Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| doncoli Newbie
| Geregistreerd op: 6 Oktober 2006 | Posts: 24 | Woonplaats: Exloo |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 11:59 Onderwerp: Hoe groot kan ik gaan...... |
|
|
|
Ik heb een mazda 323F die standaard 15 icnh voetjes heeft onder geschroefd. op marktplaats zag ik trouwens allemaal prachtige 16 en 17 inch setjes, Maar past daqt onder de auto. Is er bijvoorbeeld een regel dat ik maar 1 of 2 inch maten boven mijn standaardmaat kan zitten....
Als ik een complete set koop ( banden + velgen ) moeten deze dan ook uitgelijnd worden ???? _________________ In Bezit van Mazda 323F uit 1993.
Beginnend tuner/styler |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 12:58 Onderwerp: |
|
|
|
Best kun je een keertje langs jouw lokale velgenboer gaan en daar meer info vragen over wat er zoal kan wat velgen en banden betreft. Let ook op de breedte van je de banden. Je wiellagers zijn berekend op de standaard maat velg en band(en), grote kans dat grotere banden een te hoge kracht uitoefenen op je wiellagers en deze dus snel slijten. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 15:39 Onderwerp: |
|
|
|
Qua grootte is er veel mogelijk, zolang de ROLOMTREK
maar niet teveel afwijkt van je standaard band/velg-maat.
Hoe breed je kunt gaan hangt af van de ruimte
bij je ophanging en spatbordbakken.
En wat Longbow zegt is BIJNA goed; de breedte maakt eigenlijk niet uit (zolang
het past), maar de Offset of ET-waarde wel, DIE heeft invloed op je lagerslijtage. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 15:39 Onderwerp: |
|
|
|
ehm ik weet niet, verbeter me als ik het fout heb
maar ik denk dat met grote velgen de druk op je wiel lagers gelijk blijft, want het is niet de velg die op het wiellager "rust", maar de auto! en die blijft hetzelfde. _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| doncoli Newbie
| Geregistreerd op: 6 Oktober 2006 | Posts: 24 | Woonplaats: Exloo |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 15:45 Onderwerp: |
|
|
|
Saphire schreef: |
Qua grootte is er veel mogelijk, zolang de ROLOMTREK
maar niet teveel afwijkt van je standaard band/velg-maat.
Hoe breed je kunt gaan hangt af van de ruimte
bij je ophanging en spatbordbakken.
En wat Longbow zegt is BIJNA goed; de breedte maakt eigenlijk niet uit (zolang
het past), maar de Offset of ET-waarde wel, DIE heeft invloed op je lagerslijtage. |
Zorgt een grotere ET waarde dan voor meer slijtage of juist een kleinere ET waarde? _________________ In Bezit van Mazda 323F uit 1993.
Beginnend tuner/styler |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 15:51 Onderwerp: |
|
|
|
Een ETwaarde BUITEN DE SPECIFICATIES zorgt voor grotere slijtages...
Bij een 100NX diende de ET bijv. tussen 37 en 42 te liggen, daarbuiten
geeft extra slijtage, omdat dan het krachtenspel op de wielen niet meer
TUSSEN de wiellagers komt, maar erbuiten en dan krijg je hefboomwerking
en daardoor meer slijtage. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 15:59 Onderwerp: |
|
|
|
Ik denk beide... Maar in praktijk zullen mensen bij grotere velgen zelden voor grotere ET waardes gaan. Vaak wordt voor kleinere ET waardes gekozen om de velgen meer uit de wielkast te laten komen (wat ik overigens persoonlijk erg lelijk vind)...
Ik denk dat 17" zonder problemen zal passen, wil je het zeker weten even navragen bij de lokale bandenboer.
Je woont in Nederland, dan zul je weinig problemen hebben dat over velgen- en bandenmaat moeilijk wordt gedaan. In België is dat anders.
Laat ze wel niet uit je wielkast steken, want daar kunnen ze wel moeilijk over doen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 16:27 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Laat ze wel niet uit je wielkast steken, want daar kunnen ze wel moeilijk over doen. |
Dat mag, zolang het maar niet meer dan 30mm is, is er geen probleem
profiel binnen of buiten de kast, maakt niets uit.
Velg mag maximaal 30 mm uit de wielkast komen. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 16:45 Onderwerp: |
|
|
|
Ik meende minder, maar kan me mogelijk vergissen.
Hier in België hebben ze een regel dat de spoorbreedte niet mag afwijken, evenals de totale wieldiameter. Daarmee hebben ze vrijwel alles gedekt, en kun je enkel nog voor grotere velgen gaan als je dat compenseert met de juiste dunnere bandenmaat. Geklooi met de ET en uitstekende velgen is er dus op de keuring niet bij. Tolerantie is 1,5% dus nie veel _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 16:48 Onderwerp: |
|
|
|
30mm is zoveel nie hoor _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 20:34 Onderwerp: |
|
|
|
Zolang je de ET gelijk houdt is de spoorbreedte gelijk, want die wordt
gemeten tussen de hharten van de wielen, niet tussen de wangen.
Met een grotere ET breng je je wiel naar binnen, daar moet dan wel plek
voor zijn bij je ophanging, is die er niet dan gaat er wat aanlopen...
En m.b.t. het uitsteken van de banden buiten de carrosserie,
ik dacht dat het 25mm is, maar zou dat moeten nazoeken... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| doncoli Newbie
| Geregistreerd op: 6 Oktober 2006 | Posts: 24 | Woonplaats: Exloo |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 20:37 Onderwerp: |
|
|
|
jullie zijn echt een grote hulp. mijn dank daarvoor _________________ In Bezit van Mazda 323F uit 1993.
Beginnend tuner/styler |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 21:07 Onderwerp: |
|
|
|
@Saph, volgens de apk norm 30mm _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 29 Okt 2006, 22:44 Onderwerp: |
|
|
|
Freestyler schreef: |
@Saph, volgens de apk norm 30mm |
Er stond mij iets van bij dat bij Blik op de Weg een keer een man met
een Frontera een boete kreeg (onterecht) en dat toen 25 is genoemd.
In de "voertuigtechnische Eisen" bij de RDW kan ik alleen vinden:
"wielen dienen voldoende te zijn afgeschermd", dus heb je ook niets aan... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Ma 30 Okt 2006, 7:18 Onderwerp: |
|
|
|
is echt 30mm.
Wordt wel meer "proganda" verspreid over dingen niet zouden mogen, en toch toegelaten zijn. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
|
|