Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Do 17 Aug 2006, 22:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 8:33 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Lijkt me vrij duidelijk, van voren gezien snelheidsmeter links, toerenteller rechts ernaast. |
Het ging mij om de andere meters.
En nu ik die gezien heb ben ik van mening dat de watertempertuur
het zo niet kan doen omdat het originele dash een lichtje heeft,
dus een schakelaar ipv een variabele sensor.
Hetzelfde gaat op voor de olietemperatuur. En van de andere stekkers
moeten er minstens een aantal dingen omgelegd moeten gaan worden...
En dan is het nog maar de vraag of het toerensignaal wel op de stekkers
aanwezig is... Het is vast wel werkend te maken, maar dat gaat wel even
wat meer werk zijn. Er zullen o.a. een temp-sensor gemonteerd en aangesloten moeten worden en er moet worden bepaald watvoor signaal de toerenteller nodig heeft, zodat dat kan worden afgetapt of afgeleid...
Zijn er geen andere dashes voor deze auto? Met enkel toeren,
snelheid en brandstof en nog steeds de olie en water lichtjes??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 17:09 Onderwerp: |
|
|
|
Andere optie is die van 106 ?
Deze heeft links temp meter dus zelfde als deze.
En rechts een brandstof meter.
Wel een toerenteller maar geen olie meter.
Dit is ook een lampje, maar deze zit weer onderin naast het accu lampje.
Ik zou echter niet weten of deze 4 of 5 aansluitingen heeft.
Heeft iemand een idee hoe duur het is om het toch werkend te krijgen, anders verkoop ik het dashboard weer! |
|
Naar boven |
|
|
| Sunbird Newbie
| Geregistreerd op: 1 Mei 2006 | Posts: 17 | |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 18:38 Onderwerp: |
|
|
|
Dat is een Tellerplaat van een phase 2 peugeot 106.
Een phase 1 tellerplaat van een ralley heeft de bezinemeter niet boven in maar aan de rechter kant zitten en die heeft ook geen digitaal klokje er in zitten.
Deze heeft wel een tempratuurmeter er in zitten volgens mij van de olie. Mischien dat deze wel past omdat die mischien maar 4 aansluitingen heeft maar daar voor zou je zelf moeten kijken kan ik je zo niet zeggen.
P.S. Die wat je nu hebt is van een phase 2 ralley/GTI |
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 20:52 Onderwerp: |
|
|
|
Die zit ook in de xsi want daar heb ik hem uitgehaald!
En die andere heeft geen olie meter maar een water/koelvloeistof temp meter.
Wie weet hoeveel aansluitingen deze heeft? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 22:35 Onderwerp: |
|
|
|
Als je een Phase1 auto hebt past het Phase2 dashboard vrijwel zeker NIET.
Da's net als bij een 100NX; de enige wijziging tussen de eerste en tweede serie LIJKT de positie
van de tellers (omgewisseld) en dat de temp en brandstof een kwartslag gedraaid zijn.
In de praktijk is men van mechanisch nnaar electronisch gegaan en zijn de aanstuurwaarden ook anders.
Kosten om 'm toch werkend te maken? Als je de uren niet telt zit je toch al gauw aan
€100,- voor de sensoren en dat is nog ervanuitgaand dat die in je blok passen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 14:04 Onderwerp: |
|
|
|
Is niet altijd waar hoor Saf, niet bijna zeker... om t zeker te weten even research doen en beide werkplaatshandboeken erbij nemen en schema's bekijken.
Vaak worden er wat optische dingen veranderd aan n cluster. Maar is t relatief simpel om te bouwen als je beide schema's erbij hebt. Bijvoorbeeld:
Mazda 626 type GD: Clusters optisch beetje geweizigd, ander soort tellers gebruikt
Maxima QX type A32: facelift kreeg digitale dagteller en odo-meter, benzine klokje horizontaal gespiegeld.
200SX turbo: ligt geweizigde tellerplaten en electronics. digidash is n ander verhaal, maar ook relatief eenvoudig aan t werk te krijgen mits je eenmaal weet hoe. Maar dat is meer een verschil tussen de amerikaanse en europese uitvoering dan t verschil tussen de pre-facelift en facelift.
In deze 3 gevallen was het genoeg om de stekkers van de nieuwere cluster mee te nemen, en op de huidige kabelboom te solderen, met hier en daar n draadje op n andere plaats te zetten. Dus die gevallen heb je ook nog. Als er sensoren niet compatible zijn is dat 9 van de 10 keer ook alleen de speedsensor, omdat er dan van n directe kabelverbinding tussen teller en bak overgegaan is naar een digitale sensor in de bak, die zn signaal electrisch naar t cockpitje stuurt. Verder is t meestal allemaal wel om te solderen. De plek waar bij phase 1 de kabel in de bak stak zit bij phase 2 dan meestal n speedsensor, die in best veel gevallen gewoon ook in de phase 1 bak past.
Soms is t heel makkelijk, soms wat lastiger, en af en toe gewoon een karwij uit de hel. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 18:59 Onderwerp: |
|
|
|
Dat is wat ik met mijn digidash dus heb gedaan; extra stekkerset erin gesoldeerd en voor de
niet overeenkomende signalen een andere sensor of een converter ertussen. En voor de lampjes
die ik "over" had heb ik zelf iconen gemaakt en die aangesloten op andere functies, waarbij
sommige via een transistortrap lopen om ze met positief te schakelen terwijl het dash negatief is.
Maar in dit geval gaat het om een klokkenbak met meters die de auto niet heeft en dan wordt het lastiger. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 8:23 Onderwerp: |
|
|
|
De speedmeter is gewoon met een kabel.
Voor de temp meters is dus de vraag of de sensors al in het blok zitten, maar hoe is dat te zien? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 9:23 Onderwerp: |
|
|
|
Bactroban schreef: |
Voor de temp meters is dus de vraag of de sensors al in het blok zitten, maar hoe is dat te zien? |
Dan moet je weten waar ze zitten en daar gaan kijken...
Ik zou dus eens gaan checken bj een merk-garage en/of een werkplaats handboek zien te vinden... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 16:02 Onderwerp: |
|
|
|
Ik denk dat ik gewoon een keer langs de peugeot dealer rijdt.
Vraag ik hoe het zit moeten ze wel weten neem ik aan en bespaard me een hoop moeite! |
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 18:27 Onderwerp: |
|
|
|
en saph en max een hoop typwerk _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 21 Aug 2006, 18:43 Onderwerp: |
|
|
|
Bactroban schreef: |
Ik denk dat ik gewoon een keer langs de peugeot dealer rijdt.
Vraag ik hoe het zit moeten ze wel weten neem ik aan en bespaard me een hoop moeite! |
Kun je nog wel eens op terug komen, garagisten weten vaak alleen basisdingen. Mn ouders hebben zo eens een electrische storing gehad... de auto heeft er 2 weken gestaan en ze wisten nog niets.... Ben toen zelf maar op onderzoek uit gegaan (waarvoor ik geen toestemming had omdat t niet een van de goedkoopste auto's is) toen mn ouders weg waren, toen ze terug kwamen deed ie t weer _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Di 22 Aug 2006, 22:48 Onderwerp: |
|
|
|
Hij gaat in de verkoop.
Het is te veel werk om zelf/te laten doen en kost me teveel voor weinig.
Bedankt voor de vele reacties |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 23 Aug 2006, 7:40 Onderwerp: |
|
|
|
En dan alsnog een losse toerenteller plaatsen? |
|
Naar boven |
|
|
|
|