Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

How-to:carbon vormen

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Optisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Vr 17 Mrt 2006, 15:48    Onderwerp: how-to:carbon vormen Reageer met quote

Carbon produkten zijn er in veel verschillende varianten.
Dit ligt aan het basismateriaal en hoe het uiteindelijk verwerkt gaat worden.

PRELAMINATES: dit zijn carbonmatten welke al geïmpregneerd zijn met een bepaald soort hars. Deze matten kun jezelf in elke vorm uitknippen en modelleren over een mal. Nadat je voldoende aangebracht heb, wordt een tweede mal aangebracht en onder verhitting samengedrukt.
Dit is de manier welke b.v. gebruikt wordt in de F1 en vliegtuigindustrie. Tevens is dit ook een zeer kostbare techniek omdat je twee mallen nodig hebt.

LAMINATES: Dit zijn carbonmatten welke nog niet geïmpregneerd zijn en dus "droog" aan kan brengen.
Ook deze matten kun je tussen twee mallen vervaardigen, maar ook op een mal tussen twee foli's. De hars word achteraf ingebracht in vloeibare vorm en hard uit door middel van een verharderpoeder. Dit is de manier die ik gebruik en later hiervan verder uit zal leggen

De carbon halffabrikaten kun je weer in verschillende vormen en maten verkrijgen. Zo heb je de genoemde matten, maar ook kousen.
Er is hier ook weer een verschil in manier van weven, langs elkaar, dwars over elkaar of schuin over elkaar(ruitvormig).

De harsen zijn ook weer onder te verdelen in verschillende typen. Zo zijn er snelle uithardende, harsen welke na uitharding soepel blijven, harsen die benzinebestendig zijn, enz,enz.

Ik heb het hier steeds over carbon, maar er zijn nog meer halffabrikaten je kunt gebruiken voor een produkt.
kevlar: een moeilijk te verwerken halffabrikaat omdat deze moeilijk te knippen of te schuren is. Deze gebruiken we wanner iets niet kapot mag scheuren. Wordt ook vaak gebruikt voor kogelvrije vesten.

Glas: dit gebruik je bij produkten welke moeten voldoen aan inslagkracht.

Carbon: wordt gebruikt meer stijfheid in je produkt te verkrijgen.

Met deze gegevens kan je dus bepalen hoe je produkt kunt opbouwen voor de wensen waaraan je produkt moet voldoen.

Benodigheden:

Op de foto zie je welke materialen je nodig hebt voor het lamineren.

-hars
-harderpoeder
-handschoenen
-mengbekers
-roerstokjes
-PVA folie
-strijkbout (voor het dichtstrijken van je folie)
-carbonmat
-PVA tape
-dubbelzijdig tape (handig bij het aanbrengen van carbonmat)
-tafel om aan te werken



- Vacuum: Tevens heb je vacuüm nodig om je foli's af te zuigen, zodat deze als een tweede huid over je produkt gaan zitten. Op de foto is ook de meters hiervoor te zien en uiteraard een luchtafzuiging om de stank van de harsen zo snel mogelijk af te voeren.



Stap 1:

De mal welke ik gemaakt heb voor m'n radiatorbevestiging is nu geplaatst in zo'n afzuigbuis. Daaromheen gedraait wat papier om ervoor te zorgen dat de folie niet door het vacuüm kapotgetrokken wordt. De handdoek heb ik nat gemaakt en uitgewrongen. Hierin heb ik mijn folie liggen zodat deze vochtig wordt. De folie is gemaakt van het materiaal PVA. Dit kunststof heeft de eigenschap op te lossen in water en bestand is tegen aceton. Omdat in m'n hars oplosmiddelen zitten en ik zou een folie gebruiken (b.v. PVC) zou m'n folie oplossen en het produkt zou zich verenigen met m'n mal. Als de folie vochtig geworden is, wrijf ik 'm weer droog. Nu is de folie zo soepel als een condoom.


Stap 2:

Als de folie klaar is, kan ik hem inwrijven met wat talkpoeder zodat ie beter om de mal glijdt. De folie moet zonder plooitjes om het model zitten en kan deze afgezogen worden. Hoe hoger het vacuüm des te beter volgt de folie de contouren van de mal.



Stap 3:

Wanneer er blijkt dat er geen gaatjes in de folie zitten kan je verder met het opbouwen van je produkt. Door middel van de dubbelzijdige tape heb ik stroken van de carbonmat afgeknipt en op de zijkanten van de mal aangebracht.



Stap 4:

Nadat verschillende lagen carbon zijn aan gebracht op de mal, kan een tweede folie aangebracht worden. Als deze folie goed op z'n plaats ligt en je carbon is niet verschoven hierdoor kan deze ook onder vacuüm gebracht worden. Het bovenste gedeelte van de folie wordt gebruikt om de hars in te gieten. Op de beide meters zie je dat er een vacuüm aanwezig van zo'n 0,7 - 0,8 bar.



Stap 5:

Door het tuitje bovenaan de folie kan de hars tussen de twee foli's ingebracht worden. Dit moet uiteraard met beleid gedaan worden, want je wil tenslotte geen lucht insluiten. Tussen de foli's heerst wel een vacuüm, maar wil niet zeggen dat dit luchtledig is. Dus de nog aanwezige lucht moet vervangen worden door de hars. Mocht er tijdens de gieting toch lucht achterblijven, merk je dit in je eindprodukt. Deze is veel slapper en brosser. Wanneer alles verzadigd is, word het vacuüm van de buitenste folie terug gebracht naar een 0,4 bar.



Stap 6:

Tijdens het uitharden van de hars komt er veel warmte vrij, dit moet goed in de gaten gehouden worden dat dit niet te hoog wordt. Als de temperatuur van de hars te hoog wordt "kookt" het zichzelf kapot. Je eindresultaat ziet erniet uit en is zeer bros. Mocht alles gegaan zijn zoals je zou willen kun je je produkt loszagen en verwijderen van je mal. Voor het loszagen gebruik ik hier een oscilleerzaag.
Dit is een machine welke zeer snel heen en weer draait. Harde materialen worden hierdoor door gezagen, zachte materialen blijven heel doordat ze gewoon mee vibreren. Nadat het produkt verwijdert is van de mal kun je het op maat maken door te zagen, schuren, frezen of te polijsten.

Ik heb hier m'n radiatorophanging net van de mal gehaald, maar verders nog niet getrimt tot wat hij uiteindelijk moet worden. Toch legt hij een gewicht van 295 gram op de weegschaal.



Nu heb ik de radiatorophanging verders getrimt zodat m'n rad erin past en dat alles bevestigd kan worden aan m'n frame. Ik zit nu op een gewicht van 160 gram. Dit zal nog wel een klein beetje minder worden nadat ik de gaten aangebracht heb voor mijn slangen.

Eindresultaat :

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 17 Mrt 2006, 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant! Mooie tutorial Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 18 Mrt 2006, 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe zwaar was het originele onderdeel eigenlijk???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Za 18 Mrt 2006, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

naja 2 ijzeren staafjes die ook nog eens lelijk zijn (en dan hangt de rad ook nog eens niet fatsoendelijk) wegen veel meer...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
NightQrawler
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 26 November 2004
Posts: 186
PostGeplaatst: Wo 26 Apr 2006, 3:22    Onderwerp: Reageer met quote

gaaf zeg, dit wil ook ooit eens leren Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Di 16 Mei 2006, 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

t is helemaal niet moeilijk....
kan minder mis bij gaan dan met poly...

je moet gewoon de apparatuur ervoor hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 21 Mei 2006, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor apparatuur? Een strijkijzer? Rolling Eyes Meer zag ik bij je how-to niet staan.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Di 23 Mei 2006, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Wat voor apparatuur? Een strijkijzer? Rolling Eyes Meer zag ik bij je how-to niet staan.


dan heb je dus niet goed gelezen...
de vacuum+meters...
de luchtafzuiging...

dit is geen goedkoop speelgoed...
heeft zich ondertussen met de racerij wel al terugverdiend, vergeleken met de prijzen als ik het uit zou moeten besteden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yordi
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 13 December 2005
Posts: 184
Woonplaats: zuid-limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Mei 2006, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

je kan ook bijvoorbeeld het volgende doen:

klik hier voor handleiding

geeft natuurlijk niet het ultra lichte gewicht dat je van puur alleen carbon krijgt. maar zo kun je wel net carbon aan je poly toevoegen.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Di 6 Jun 2006, 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

kan je net zo goed zown sticker erover plakken.. Rolling Eyes
all show-no go.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Optisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB