Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Staat turbo druk verhogen gelijk aan vermogens winst??
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MrDivra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 22 Januari 2004
Posts: 26
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Ma 23 Feb 2004, 13:17    Onderwerp: staat turbo druk verhogen gelijk aan vermogens winst?? Reageer met quote

Ik heb een turbo diesel met een turbo.
dit model heeft mechanische regeling voor de brandstof druk.
nou belde ik net met DBM Engineering, en die melde mij dat het niet verstandig was om de turbo druk te verhogen omdat dat geen vermogens/koppel winst zou opleveren.

Heeft iemand hier ervaring mee of meer info??

alvast bedankt!
_________________
Heb jij wel eens een mitsubishi langs de kant zien staan met pech????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarcRS
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 28 December 2003
Posts: 53
Woonplaats: Friesland
PostGeplaatst: Ma 23 Feb 2004, 19:08    Onderwerp: Re: staat turbo druk verhogen gelijk aan vermogens winst?? Reageer met quote

MrDivra schreef:
Ik heb een turbo diesel met een turbo.
dit model heeft mechanische regeling voor de brandstof druk.
nou belde ik net met DBM Engineering, en die melde mij dat het niet verstandig was om de turbo druk te verhogen omdat dat geen vermogens/koppel winst zou opleveren.

Heeft iemand hier ervaring mee of meer info??

alvast bedankt!


inprincipe is het zo als je druk opvoert dat je ook vermogen winst behaald! maar als je een mechanische regeling hebt heeft het weinig zin, dit is omdat je wel meer druk op je systeem kan uitvoert maar je moet ook meer brandstof toevoegen! dit kan alleen als het electronisch gemeten wordt! op dat moment krijgt de ecu door dat er meer lucht binnen komt en geeft ie meer brandstof!
_________________
Old Fords Never Die, They Just Get Faster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
MrDivra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 22 Januari 2004
Posts: 26
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 24 Feb 2004, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm... dan toch nog maar ff door sparen voor een chip! Cool
jammer dat dat zo achtelijk duur! Crying or Very sad
_________________
Heb jij wel eens een mitsubishi langs de kant zien staan met pech????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Di 24 Feb 2004, 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

tja kost wat maar dan hebbie ook wat Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
MarcRS
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 28 December 2003
Posts: 53
Woonplaats: Friesland
PostGeplaatst: Di 24 Feb 2004, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

williamrtd schreef:
tja kost wat maar dan hebbie ook wat Wink


idd, vaak is een chip op een turbo diesel wel de moeite waard! laatst heb ik aan een 110pk golf 4 tdi gewerkt die bleek na een chip en aangepast luchtbox 144pk eruit te perzen!!!
_________________
Old Fords Never Die, They Just Get Faster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 1 Mrt 2004, 3:15    Onderwerp: Reageer met quote

De nieuwe Alfa 147 1.9 JTD met 135 pk standaard gaf gechipt spontaan 178 pk Razz daar deed ik het toch wel voor!!!! Razz
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 2 Mrt 2004, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Mechanische turbo en mechanische pomp zijn zeer simpel om te tunen.

Turbodruk verhogen doe je door de wastegate te vervangen door een instelbaar systeem of door een drukregelaar in de aanvoerleiding aan te
brengen.

Normaalgezien zijn recente turbodieselmotoren uitgerust met drukafhankelijke dieselpompen dus moeten ze automatisch de extra druk voelen en de gepaste hoeveelheid diesel inspuiten.

Is de pomp nog een oud systeem met mechanische afstelling dan hoef je enkel de roetvijs LICHTJES te verdraaien, dan gaat de motor meer roeten maar ook meer vermogen leveren, werkt zelfs zonder de turbodruk te verhogen omdat je toch luchtoverschotten hebt. Je geraakt echter niet meer door de technische controle!

Wat je ook kan doen is de mechanische pomp lossen en ze enkele graden vroeger laten injecteren: de motor slaat sneller aan, draait koud iets rouwer maar de respons op de gas wordt wel sneller.

Veel goedkoper dan veel te dure chips!
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 2 Mrt 2004, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

chip fanaten?

Something 4 you to consider BEFORE chipping Exclamation

220 kph gedurende een 10 tal minuten (deellast), daarna 250 kph gedurende 8 minuten (vollast). nieuwe ECU met programma voor laaddrukverdubbeling


_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 3 Mrt 2004, 2:50    Onderwerp: Reageer met quote

Was da voor motor geweest? Was daar voor de rest aan gedaan? Wat voor auto? Alleen fototje van een deel van de cilinderkop zegt me nie zoveel, enige dat k eraan kan zien is dat t n blokkie was met 2 kleppen per cilinder, en dat de kleppen van maar 1 cilinderkamer verbrand zijn, klinkt mij nie als n probleem door chippen, je chipt namelijk of alle cilinderkamers, óf geen Confused en ik zie ook dat er een stukkie van de klep afgebroken is, en aan al die olie op de kop ziet t er ook uit alsof ie zn pakkinkje doorgeblazen heeft, tenzij je zelf die olie er zo op hebt late komen Question I need more input Wink

Aan de bougies te zien was dit ook een benzinemotor, enne.... laaddrukverdubbeling van de turbo? Shock Vin je ut gek dat de zooi uit mekaar knalt? Confused

Ik wil zowiezo eerst meer info over die kop voor ik verdere conclusies trek, foto's? En wat zijn de overige aanpassingen? Bij het verdubbele van turbodruk zou ik toch eens aan stuggere klepveren gaan denken (dubbele als t nog niet standaard was!), afstappen van de hydraulische klepstoters en over gaan naar solid exemplaren, dan wordt t maar weer kleppen stellen... hoe zit het met de aanpassingen aan de ontsteking die versteld moet worden, zijn er kouder type bougies toegepast? Compressieverlaging? Oliekoeler? Misschien drastisch, maar helpt wel, H2O-injectie (waterinjectie, zie de Subaru's die zich wel bewezen hebben intussen). Bedoel een motor heeft reserves, maar bij verdubbeling van druk zijn die reserves nie genoeg, je zult m wat stevigere ingewanden moeten schenken... Tell me more tell me more!

En please, zeg niet dat de laaddruk zonder verdere aanpassingen VERDUBBELD werd want dan lach ik die gast een partij uit dat wil je niet weten Laughing Maar eerst... meer info
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Wo 3 Mrt 2004, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het betreft een Audi 200 2.22 5cyl in lijn benzine Turbo Quattro met MC-2 motor en Hitachi MAC-14 ECU. Standaardvermogen is 121 kW en 240 Nm.

De motoren hebben reserves genoeg om zonder interne veranderingen kortstondig 430 pk aan de krukas te leveren (350 pk aan de 4 wielen op dyno). De limiet wordt opgelegd door de zuigerpennen die dan buigen. Deze vermogens kunnen zonder problemen gedurende 1 minuut worden aangehouden.


Standaard laarddruk betreft 1.38 bar maximaal vanaf 2000 - 5500 rpm.
Mits chippen, installatie van een BPV en verstevigen van de intercooler inlaat en uitlaat bekom je 1.8 bar druk met 1.95 overboost gedurende 2 seconden. Goed voor continu 220 pk met laaddrukvermindering bij hoge toeren en continu 240 pk zonder laaddrukvermindering bij hoge toeren (kans op detoneren).

De motoren lopen met dergelijke aangepaste ECU's jaren betrouwbaar (gemiddeld gebruiker rijdt er 55000 mijl mee alvorens eens iets te moeten veranderen).

Wat je niet mag doen met dergelijke tuningen is, zoals hier gebeurd is overigens, gedurende 20 minuten aan bijna vollast rijden zonder de motor te laten pauseren. Met de standaard 1.38 bar druk bekom je zowieso al een roodgloeiende turbo, met 1.8 bar wordt de uitlaatcollector ook nog eens zo rood. De motoren kunnen ertegen maar niet aanhoudend, net als elke chiptuning en dat was mijn waarschuwing voor mensen die willen chippen. Topsnelheid testen kan maar niet te lang aanhouden. De trip werd uitgevoerd in Duitsland maar was snel beïndigd.


Wat wou ik aantonen: chippen mag maar let op met continu aan vollast rijden, dan zoek je problemen.

De ene klep die verbrande is van de vijfde zuiger: door de ontwikkeling van de uitlaatcollector zijn de eerste en de vijfde zuigers diegene die thermisch het hardst worden belast. Standaard geeft dat geen problemen, gechipt en pushen tot de uiterste en niet afgeven levert je een stuk dat uit de klep wordt gebrand. Het zwart is vrij normaal, beetje veel verbrande brol bij de ene zuiger maar een motor krijg je vanbinnen toch niet proper.

oplossing: chip, uitlaatcollector aanpassen en kleproteerders monteren. Bij deze werd een custom (gebruikte) ECU gemaakt: 415 euro inclusief DHL van America naar belgië.

Alleszins leuk om weten heh...
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Wo 3 Mrt 2004, 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moest gaan boefen, hier is de rest.
Sorry voor "net als elke chiptuning". Ook niet waar, moet zijn: net als vele chiptuningen die als echte tuning kunnen worden aanzien (+10 pk, pffff, + 30 pk ça va, vanaf dan wordt het interessant)

De wagen is vanuit de fabriek af al heel goed uitgerust:

- Grote dual pass intercooler, gemonteerd in de voorste grille achter de 4 ringen Wink
- standaard oliekoeler houdt de boel stabiel op 80°C bij normaal rijden, 100°C bij het constant rijden aan topsnelheid
- 8 liter koelwater met 3 speed radiator en after run turbo pomp om de turbo en koppakking te koelen als je de motor stillegt na een snelle rit en carboniseren van olie en koken van water te vermijden
- standaard injector koelers: boven de 100°C wordt frisse lucht van onderaan de wagen naar de injectoren geleid
- zuigerkoeling door olie jets: injecteren frisse olie op de onderzijde van de zuiger, doet de kritische zuigert° ernstig dalen, wordt enkel geactiveerd boven de 2.5 bar om te veel koelen van de zuigers te vermijden als de motor niet belast wordt

De motor is erop voorzien om zonder problemen constant op vollast te rijden en kan misbruik verdragen (mijn wagen heeft 220000 km zwaar in de bergen gepresteerd en er werd mee gebeuld, de motor zoemt als een horloge en levert nog steeds zijn topvermogen als in het begin, een kennis heeft 270000 km lang een audi 200 turbo quattro met identieke motor en 220 pk constant (zelfs vanaf de koudstart) afgebeuld: vb. hij trok op den duur de klinkers uit zijn oprit als hij vertrok: nooit motorschade of problemen met de motor/transmissie gehad) Die motor werd vervolgens via een instelbare wastegate en een weerstandje over de druksensor opgevoerd tot onbekende hoeveelheid pk's en Nm's. Trok serieus harder als voordien maar heeft 3 maanden gereden, dan waren de drijfstangen geplooid. Misterie hoe het kwam want de rest zag er nog "vrij goed" uit.

Als je je pollen van de wagen houdt mag je ermee doen wat je wil, je zal nooit problemen hebben. Als je chipt beperk je je werkterrein en mag je niet meer beulen waaronder geen 300 kilometer Duitslanden aan een stuk en dat doe ik te graag.


Chippen introduceert:
- standaardprogramma onder de 2/3 gas
- laaddrukverdubbeling: van 1.38 bar naar 1.85 bar met 1.95 bar overboost vanaf 2/3 gas
- mengselverrijking vanaf 2/3 gas waarbij de lambda sonde input tijdelijk genegeerd wordt (mengsel wordt iets rijker dan ideaal om voor extra koeling te verkrijgen en om pingelen te vermijden)
- onstekingsvervroeging van 8° in het vollastgebied om voor een zeer nerveuze gasrespons en krachtige acceleratie te zorgen tenzij de pingelsensoren iets merken (standaard is de gasrespons ook al serieus nerveus, de 5 inline benzines van audi zijn nogal gedreven vanuit de fabriek, chippen maakt hem heel nerveus)
- ontstekingsverlating van 7° per input van de pingelsensoren, tot 3 x toe, 2° naar voor bij geen pingelsensor input (standaard ook aanwezig maar dit bleef behouden)
- Overboost fuel pump cutt-off op 1.95 bar tenzij tijdens 2 seconden "allowed overboost"
- uitlaat en catalysator leveren geen te hoge tegendruk tot 250 pk modificaties
- thermisch gezien is een intercooler interessant maar niet noodzakelijk
- mogelijkheid tot 2.5 en 3.0 bar sensor en ECU (2.5 bar ECU levert 278 pk dyno en +/- 400 Nm / 3.0 bar ECU levert tot 630 pk mits EFI installatie en de motor serieus onderhanden te nemen)


genoeg info of mag het nog meer zijn? Very Happy
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 3 Mrt 2004, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

En dat bedoel ik nou, maare, die ene klep was ook gebroken...

maar zonder verdere interne aanpassingen ga je je torretje ook niet tot het uiterste persen, de GT die ik had was snel, bloedsnel, kon ik zonderproblemen mee toppen en blijven toppen, het blok was daarintegen wel echt een moneypit aan performance-parts en aanpassingen....

even voor die gast die zn blok vernielde.... HAHHAHAHAHAHAHAHAHA! SUKKEEEEEEEEL! Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Do 4 Mrt 2004, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Toch niet, die klep waar een stukje aan mankeert was niet gebroken, dat stukje is weggesmolten.

De warmtedivergentie in een klep is niet mooi concentrisch vanuit het midden uit maar is het hevigst vanaf een zijkant en zo over het midden naar de andere zijde van de klep toe, dit terwijl de t° daalt. Dit is de reden waarom je met kleproteerders de klept° tot 300°C kunt doen dalen: gewoon de klep laten ronddraaien in zijn zitting.


Die gast die meer power wou met zijn kapotte motor: regelbare wastegate gemonteerd en volledig ingedraaid, meer turbodruk kon niet. Was dus te verwachten maar hij wou per se het max. uit het blok halen. Klant is koning dus heeft mijn broer de hele boel dichtgeschroefd.


Waar het eigenlijk in deze post om draaide: originele auteur, ben naam vergeten, wil je sneller rijden, kom eens langs (afspraak maken) en we zullen je roetregeling eens herwerken. Een vriend van mijn broer heeft een oude fiat "gedobbelmazout": zeer agressieve motor, +15 kmh topsnelheid, veel sneller optrekken maar wel wreed veel doemp. Een compromis is altijd mogelijk Wink voor dat "beetje extra".
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MrDivra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 22 Januari 2004
Posts: 26
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 9 Mrt 2004, 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

idd, alle beetjes helpen.

heb trouwens mijn druk van 0,4 bar naar 0,8bar verhoogt en heb net een weekje wintersport achter de rug.
op de heenweg regelmatig gecontroleerd of er ook onderdelen rood werden, maar dat viel gelukkig mee. ook na een half uur op 160 kmh.
dus dat zit nog niet tot de max... Wink

en in de bergen, WHOE HA!!!
zelfs de lokale autoriteiten waren onder de indruk van het geluid toen ik voorbij reed!! Cool

kom zeker langs!!
moet alleen ff kijken wanneer, het is niet echt naast de deur!
_________________
Heb jij wel eens een mitsubishi langs de kant zien staan met pech????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 9 Mrt 2004, 18:31    Onderwerp: Reageer met quote


_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB