Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Koppel ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

heb er gewoon een retehekel aan als mensen meteen een grote bek geven tegen iemand die iets probeert te leren.
de originele vraag was, WAT IS KOPPEL.
komt er iemand aanzetten met, je hebt geen koppel zonder vermogen,
maar wel vermogen zonder koppel :S

die mensen proberen iets te leren,
hiervan worden ze echt nie iets slimmer,
en al helemaal niet als een peleton betweters met een hoop geouwehoer zich tegen 1 iemand keert.

als je geen goeie informatie hebt, en je 'denkt' da je iets weet,
zeg er dan bij dat je iets denkt, of hou je bek.

ik ben mark.
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, had je vanaf post 1 gelijk alles goed neer gezet en geen halve info gegeven (zoals de uitkomst is in Kw en niet in PK, en N=toerental, er niet ff bij zetten dat het in Hertz moest, dat kwam achteraf pas) had j e zulk commentaar ook niet gekregen
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Kijk, had je vanaf post 1 gelijk alles goed neer gezet en geen halve info gegeven (zoals de uitkomst is in Kw en niet in PK, en N=toerental, er niet ff bij zetten dat het in Hertz moest, dat kwam achteraf pas) had j e zulk commentaar ook niet gekregen


commentaar op mij mag je zoveel hebben als je wil,
doe gewoon rustiger aan met mensen die nieuw zijn hier,
en iets proberen te leren, als jij dan zoveel weet, leg het iemand dan uit,
in plaats van te lopen joekeren.
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
(pi=3.141592 nogwat en geen 3.1428)

Kleine aanvulling hierop...

Ooit zat ik ook op school, en daar leerden we dat de in elk rekenmachientje opgeslagen 3,1415927 niet 100% accuraat is, en de juiste waarde 22/7 zou zijn. En zo kom je aan de 3,14285...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

turbo.mark schreef:
doe gewoon rustiger aan met mensen die nieuw zijn hier

Het vervelende is dat een hoop van de "oudjes" hier (mensen die hier al lang komen dus)
al ZO veel neuwelingen hebben gezien die "even" kwamen zeggen hoe het moest,
dat daar bijna automatisch tegenin gegaan wordt.

Het is dus ook niet dat JIJ aangevallen werd, maar de manier waarop je binnen
kwam vallen en met je tweede post op dit forum ons even de les kwam lezen...

Misschien heb je dat inmiddels al gedaan; ik kan maar 1 bericht tegelijk lezen,
maar als dat niet zo is; stel je even voor, plaatje van je auto('s) erbij
en eventueel wat achtergrond, dan weten we met wie we te maken hebben Wink
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 17 Jan 2007, 2:18    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdje dit topic uit t oog verloren... ik zei toch eerder ook al dat koppel en vermogen niet los van elkaar kunnen bestaan...?

Och ja, de fijten zijn er al dus verder geen woorden meer nodig.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Wo 17 Jan 2007, 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

turbo.mark schreef:
heb er gewoon een retehekel aan als mensen meteen een grote bek geven tegen iemand die iets probeert te leren.


ik wil niet meer zeuren.. maar diegene die met een grote bek begon ben je toch echt zelf.  Rolling Eyes
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Even voor de correctheid:

Vermogen is niets anders dan koppel maal toerental.

Koppel is de kracht waarmee de wielen zich afzetten tegen het asfalt. (de kracht waarmee de krusas aan de versnellingsbak, tandwielen, aandrijfsassen etc) sleurt, dus uiteindelijk de band t.o.v. de weg.

Dat voel je, dat is je koppel.

heb je dit koppel op lage toeren, heb je weinig vermogen. (diesels). Heb je een koppel bij een hoog toerental, dan heb je veel vermogen (16 klepsmotoren).



Diesel en 16v is een algemeen voorbeeld, er zijn uiteraard hoogvermogen diesels en laagvermogen 16v's maar algemeen gezegd komt het wel uit.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

En excuus voor de post, ik heb de hele berekening gemist op de vorige pagina haha.

Overigens klopt de formule van Markt perfect, maar 'pk' is geen wetenschappelijke eenheid. Watt's wel, maar logisch dat de doornsee mens hier niet opkomt.

No big deal, ik neem aan dat het verschil en de relatie 'koppel, vermogen' nu duidelijk is? Razz
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
...maar 'pk' is geen wetenschappelijke eenheid. Watt's wel...

In praktijk wordt vermogen ook nogal eens in KW uitgedrukt. In de volksmond vaak niet maar bij verzekeringsmaatschappijen (althans hier) vragen ze altijd naar het vermogen in KW.

Riel schreef:
Vermogen is niets anders dan koppel maal toerental.

Dan zou onderstaande curve onmogelijk zijn (met een kruising van de curves). Het toerental loopt immers gelijk op en dan zou de curve van het vermogen dus gelijk moeten oplopen met die van het koppel, alleen in sterkere mate. Zoals Murcielago eerder al zei dat kan dus niet kloppen.


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Toch is het zo.

Bedenk wel dat je op een bank de aandrijfverliezen mee meet in de aandrijflijn. Bovendien kan de bank ook maar 1 waarde meten!

De bank meet het koppel aan de wielen, en hij weet de snelheid van de auto. Hij BEREKENT het vermogen.

De kruising van de curves moet je niet naar kijken, omdat ze beide een verschillende as met waardes gebruiken.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

nog een keer:

Even wat waarden:

1 ft-lbs = 1,36 Nm

P = T x Vh

T = Koppel in Nm
Vh = Hoeksnelheid in Radialen per seconde.

Lees voor Hoeksnelheid in Radialen per seconden dus Toerental.
Wel even omrekenen.

Een omwenteling bevat 2 pi radialen Wink (zo komen we aan die 2 pi). Overigens is pi zeker geen 22/7, pi is tot op heden nog niet berekend. Maargoed, nemen we 4000 toeren, dan zijn dit 66,67 omwentelingen per minuut. Vermenig vuldig ik dit met 2 pi, kom ik op 418,88 radialen per minuut.

Even kijken, ik lees 128 ft/lbs af als koppel, dus dit zijn 174 Nm.

Invullen, P = 418,88 * 174 = 73000 (even afronden).

Dit zijn 73 kilowatts.

Doe ik dit maal 1.36 (kw naar PK), dan zit ik op ca. 98 pk Smile

Even op een ander stukje.

6000 toeren, 100 omwentelingen per minuut, 628 rad/s
Koppel 90 lbs, is 122.4 nm

628 * 122.4 = 76000 (afgerond)

* 1.36 (omrekenen naar PK) = 104 PK



Check beide in het grafiekje. Voor en na de kruising.

Geloof je ons nu?  Cool



het is simpele wiskunde allemaal hoor, koppel en vermogen, en niets aparts.




De andere,eerder formules zijn exact hetzelfde, alleen hier zijn alle conversies al ingezet (toerental naar rad/sec, nm naar feet/lbs, pk naar kw etc). Deze bovenstaande formule, Koppel maal Hoeksnelheid, is de standaard versie, daar komt alles vandaan.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

overigens, de grafieken die gelijk oplopen, zou je hebben in de formule

y = ax

waarbij a een vaste waarde is.

Nu vermenigvuldig je X met een waarde a die varieert (het koppel). Dan fungeert de koppelgrafiek als de richtingscoefficient van de vermogensgrafiek!

Een hoge richtingscoefficient = stijl, een lage is niet stijl.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dat dit een discussie MOET blijven, we hebben er wat eigenwijze tussen zitten.

Nog 1 keer dan in heel simpele woorden.

Een vermogenstestbank is eigenlijk een koppeltestbank. Hij meet alleen en enkel het koppel, het vermogen is daar weer een berekening van. Gezien het geen lineaire berekeningen zijn, kan het zijn dat grafieken niet evenredig lopen en elkaar kruisen.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB