 22 Okt 2005, 12:28 Onderwerp: |
|
|
|
We hebben het ffkes uitgesteld wegens een tegenvaller met financien...
We hebben afgelopen zaterdag de motor eens flink onder handen genomen.
Nieuwe riemen, nieuwe carterpanpakking, nieuwe waterpomp, nieuwe oliepomp, nieuw oliefilter +5liter olie, nieuwe thermostaat, en grotere koelfan..
Kortom, hijs weer toppie..
Zijn nog in overleg over veranderingen aan de nokken etc.. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Zo 23 Okt 2005, 21:44 Onderwerp: |
|
|
|
ik denk dat 0,5/06 bar nogal hoog is op een blok dat niet geschikt is voor een turbo... ik zou eerder eens gaan denken aan 0,25 overdruk en echt niet heel veel meer.... (tenzij je natuurlijk andere zuigers wil gaan monteren, om een lagere compressie te verkrijgen.. ) _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 27 Okt 2005, 17:15 Onderwerp: |
|
|
|
Denk ik dus ook R5GTT, 0,5 bar met een compressie van om en nabij de 10:1 gaat t directe einde van je blok inluiden...
Daarbij, de Garret T20 (zal wss zo eentje zijn als ie van n TDI afkomt) is erop gemaakt om in de lage toerengebieden zn druk te draaien, op 5500 toeren zal die turbo te hard draaien en buiten zn eficency range draaien (schrijf je dat zo?), afhankelijk van de inhoud van je motor...
Vanaf n 1800 zou ik eerder aan een T25 of T28 gaan denken, en de compressie verlagen tot minstens 9:1. Dan 0,5 bar boost draaien en je weet niet wat je overkomt.
Houd ook rekening ermee dat je wat aan je enginemanagement zal moeten veranderen, t makkelijkste is een aditional injector controller een 5e (en misschien wel in de toekomst 6e) injector aan te laten sturen. Zodra je MAF op zn max zit (5v) komt de AIC in actie en geeft de extra benodigde benzine dan af.
Ook je uitlaat kom je aan aan t passen (downpipe vanaf turbo ipv spruit) en de diameter raad ik je aan om toch rond de 2,5 inch te gaan zitten als je n 1800 of minder hebt, vanaf 2 liter zal je voor leuke turbodrukken toch rond de 3 inch moeten gaan zitten, of je krijgt lelijke boost-spikes.
Ik zou er nog maar eens goed over nadenken of je n hoop ellende op je nek wil halen en maandenlang trial&error werk op je nek wilt halen om n kleine prutsturbo als een van n TDI op je benzinestoker aan t werk te krijgen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 27 Okt 2005, 17:45 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Daarbij, de Garret T20 (zal wss zo eentje zijn als ie van n TDI afkomt) is erop gemaakt om in de lage toerengebieden zn druk te draaien, op 5500 toeren zal die turbo te hard draaien en buiten zn eficency range draaien (schrijf je dat zo?), afhankelijk van de inhoud van je motor... |
Nee: efficiency
Lekker boeiend... Maar als ik dat zo bekijk, geeft dat typenummer van zo'n Garrett soms weer bij welk toerenbereik de turbo efficiënt begint te worden ofzo?
Quote: |
t makkelijkste is een aditional injector controller een 5e (en misschien wel in de toekomst 6e) injector aan te laten sturen. |
Dit hoor ik nogal eens, maar waar plaats je een 5de en 6de injector dan in op 'n 4 cylinder motor? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 27 Okt 2005, 18:30 Onderwerp: |
|
|
|
Je kunt van de naam niet alles afleiden, wel aan de compressormap die erbij hoort. Tevens ken ik de Garret T2x serie best wel, omdat mn SX zelf een T25 had, waarover ik merkte dat hij in de hoge toeren al begon af te sterven, vanaf 5800 toeren begon de turbo zn adem te verliezen, en zn mogelijkheid om nog goede bruikbare boost te leveren was dan gewoon op. Een T20 is gewoon een heel klein turbo'tje en mits je geen 1300 of lager hebt gewoon totaal volkome waardeloos, tenzij je n wagen zoekt die zn vermogen tussen de 1500 en 3500 toeren levert en bovenin niks daar heeft.
Die 5e en 6e injector komt gewoon in je inlaattraject te zitten, achter je MAF en t liefst ook achter je gasklep. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 27 Okt 2005, 22:35 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Die 5e en 6e injector komt gewoon in je inlaattraject te zitten, achter je MAF en t liefst ook achter je gasklep. |
En wat doen die dan? 4 injectoren is toch genoeg? Wat spuit die 5de dan nog extra waarin?
Sja die turbo's ben ik niet zo heel bekend mee... Hoe klein turbootje is 'n T3 dan? Die worden nogal eens in RST motoren gebruikt _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 27 Okt 2005, 23:46 Onderwerp: |
|
|
|
de 4 standaard injectoren hebben hun maximum, als ze 100% flowen dan kunnen ze niet meer (tenzij je de benzinedruk verhoogd, maar dis geen nette manier), dus dan komen die 5e en eventueel 6e injector in actie, en leveren de extra benodigde benzine als de 3 stockies al op hun maximum zitten. Zo hoef je niet je hele ECU te (laten) remappen of een peperduur stand alone engine management systeem aan te schaffen en te programmeren. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 28 Okt 2005, 0:01 Onderwerp: |
|
|
|
Maar dan nog waar plaats je die?
Mijn logica zou zijn dat er dan 4 injectoren bijkomen, voor elke cylinder 1 extra... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 28 Okt 2005, 0:03 Onderwerp: |
|
|
|
Nee hoor, dat hoeft niet, als ie in de luchtstroom zit krijgen alle 4 de cilinders de extra benzine, hoe denk je dat de benzine van jou enkele carburateur bij alle 4 de cilinders terecht komt? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 28 Okt 2005, 0:04 Onderwerp: |
|
|
|
Dus een 5de injector is eigenlijk een toevoeging van een monopoint injectie die wat extra geeft als de multipoint inj. het nie meer aankan?
Dan snap ik 'm nu!
Werkt dat ook beetje goed, kun je niet beter je huidige injectoren vervangen door grotere? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|