Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Zo 21 Mei 2006, 20:50 Onderwerp: Luchtmassameter mod |
|
|
|
Ik heb laatst van iemand gehoord dat er iets op de markt moet zijn om meer vermogen te halen doormiddel van een kleine aanpassing aan je Luchtmassameter. Weet iemand misschien wat dit is?
Het zou trouwens maar een paar euro moeten kosten dus als het bestaat is het natuurlijk leuk om ff uit te proberen. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 21 Mei 2006, 22:20 Onderwerp: |
|
|
|
Geloof het maar niet.
Dit valt in de zelfde categorie als "Vonkverbreders"
en bougies met meerdre massa-electroden...
Als dat ECHT zou werken deed iedereen dat, maar
niemand doet dit... En waarom? Omdat het niet werkt...
eBay staat ook vol met "resistor modifications" enzo,
allemaal kul, maar er zijn genoeg sukkels die erin trapen. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 22 Mei 2006, 11:21 Onderwerp: |
|
|
|
Ik sluit me daar volledig bij aan.
Wil er zelfs bij vermelden dat een vonkverbreder eerder de vonk die je bougie geeft verslechtert dan verbetert. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Ma 22 Mei 2006, 18:44 Onderwerp: |
|
|
|
Ok dus áls ik er nog achter zou komen wat het is, er van afblijven. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Di 23 Mei 2006, 10:27 Onderwerp: |
|
|
|
jup. Extra vermogen uit je tor halen doe je niet met n paar tientjes... Vermogen kost nou eenmaal geld. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Za 24 Jun 2006, 14:30 Onderwerp: |
|
|
|
jah t werkt wel...
er wordt gewoon meerbenzine ingespoten/hogere druk in het systeem...
t kutte eraan is dat het vaak meerdere electronische problemen met zich mee brengt..
beter monteer je dus een pbv/2de benzinedrukregelaar..
alleen de prijs is anders:
170 voor de pbv onafgesteld/paar tientjes voor het weerstandje/kastje.. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Di 27 Jun 2006, 15:28 Onderwerp: |
|
|
|
Nee, beter doe je t niet.
Op een standaard motor heeft een 2e benzinedruk regelaar geen nut.
Start with the basic mods, and when needed, get your ECU remapped, a piggyback system or standalone engine management. Before needed, leave your fuel management alone. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 14:15 Onderwerp: |
|
|
|
van meer benzine gaat ie geen steek harder.
Meer lucht moet je hebben
Overigens, er zit een kern van waarheid in zo'n vonkbrug. De vonk is namelijk krachtiger. Vergelijk de vonk van de bougie maar eens voor en na, als je de kabel bij de verdeelkap wat optilt zodat een vonk overspringt.
Je merkt het ook goed bij slechte bougies als 1 pit niet onsteekt. De auto pruttelt op 3 cilinders, maar als je de bougiekap wat optilt, doet ie weer mee. De vonkbrug zorgt dat de spanning verhoogd wordt en de bougie dus een krachtiger vonk heeft.
Nu is de grap, heb je een goed werkend onstekingssysteem, dan heb je er niets aan _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:22 Onderwerp: |
|
|
|
Riel schreef: |
van meer benzine gaat ie geen steek harder.
Meer lucht moet je hebben |
Meer van beide heb je nodig, op lucht alleen zal ie niet rijden
Maar door 'm meer lucht te geven zal de ECU hem ook meer benzine geven, zodat ie van beide meer krijgt en de mengverhouding behouden blijft. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:32 Onderwerp: |
|
|
|
Idd, dat klopt, alleen meer lucht is t m natuurlijk ook niet _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 18:58 Onderwerp: |
|
|
|
Weer een tijdje terug
Een vonkverbreder maakt een vonk niet krachtiger, hij verdeeld de stroom dusdanig dat de bougie n aantal zwakkere vonkjes achter elkaar geeft. Hij 'verbreed de vonk'.
Je mengsel verrijken/verarmen hoeft niet vermogen op te leveren. De balans moet goed zijn, en beter hou je ook n veiligheidsmarge, anders heb je de eerste beste winterdag detonatie. (*warme lucht bevat minder zuurstof, te arm mengsel = detonatie)
Vanaf fabriek staat de auto meestal te rijk afgesteld. Dit omdat voor hele werelddelen dezelfde ECU programma's gemaakt worden. En we weten allemaal dat t in spanje warmer is dan hier.
Dit is ook waar men vaak de mist in gaat, laat de motor optimaal afstellen voor zoveel mogelijk vermogen... Leuk, t wordt winter, of ze gaan op vakantie naar n koud land en vervolgens detonatie tot en met. Wat de dood wordt van de motor.
Ook is het omdat voor elke motor die zelfde ECU programmering is, maar elke motor toch weer nét iets anders is, en toch op al die motoren dat programma veilig moet zijn.
Benzinedruk: Wanneer je dit veranderd veranderd de fueling door heel je toerenbereik. Ga hier niet zomaar mee rommelen.
Brandstofmanagement is specialistisch werk, hier moet je niet mee kutten als je niet heel goed weet wat je doet, en al zeker niet als jij geen wideband o2 sensor en EGT sensor(en) hebt. Het beste is voor elke cilinder een EGT te hebben, want niet elke cilinder heeft t zelfde brandstofmengsel. Meestal loopt de achterste cilinder t armst, dus als je voor 1 sensor gaat, neem dan de achterste runner van het uitlaatspruitstuk om daar je meting te doen.
Op de rollenbank worden de sensoren in je einddemper gehangen, dit is niet zo best, want daar zijn de uitlaatgassen zeker niet meer de zelfde temp als dat ze de motor uitkomen, en t mengsel wordt te laat gemeten. Je hebt dus n meting die niet bij precies dat toerental hoort.
Ook is afstellen op de bank niet gelijkwaardig aan op de weg, waar je het beste kunt mappen. Gezien op de rollenbank zeker niet dezelfde omstandigheden zijn als op de weg, denk aan weerstand, luchttemperatuur, rijwind etc etc.
Rollenbank is in principe voor vermogen te meten en makkelijkere probleemdiagnose en finetuning. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Zo 4 Feb 2007, 2:20 Onderwerp: |
|
|
|
Och, een beetje bezinedrukwijziging wordt door de short en long term fuel trims wel weer opgevangen als je een goed werkende lambdasonde hebt
Als je auto dan i.e.g. na 1996 gemaakt is en over een OBD / uitlaatgascontrolesysteem beschikt.
Je wint er dus geen ruk mee.
Ik haal vonkverbreders en vonkbruggen door elkaar (die heb je ook, doorzichtige potjes waar je de vonk ziet overspringen ) _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 4 Feb 2007, 4:27 Onderwerp: |
|
|
|
Vonkverbreders ken ik, maar vonkbruggen? Wat doet dat dan? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 5 Feb 2007, 0:18 Onderwerp: |
|
|
|
Riel schreef: |
Och, een beetje bezinedrukwijziging wordt door de short en long term fuel trims wel weer opgevangen als je een goed werkende lambdasonde hebt
Als je auto dan i.e.g. na 1996 gemaakt is en over een OBD / uitlaatgascontrolesysteem beschikt. |
Nope. Zoveel kan ie niet opvangen, tis geen lambda. Als dat zo zou zijn zou je een ECU nooit meer hoeven mappen ook, als ie dat met zn lambda zou kunnen _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Ma 5 Feb 2007, 12:24 Onderwerp: |
|
|
|
Pfft
Een drukverhoging van een pak m beet 0,3 bar zorgt nauwelijks voor veel verrijking. De fueltrims gaan tot 50% en je mapping blijft hetzelfde. Wedden dat ie het trekt Overigens als je ver richting die 50% gaat zal er een storingslamp branden. Brand die niet, is er ook niet gauw iets aan het handje. Ohja, ik heb het hier over nieuwere auto's he.
Maargoed, ik proef dat jij hier wel n kenner bent _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
|
|