Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Per ongeluk de motor (stevig) opgedreven
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Ma 15 Mrt 2004, 21:23    Onderwerp: per ongeluk de motor (stevig) opgedreven Reageer met quote

Gisteren draaide ik op noodloop en kreeg ik slechts 1.2 bar turbodruk i.p.v. de normale 1.4 bar.

Reden was een gebroken leinding vande elektronsiche laaddrukregeling. Ik heb beide leidingen afgestopt met een vijs om lekken te voorkomen, helaas kon daardoor de wastegate ook niet de bypass volledig openen en kreeg ik een druk van 1.55 bar, net voordat de computer de brandstoftoever afsluit. Goed voor 190 pk aan 6300 rpm i.p.v. de nominale 162 pk.

AL bij al trekt hij toch niet zo veel harder niet dus heb ik de boel terug herstelt naar fabrieksspecificaties.
Vermogen verhogen gaat verdomd gemakkelijk en is nog spotgoedkoop ook!

Aan 25 euro per pk winst, verdraaid dure vijs. Iemand geďnteresseerd? Heb nog veel vijzen liggen Laughing
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 31 Mrt 2004, 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

helemaal bovenin zal ook niet t punt zijn dat je wagen t hardste eraan trekt denk ik... wil je sneller van je plek weg dan moet je je koppel verhogen (onder gebied tunen met andere woorden), dat is wat je wagen van zn plaats trekt.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Ma 5 Apr 2004, 7:47    Onderwerp: indeed Reageer met quote

klopt, maar de aanpassing had ook tot effect dat de turbodruk direct naar 1.5 bar schoot bij 3000 rpm daar je voordien haast nooit 1.4 kreeg voor de 4000 rpm. De wagen was gewilliger, agressiever en sterker op lage en middelhoge toeren en daar waar de elektronica ervoor zorgde dat de druk zachtjes gereduceerd werd op hoge toeren bleef deze nu harder en harder trekken tot de brandstofpomp cut-out er bij 6800 rpm een eind aan maakt.

In eerste en tweede schiet de naald van de toerenteller toch sneller het rood in als voordien.

Pk's zijn op die manier zeer snel gewonnen maar weinig bruikbaar. Om de extra belasting te reduceren heb ik de boel terug gereduceerd naar een vette 1.4 bar: scheelt hem toch wel wat °C in de verbrandingskamer.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 5 Apr 2004, 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

jup, met overdruk voeren ben ik altijd voorzichtig in standaard blokken.

Heb heel erg veel research gedaan om erachter te komen dat ik de max in standaard vorm een turbo kan aanmeten en continu tussen de 6 en de 9 PSI turbodruk kan voeren, zonder de motor over te belasten. Wil ik hoger gaan moet ik interne aanpassingen gaan maken. Maar met 6 PSI turbodruk kom ik op ± 315 pk uit, lijkt me genoeg, maar er zijn eerst andere dingen die moeten gebeuren. Aluminium interieurkit, chrome interieur klinken, chrome instaplijsten, zwart ledere bekleding, verlaging, 18 of 19 inch lichtmetaal (waarschijnlijk 18 inch voor bandenprijs en met 19 inch gaat er veel vermogen in de wielen verloren), dat soort dingen Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 7:07    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren heb ik eens met volledig gesloten wastegate gereden. Waauw! Alleen jammer dat de ECU er zo snel een eind aan maakt Confused
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
CorsaFreak
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 Maart 2004
Posts: 24
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nou dan mag er hier toch een grote uitleg voor komen. Ik snap er geen moer van wat hier gaande is.

Wat doe je nou bijvoorbeeld KI? ik snap niet wat je daar allemaal zegt, ken je me een korte maar duidelijke uitleg geven?
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het ongemak.


Een turbo is gewoonweg een luchtpomp. Die perst lucht samen en die samengeperste lucht wordt in de motor geduwd.
Het injectiesysteem (diesel of benzine) voelt dat er veel meer lucht in de motor wordt geduwd. Oho, zegt die, dan spuit ik gewoon effe lekker meer brandstof in. Aldus krijg je meer ontplofbaar mengsel in de motor, een krachtigere ontploffing en meer koppel, meer pk's.

Een turbocompressor wordt aangedreven via de uitlaatgassen. De snel stromende uitlaatgassen van de motor worden eerst door de turbinezijde van de turbo gejaagd: dit is een soort geavanceerde ventilator die begint te draaien als je erop blaast. De motor blaast hard, dus draait de turbine ook zeer hard. Op de turbine is een as gemonteerd waarop de compressor zit die de lucht samenperst en naar de motor jaagt. Dus de compressor (ook een soort geavanceerde ventilator) draait even snel als de turbine. Om je een idee te geven hoe snel (tussen de 50000 en de 150000 toeren per minuut, enkelen gaan veel hoger).

Hoe meer uitlaatgassen de motor maakt, hoe sneller de turbo draait en hoe meer hij de lucht samenperst. Hoe meer hij de lucht samenperst, hoe krachtiger de verbranding, hoe meer pk's en ook hoe meer uitlaatgassen. Meer uitlaatgassen betekent meer samendrukken maar meer samendrukken betekent meer uitlaatgassen. Je ziet dat daar een situatie ontstaat waarbij de turbodruk eplosief hoog oploopt. De turbodruk en dus ook het toerental van de turbo moet beperkt worden. Dit wordt geregeld via de wastegate.

De wastegate voelt hoeveel druk de turbo maakt en opent bij een vooraf ingestelde druk een klep die de uitlaatgassen direct in de uitlaat dumpen en niet meer in de turbo: de turbodruk daalt (een geluk). Is de druk te laag, dan sluit de klep zich weer en wordt de turbo weer voorzien van lekker veel uitlaatgassen: de druk stijgt (haha, meer vermogen). En zo gaat dat spelleke door zodat je ongeveer een constante turbodruk krijgt.

Wat is nu rijden met gesloten wastegate: je zorgt ervoor dat de uitlaatgassen niet direct in de uitlaat terechtkomen maar dat gewoonweg ALLES langs de turbo stroomt. Dit wil zeggen dat je dus een explosief snel stijgende turbodruk krijgt met een explosief snel stijgend koppel. De wagen is zo nerveus als hij groot is en ik heb een zeer grote wagen Very Happy

Dit was een test voor mij om er zeker van te zijn dat de ECU (motormanagment) de brandstoftoevoer afsluit wanneer de druk te hoog oploopt. Deze beveiliging moet je hebben omdat je zeer makkelijk in een situatie met gesloten wastegate kan terechtkomen.


Wat heb ik nu gedaan met dat vijsje. een wastegate is een beweegbaar membraan dat een klep naar boven of naar beneden trekt. Als een bewegend membraan zich in een gesloten ruimte beweegt, moet de lucht die zich in die ruimte bevindt naar buiten kunnen. anders werk je de beweging van het membraan serieus tegen en kan het membraan zich niet volledig openen of sluiten. Dat is nu net wat ik heb gedaan. Het membraan opent zich niet volledig waardoor er een klein percentage uitlaatgassen toch langs de turbo lopen die er niet zou mogen lopen en dus draait de turbo sneller, heb ik meer druk en meer vermogen.

Is dat voldoende of wens je nog uitleg?
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij voldoende, heldert een hoop op wat ik ook nog niet wist Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
CorsaFreak
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 Maart 2004
Posts: 24
Woonplaats: Rotterdam
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

ja is wel duidelijk jah.

Dus zoiets kan je dan alleen doen als je een Turbo heb?
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

T principe is zeer simpel eigenlijk bij tuning

Meer zuurstof in cilinder = meer brandstuf kunnen verbranden
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan je helaas enkel doen met turbomotoren.

Hetgeen goed nieuws is voor Tdi fanaten natuurlijk want een diesel moet je zo nauwkeurig niet afregelen als een benzinewagen. Gewoon druk verhogen en vliegen doet ie. Voor hoelang, da's een ander verhaal Laughing
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 6 Apr 2004, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

bij een N/A benzinemotor is het idd niet een questie van een turbotje erop draaien en gaan met die banaan.... maaaaaaaarrrrrrrr....

duw er genoeg studie, tijd en geld in, en je kan eindigen met een motor die een vermogen heeft waarmee je een porsche 911 te kakken zet!

Er gaat niks boven een benzinemotor met geforceerde inductie Razz

tenzij je straalmotoren gaat overwegen natuurlijk Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Wo 7 Apr 2004, 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Zo is dat! Benzine met turbocompressor is het nec plus ultra qua rijsensatie.

Gisteren zei een vriend het nog die voor het eerst met mijn wagen reed en nog nooit meer dan een 1.4 naft of 2.0 diesel onder zijn kont had: da's gewoon zaaaaaalig..

Mensen die beweren dat turbo diesels tegenwoordig even goed en sportief rijden dan benzinewagens slaan er volledig naast: een wagen met 2.2 turbo diesel moet je maar eens vergelijken met een 2.2 turbo benzine. Je kruipt in die diesel niet meer in als het aankomt op vlak van rijsensaties, op het vlak van portefeuille liggen de kaarten anders maar je snapt het plaatje wel eh.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Wo 7 Apr 2004, 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Maximus"]bij een N/A benzinemotor is het idd niet een questie van een turbotje erop draaien en gaan met die banaan.... quote]

Als je een fan bent van geroosterde banaan, op voorhand al in stukjes gesneden en eventueel met wat quintreau (of hoe schrijf je dat nu ook weer) erop gaat het natuurlijk wel. Very Happy

De quintreau zorgt zelfs voor verhoogd octaangehalte Laughing
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 7 Apr 2004, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

'k heb toch wel eens in een nieuwe Audi gezeten, met een sportieve commonrail turbodiesel motor. Nou daar kan ik toch wel van rijsensatie over spreken hoor!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB