Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| greten007 Starting Member

 | Geregistreerd op: 4 Juli 2007 | Posts: 52 | |
|
Geplaatst: Vr 20 Jul 2007, 23:20 Onderwerp: Sportluchtfilter voor-en nadelen ? |
|
|
|
kan iemand me de voor - en nadelen van een sportluchtfilter voorleggen ?
ik ben van plan er ene te steken maar ben liever ietwat op de hoogte va ndeze technologie voordat ik brainless wat stuff in m'n auto stop ...
Thx _________________ Citroën Saxo VTS Bi-tone 1.6 16V |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2007, 0:17 Onderwerp: |
|
|
|
Verschilt per auto en motor...
Mits je het goed doet met een goeie cold air intake zul je wat snellere respons van je gas hebben, misschien wat lekkerder hoog in de toeren doorgaan, en een minieme pk-winst zou kunnen. Als je verder gaat met motortuning is 't wel een noodzakelijke eerste stap.
Voor niet-ECU geregelde carburateurmotoren zal het 's winters bij kou en vocht mogelijk minder presteren. En als je geen degelijke cai hebt presteert het gewoon altijd minder. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| greten007 Starting Member

 | Geregistreerd op: 4 Juli 2007 | Posts: 52 | |
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2007, 9:02 Onderwerp: |
|
|
|
ok ECU hebbik nog van gehoord das gwn uw Chip ..
maar wtf is een CAI ?
't is een seat ibiza'tje 1.4 met carbu is nu 9 jaar oud dus denk dat hij wel niet ZOOOO ouderwets zal zijn en tenminste een beetje kans op ECU / Cai heeft .
wat hadden jullie gedacht ? _________________ Citroën Saxo VTS Bi-tone 1.6 16V |
|
Naar boven |
|
 |
| antigram Gold Member

 | Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2007, 9:07 Onderwerp: |
|
|
|
Cold Air Intake; korte samenvatting, het filter zit nu niet meer bovenaan in de auto, maar dmv buizen vooraan onderin de auto. zodoende kan het koude lucht opzuigen en koude lucht is compacter en dus kan er meer van beide in en krijg je meer vermogen denk dat het zo wel duidelijk is he  _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2007, 15:32 Onderwerp: |
|
|
|
ECU is de computer, de chip die je noemt is daar slechts een onderdeel van
CAI klopt zoals antigram zegt. Het filter in een paddestoelvorm aan het einde van de buis vlakachter de grill zie je meestal bij injectiemotoren. Bij carburateurmotoren zit vaak het filter bovenop de carb en zul je zelf een buis naar voren moeten maken die ervoor zorgt dat er koude rijwind in het filter geblazen wordt ipv warme lucht van onder de motorkap wordt aangezogen. Of natuurlijk vlak voor je luchtfilter een luchthapper in je motorkap maken. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| spurlie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2007, 16:26 Onderwerp: |
|
|
|
Waarom wil je er een sportfilter in leggen? Als het je niet om het geluid gaat kan je er het beste een vervangingsfilter van bv. K&N inleggen.
Als het wel om het geluid gaat moet je een degelijke CAI maken. Mijn mening is dat je er anders niet aan moet beginnen, de nadelen wegen dan niet op tegen het voordeeltje. _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Equinox Advanced Member

 | Geregistreerd op: 2 December 2004 | Posts: 640 | Woonplaats: Leeuwarden |
|
Geplaatst: Zo 22 Jul 2007, 9:11 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb gister een K&N vervangingsfilter in mijn Galant geinstalleerd omdat ik het luchtfilterhuis moet blijven gebruiken door de LMM. Wat een g*** geluid bij 4500rpm! _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Djosk Newbie

 | Geregistreerd op: 26 Augustus 2007 | Posts: 1 | Woonplaats: Zele, Oost-Vlaanderen |
|
Geplaatst: Zo 26 Aug 2007, 9:36 Onderwerp: |
|
|
|
heb sportluchtfilter geplaatst (BMW 318) en heb er nog geen problemen met gehad en ben hier zeer tevreden van |
|
Naar boven |
|
 |
| 89cheese Starting Member

 | Geregistreerd op: 3 April 2007 | Posts: 27 | |
|
Geplaatst: Ma 27 Aug 2007, 19:05 Onderwerp: |
|
|
|
@ djosk je schopt een maand oude topic omhoog, maar nu die toch omhoog is maak ik er ff gebruik van ^^
de ecu regeld de hoeveelbrandstof die er nodig is dmv zijn lambasensoren etc?
dus als ik een sportfilter/cai of de luchttoevoer verander, dan veranderd de ecu automatisch de benzine toevoer zodat het lucht/brandstof verhouding weer "exact" goed is.
Maar bij een Carburateur motor is dat anders.
Een carb moet je handmatig afstellen, verander jij je luchtinlaat waardoor er meer lucht door de inlaat gaat moet je ook zorgen dat die meer benzine krijgt.
dus monteer je een sportfilter op een carb auto moet je de carb afstelling dan niet aanpassen?
is bij scooters wel zo(paar maten hoger in sproeier gaan)
verbeter me waar nodig is dan leer ik er ook weer van  _________________ 1.8T 20V |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 27 Aug 2007, 22:10 Onderwerp: |
|
|
|
In principe regelt een carb ook zelf de hoeveelheid brandstof:
als de lucht sneller door de venturi stroomt zuigt die ook meer brandstof
door de spoeier mee. Zet je de venturi verder open (je geeft meer gas)
dan komt de naald verder uit de sproeier en komt er ook meer brandstof vrij.
De mengverhouding ligt in feite ds vast door de stand van de gasschuif en naald t.o.v.
elkaar. Zet je de naald hoger dan zal die altijd meer brandstof geven en dus rijker lopen.
Bij auto's heb je trouwens ook redelijk vaak electronisch bijgeregelde carburateurs
en bijv. ook meertraps, dus dat maakt het allemaal nog lastiger. Maar in theorie zou
je niets hoeven aanpassen, ook niet op een auto met carburateur... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| peet84 Junior Member

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2007 | Posts: 307 | Woonplaats: maassluis |
|
Geplaatst: Di 28 Aug 2007, 19:16 Onderwerp: |
|
|
|
mijn auto was er een stuk onzuiniger door gaan lopen
voor deel iets meer geluid _________________ Bandit 4 project
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 29 Aug 2007, 7:38 Onderwerp: |
|
|
|
Gebruik de zoekfunctie aub, dit onderwerp is al zo'n 5000 keer besproken hier. Alle info die je zoekt moet zeer makkelijk te vinden zijn
Zoeken _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|