Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Luchtmassameter mod
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
Pfft

Een drukverhoging van een pak m beet 0,3 bar zorgt nauwelijks voor veel verrijking. De fueltrims gaan tot 50% en je mapping blijft hetzelfde. Wedden dat ie het trekt Wink Overigens als je ver richting die 50% gaat zal er een storingslamp branden. Brand die niet, is er ook niet gauw iets aan het handje. Ohja, ik heb het hier over nieuwere auto's he.

Maargoed, ik proef dat jij hier wel n kenner bent Smile


Jij duidelijk niet veel kaas gegeten van EFI....

50% van wat? Van de totale fuelmap? Dus hij zou 50% kunnen verrijken en verarmen volgens jou? Dus als ik op n N/A een turbo schroef, dan zou ik zo'n halve bar kunnen draaien volgens jou zonder iets aan t management te doen?

Die lambda zit er dus niet voor het fuelmanagement, die zit er om de kat te beschermen. En die lambda is een 3 weg's narrow-band lambda, die is niet bedoeld om de A/F mix voor de motor te regelen, maar hooguit om kleine verschillen op te vangen voor de kat, meer kan ie gewoon niet. Trek jij vaste waardes uit verband zoals fuelpressure dan trekt ie t niet meer, dit zijn constante waar ie op vertrouwd namelijk.

Ik heb dit verhaal al meerdermalen uitgelegd, ik zou zeggen zoek de zoekfunctie even.

Dat t bij nieuwere auto's zo is, ik heb een Nissan Maxima QX 3.0i-24v V6 gereden uit 1996, en heb deze motorisch gemod. Die wagen had ODB2, hoeveel nieuwe wil je t hebben... ODB is niets anders dan On Board Diagnose, wat inhoud dat er een poort in de auto zit waarmee gegevens uitgewisseld kunnen worden. Verder heeft dit niets te zeggen over de werking van de ECU.

Dus ja, ik weet waarover ik spreek. Ook mijn SX, die is dan misschien niet van 1994, maar heeft ook OBD.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy

Is goed joh.
Ik geloof dat ik een en ander dan verkeerd uitleg aan mijn leerlingen Smile

Verdiep je nog eens in OBDII. Dan zie je wat ik bedoel.
En de kat beschermen is fout, de lambda is om het mengsel zo te houden dat de kat WERKT.

OBD is idd on board diagnose en heeft als  functie de uitstoot in de gaten te houden.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

k hou t lkkr bij carbs..
electronica is tog alleen maar lastig als je echt sneller wilt gaan/tunen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Carbs zijn echt lastiger hoor, om het goede compromis te vinden.

Bij electronica doe je niets anders dan zeggen dan moet ik zoveel benzine op dat moment en dan de vonk.

Ik heb veel met 5 gtturbo gedaan, en een slechte loop was heel moeilijk zoeken, gezien het pure vacuum en carb geregeld is. Een vervuiling in de carb of een versleten boring maakt al dat het mengsel niet meer klopt.

Een injectiemotor is 'stom' en doet gewoon wat sensoren m zeggen, dat zoekt veel gerichter.





Ohja, nog een toevoeging, met OBD bedoel ik niet 'ik kan mijn computer uitlezen' want dat kan ik ook met mijn clio 1.4 uit 1990 (alle waarden en foutcodes), maar dit is geen OBD-regeling mbt uitstoot (die dus wel fueltrims kan aanpassen).


50% is misschien wat overdone inderdaad, maar 25 trekt hij zeker. Overigens geloof ik dat die 50 ook nog gehaald wordt (behalve bij vollast, want uiteraard, bij vollast doet geen enkele computer geen terugkoppeling meer, dat is een vast programma *goh, waarom werkt chippen*).
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

lastiger ja...
timewise gezien...
electro is duurder en mag je geen fouten maken..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Of electro duurder is durf ik te betwijfelen.
Koop maar eens een goede set met dubbele webers. Buiten de enorme kennis en fingerspitsengefuhl wat voor de webers nodig is, is een vrij programmeerbaar motormanagement voor minder geld beter te krijgen. (750E, KMS, origineel gasklephuis en sensoren).
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

ja maar t voordeel dat ik heb is dat uit de jaren dat ik met motoren geraced/getuned heb meer weet van carbs dan die inspuit zooi..

en als je een prob krijgt met je electro heb je meestal echt een prob..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 12 Feb 2007, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
Very Happy

Is goed joh.
Ik geloof dat ik een en ander dan verkeerd uitleg aan mijn leerlingen Smile

Verdiep je nog eens in OBDII. Dan zie je wat ik bedoel.
En de kat beschermen is fout, de lambda is om het mengsel zo te houden dat de kat WERKT.

OBD is idd on board diagnose en heeft als  functie de uitstoot in de gaten te houden.


Als t mengsel te rijk is zal de kat verbranden. Vandaar bescherming voor de kat. Hoezo dus niet beschermen?

OBD heeft meer functies dan dat. Het is een interface. Dat is de functie van de OBD. Serieus uitstoot meten kan ie niet, een auto heeft daar de benodigde sensoren niet voor. Iig niet standaard.

Vol gas zijn inderdaad vaste fuelmaps, hierin geef ik je geen ongelijk, ook je stukje over carbs ben ik met je eens.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 13 Feb 2007, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me wellicht niet helemaal goed uitgedrukt.

Maak er EOBD van, en de daarbij behorende gegevens hebben enkel met uitstoot te maken. Ik zeg niet dat je de uitstoot kan uitlezen, maar het EOBD systeem is er pure en alleen maar om milieutechnische redenen. Elke fabrikant heeft zo nog zijn eigen 'diagnose' systeem erbij. De een op dezelfde stekker, maar via andere pinbezetting, (OBD wat ik bedoel gaat via de k-lijn), of via knippercodes, of over het bussysteem etc.

(European On Board Diagnose).
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 13 Feb 2007, 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Klik hier


hier vind je dat wat ik wil zeggen. Volgens mij halen wij ons dingen door elkaar, langs elkaar heen.

een quote:

"Vanaf hetzelfde jaar werd On
Board Diagnoses Version 1
(OBDI) ingevoerd. Hierbij werden
alle systemen ‘aan boord’ van de
auto gecontroleerd die elektrisch
of elektronisch met elkaar verbonden
zijn en invloed hebben op de
uitlaatgassamenstelling."

Het genoemde jaar is hier 1988.



Nu over de fueltrims, een motor (hier een amerikaan, maar een test is een test) waar de invloed van verarming en verrijking door het OBD-systeem onderzocht wordt (met percentages). De short- en longterm fueltrims kunnen wel degelijk bijna 50% ingrijpen.

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qa3828/is_200008/ai_n8905530
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 14 Feb 2007, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik heb alvoren je verder tegen te spreken me opnieuw verdiept in de stof en de specs van ODB, ODBII, en EOBD.

Ik wil je toch even tippen je leerlingen NIET meer te leren dat ODB, nog ODBII gemaakt is om ook maar iets te regelen voor je emisie. Het is er om het electronica circuit in de gaten te houden, waaronder ook het emisie controlle systeem van de auto. Gaat hier iets mis mee dan zal het check engine lampje gaan branden, en vervolgens kan met de ODB(II) interface uitgelezen worden wát er mis is.

Ook kan aan de hand van de interface uitgelezen worden of alles nog binnen de gestelde standaard parameters functioneerd.

Daarbij vraag ik me nog steeds af, iets waar je me nog steeds geen duidelijk antwoord op kunt geven, wat 50% wordt getrimt, 50% meer brandstoftoevoer? 50% meer duty cycle? In het verhaaltje waarnaar je linkt staat ook dat ze het gemeten hebben, en het bleek dat de eigenlijke injector puls maar met 13% maximaal verlengd werd bij een 50% trim, dit is ook een realistischer getal.

Verder, een auto in closed-loop lambda, zal heel de tijd tussen rijk en arm heen blijven switchen, dit omdat de narrowband lambda niet precies genoeg is om een acurate A/F meting te kunnen verrichten. Hij kan enkel en alleen meten 'ok' 'te rijk' en 'te arm'. Meer kan ie gewoonweg niet.
Daarom wacht de ECU op het signaal 'te rijk', verarmt t mengsel tot ie weer 'te arm' door krijgt en verrijkt zo het mengsel weer, waarna ie weer van voor af aan begint. Hierin kunnen dus zeker verschillen worden opgevangen, tot op zekere hoogte. Ook is het niet de A/F die voor de beste loop van de motor zorgt die berijkt tracht te worden, maar een A/F waar de kat mee overweg kan, loopt de motor te rijk voor de kat verbrand deze, en loopt ie te arm worden de uitlaatgassen ook te heet en verbrand ie ook. Hiervoor is de lambda, om het buiten deze waardes te houden. Vandaar zeg ik, de lambda is er om de kat te beschermen, dit is waarom de lambda in t leven geroepen is.

Wanneer je WOT gaat, zoals je zelf al zei, gaat de ECU naar zn vaste brandstof- en timingmaps. Hierin wordt geen gebruik van de sensoren gemaakt.

Ingevoerd vanaf 2000, officieel sinds 2001, is het EOBD systeem waar jij het nu ineens weer over hebt, als onderdeel van de Euronorm fase 3.

Nog steeds doet dit protocol NIETS met de werking van het emissiebeheer. Het geen dit EOBD doet, is het in de gaten houden van de emissiebeheer systemen, en slaat alarm wanneer een van de emissiebeheer systemen niet meer naar behoren werkt, als voorbeeld de kat.

Klem posities voor EOBD:

- Pin 2 en 10: Datacommunicatie volgens SAE J 1850
- Pin 4: Voertuigmassa
- Pin 5:  Signaalmassa
- Pin 16: Accu +
- Pin 1,3,6,8,9,11,12,13,14: gereserveerd


Dat de Lambda, net als het motormanagement met (E)OBD verbonden is, wil niet zeggen dat (E)OBD ook motormanagement taken voor zich neemt, daar is immers het motormanagement voor. (E)OBD zijn, net als de afkortingen zelf al aangeven, puur diagnose tools. Ze controlleren de systemen op een correcte werking en geven aan wanneer dit niet meer het geval is. Bij koppeling aan n uitleesaparaat voor (E)OBD kan heel snel gezien worden waar het mis zit.

Zie het zo, mijn koelkast en mijn magnetron zitten alle twee aangesloten op mijn 220v stroomnet, betekend dit nu ook dat ik in mn koelkast n maaltijd kan warmen, en mn magnetron een biertje kan koelen?

In je eigen quote zeg je t zelf al, het wordt gecontrolleerd, niet beheerd. Wezenlijk verschil.

Zowel in je 1e als in je 2e link wordt nergens geclaimd dat het (E)OBD(II) systeem verantwoordelijk is voor het aanpassen van de fueltrim. Wel wordt er in het artiekel precies gezegd wat ik al heel de tijd vertel, dat het (E)OBD(II) systeem in de gaten houd of alles naar behoren werkt. En dat de meeste auto's met ODBII een trim van 20 tot 25% toelaten, wat bij lange na niet inhoud dat er ook 25% verschil in brandstoftoevoer zit.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 6 Mrt 2007, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

het feit dat iets gecontroleerd wordt, betekend dat er iets is wat wel beheert en regelt.
Vandaar de allereerste stelling dat het automatisch bijregelt.

En EOBD heeft alles met emissie te maken. Of het het nu controleert of wat dan ook, zonder emissieeisen was dit systeem er niet in deze vorm. Dus om te gaan mierenneuken door te zeggen hij doet er niets mee hij kijkt er alleen naar tja, het draait er wel om.
EOBD is er echt niet om zoveel mogelijk pk's te leveren.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 6 Mrt 2007, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
het feit dat iets gecontroleerd wordt, betekend dat er iets is wat wel beheert en regelt.
Vandaar de allereerste stelling dat het automatisch bijregelt.


Rolling Eyes Alles om niet toe te hoeven geven dat je fout zat hè? Hoe typisch voor n leeraar.

Gezien het feit, jij dokter albert heijn stijn, dat OBD diagnoses uitvoert, en niets regelt of beheert, is je stelling dat OBD automatisch bijsteld zo fout als maar fout kan zijn. Ik kan begrijpen waar je misopvatting vandaan komt, wat ik niet begrijp is dat jij niet kunt toegeven dat je t fout had, en nog steeds op heel kromme wijze je gelijk erdoor wilt duwen, ook al wordt je stelling door je eigen artikelen tegen gesproken.

Quote:
En EOBD heeft alles met emissie te maken. Of het het nu controleert of wat dan ook, zonder emissieeisen was dit systeem er niet in deze vorm. Dus om te gaan mierenneuken door te zeggen hij doet er niets mee hij kijkt er alleen naar tja, het draait er wel om.
EOBD is er echt niet om zoveel mogelijk pk's te leveren.


Ik heb nooit beweerd dat OBD NIETS met emisiesystemen in de auto te maken heeft, ik heb alleen gezegd, het regelt er niets aan, het controlleert alleen of iets juist werkt of niet. Ik vind dit niet een klein verschil, geen miereneukerij, ik noem dit gewoon oncorrecte info als je zoiets beweert.

Dit zou het zelfde zijn als dat ik zou zeggen, mn vlotter in mn tank, die beheert en regelt de benzine in mn tank. Vervolgens zeg jij nee, het controlleert hoeveel benzine in je tank zit, maar regelt en beheerd niets. Vervolgens zeg ik dan tegen jou, het feit dat er iets is dat controlleerd geeft aan dat er iets beheerd wordt en geregeld wordt en ik je dan ook nog n mierenneuker noem omdat of het nu controlleerd of beheerd of regeld het toch draait om benzine Rolling Eyes

Ik weet niet of je getrouwd bent ofzo, maar je kunt het verschil tussen ergens na kijken en iets doen heel mooi testen hoor. Wacht to jullie een keer een vrouwtje op bezoek hebben, eerst kijk je een half uur naar dat vrouwtje (niet je eigen vrouw dus) en na dat half uurtje loop je naar dr toe, grijpt r vol bij dr borsten, en zoent haar op de bek. De reactie van je eigen vrouw, en wss het vrouwtje waar je dan ineens aankomt, zal je heel erg duidelijk maken dat tussen iets DOEN en ergens na KIJKEN een HEEL groot verschil zit.


Ik ken mn info correct, en jij kent m niet correct, vervolgens ga je lopen blaten dat jij gelijk hebt, aan mensen die misschien hier zijn om JUISTE info te leren, niet bullshit waar ze door mensen die t wel weten voor uitgelachen worden. Ook zeg je tegen mij dat ik me maar in de stof moet verdiepen, wat ik vervolgens nog doe ook. Dit heeft niets met mierenneuken te maken. Dat heeft ermee te maken dat jij iemand bent, die andere gaat uitschelden wanneer ze je aantonen dat je het bij het verkeerde eind hebt in plaats van dat je die kennis in je op neemt en blij bent dat je weer iets geleerd hebt en alles krom lult dat recht is om maar niet hoeven toe te geven dat je fout zit. Waarschijnlijk omdat je een persoon bent dat niet ertegen kan als iemand anders dan hemzelf gelijk heeft, en niet jij.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB