Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Ultieme tuneauto
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is een ITB?  Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Individual Throttle Bodies Wink -=((( Powered by Google )))=-
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

is dat zo iets als 4 van die afzonderlijke filters op je inlaat spruitstuk??????
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 19 Aug 2006, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft niks met filters te maken, ITB setup kan ook n airbox en plenum hebben.

ITB's wil niets anders zeggen dan dat iedere cilinder zn eigen gasklephuis heeft.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 19 Aug 2006, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dat met die 4 filters wat je bedoelt Alert zie je ook nogal eens op oudere sportwagens met aparte carburateurs per cylinder...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 19 Aug 2006, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Jup, t kan ook op op ITB setup, maar zelf zou ik er niet voor opteren. Zelfs op een wagen met voor elke cilinder een aparte carb zou ik een plenum maken, met daaraan een aanzuigbuis naar n plek met koude lucht. Al is t geluid zonder zo'n plenum wel echt geweldig met 4 kelken!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Zo 20 Aug 2006, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

waarom zou je dat zelf niet doen dan? er is toch wel op een andere manier aan koude lucht te komen?
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 21 Aug 2006, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat als je er een happer boven zit je hele doorstroming onder de kap naar de knopperts gaat, en turbulente lucht minder snel aangezogen zal worden. Met een plenum, daaraan een aanzuigbuis en je kunt de koude lucht op n plek halen waar die minder turbulent is welke flink wat makkelijker aangezogen kan worden.

Happer kan werken, maar dan moet je wel zorgen dat de lucht zo gehapt wordt dat ie rechtstreeks de kelken in flowt, dus de lucht het filter 'instroomt' zeg maar(ram-air).

Hier maken tegewoordig een hoop motorfiets bouwers dankbaar gebruik van. Echter Ram air werkt alleen echt goed op hoge snelheden, en zal dan op een alleen op een atmosferische motor bij een motorfiets hooguit zo'n 10 tot 15 pk pakken grofweg.

Op een auto kun je dat al vergeten, en wint t je nooit zoveel... hooguit 5 tot 10pk, en dat is slecht voelbaar in een auto, omdat die 5 tot 10pk zijn op een gewicht van rond de 1000 kilo, soms ietsje minder, bij mij meestal n paar honderd kilo zwaarder omdat ik altijd wel zwaardere auto's heb, en heel lichte autotjes niet fijn vind. Bij mijn max bijvoorbeeld (1350 kilo ledig gewicht) zal dat geen wereld van verschil zijn, en zelfs amper voelbaar. Laten we voor het gemak zeggen dat het je 8pk wint. Die 8pk zijn ook nog niet door heel het toerenbereik (t is namelijk niet zo dat je door heel je powerband 8pk hoger komt te liggen). Op 1350 kg (en eigenlijk meer, want ik zit er nog bij en n volle tank van 75 liter benzine is niet niks) komt t er dus op neer dat je voor iedere tien kilo gewicht die je mee sleept dus je grofweg 0,06 pk meer hebt (uitgaande van het ledige gewicht). Per 100 kilo win je dus 0,6pk.
Ga je dit nu op een motorfiets doen, en je wint daar laten we voor het gemak zeggen ook 8pk (understatement, bij n motor wint het je meer)... en die motorfiets weegt zeg een 135 kilo... dan win je dus voor iedere tien kilo die je mee sleept die 0,6pk, wat neer komt op voor elke 100 kilo zo'n 6pk extra hebt... nou kijk, DAT voel je! En goed!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB