Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

UPDATE. Hoe versterker+sub aansluiten/afstellen??
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Di 30 Okt 2007, 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

nja dus je hebt 3 mm overschot. naj ga je tog iets moeten maken voor onder je magneet. anders gaat je speaker zich aantreken aan je onderplaat  Wink
een magneet van een degelijke speaker kan echt wel je hoedenplank 3 mm verlagen. wat je wel kan doen is een nieuwe maken in iets dikker mdf. dan plooit ze niet door en hier een stofje over maken en gewoon bevestigen bovenop je originele hoedenplank..
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Wo 31 Okt 2007, 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Vanmiddag de originele boxjes eens losgehaald en de maten precies opgemeten. Gelukkig maar, want zo ben ik erachter gekomen dat er bij mij dus in de stalen plaat onder de hoedenplank is gezaagd...
Niet echt fijn dus. Maarja ieder nadeel heeft zijn voordeel en ik kan nu dus gewoon alle speakers voor achter nemen.

Vanmiddag eens langs sas autoshop geweest in heerlen voor advies. Zij adviseerde mij ook om toch een compo setje te nemen voor voren omdat dit toch veel beter klinkt. Dus heb ik op advies van de verkoper maar een compo setje gekocht van Hertz, de DSK 130 voor 99 euro. Die eerst eens monteren en dan kijken of een set hoedenplank boxen nog nodig zijn (zo ja denk ik voor een set ovale JBL te gaan).

Nu alleen nog uitvogelen hoe alles precies gemonteerd moet worden...
Ik heb dus 4 filtertjes. 2 aan beide kanten, 1 voor de tweeter en 1 voor de woofer. Wat ik mij nu afvraag is of ik dan 4 kabeltjes moet trekken naar de radio (wat ik betwijfel of ik die daar kan aansluiten) of dat ik deze 4 kabeltjes gewoon moet aansluiten op de 2 kabeltjes die er al liggen naar de originele boxjes...
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 31 Okt 2007, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens in het aansluitschema dat bij de boxen zit? En soms ook op de doos staat...

Meestal ga je met 1 dubbele draad van headunit naar filters, en daar heb je dan aparte uitgangen voor woofer en tweeter.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Wo 31 Okt 2007, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de complete set:


En dit staat in het boekje:




Dit staat er in de handleiding van de radio:

Er is dus alleen plaats voor 2 achter speakers (1 links en 1 rechts) en 2 voor speakers (1 links en 1 rechts).

Ik snap er niet zo veel van...
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me af of in het boekje van de speakers 1 zo'n woofer ook werkelijk 1 speaker vertegenwoordigd, of een combinatie van 1 woofer en 1 tweeter...
In geval van de eerste zul je voor die set voor- EN achterkanalen moeten gebruiken. Want als de speakers zelf 4 Ohm zijn en je knoopt ze parallel, krijg je een 2 Ohm belasting en dat gaat de interne versterker van je headunit niet leuk vinden.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 0:55    Onderwerp: Reageer met quote

Als de filters goed op elkaar zijn afgesteld moet het volgens mij gewoon parrallel kunnen.
Het gaat namelijk niet om de gelijkstromweerstand, maar om de IMPEDANTIE.

Om het simpel te zeggen zal een tweeter bij bijv. 10kHz in actie komen
en mbv het filter bij die frequentie laag-ohmig zijn, bijv. 6 Ohm.
De woofer kan met 10KHz echter niets en zal dus dankzij het filter relatief
hoog-ohmig zijn, bijv 12 Ohm, die twee parrallel is nog steeds 4 Ohm...

Bij een lage frequentie van bijv 50Hz zouden de filters dan
precies anderson kunnen werken en is het resultaat weer 4 Ohm.

De getallen hier zijn naturlijk maar rekenvoorbeelden, maar zo werkt het volgens mij.
Gelijkstroomweerstand en impedantie zijn twee heel verschillende dingen; een spoel
in een scheidingsfilter kan bijv. 0,05 Ohm gelijkstroomweerstand hebben, maar bij zijn
afgestemde frequentie ineens een impedantie van een paar kilo-Ohm!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 1:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben best een leek op audio gebied... Embarassed
Bedoelen jullie dan nu dat ik beide filters gewoon op die ene boxenkabel moet aansluiten en dat ze dan toch gewoon op 4ohm werken?   Confused
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 1:47    Onderwerp: Reageer met quote

Het eninge dat ik kan zeggen iut ervaring heb ooit bij een hifi boer in 1 kast geluistert zaten 3 speakers in polk alpine en pioneer.
polk was duidelijk de beste heel er muziekaal en heel mooi transparant klinken
daaronder de alpine ook muziekaal maar net iets minder en de pioneers was echt  Crying or Very sad  overheersende hoge tonen geen muzikalitieit echt slecht.
dus alpine is echt zo slecht nog niet qua speakers.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hij heeft al speakers gekocht. Wink

Mocht je nog een keer langs willen komen om even te luisteren, kunnen we die filters van jou meteen even checken, laat maar wat weten. Als je dit vanmiddag nog leest, ben tot ongeveer 18:45 thuis.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Sja ik weet niet wat die filters nog met de impedantie doen, ik weet alleen dat als je 2 speakers van 4 Ohm parallel hangt (filters dus buiten beschouwing gelaten) je een 2 Ohm belasting krijgt op je versterker...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag bijna de hele middag bezig geweest om het setje aan te sluiten.
De linker (lastigste) kant is helemaal klaar, morgen moet ik nog de rechter kant doen. Gelukkig ligt er al bedrading achter de driehoekjes, dus dat scheelde al behoorlijk wat werk!
Het klinkt al een heel stuk beter, maar ik denk dat ik toch nog een paar andere speakers achter moet monteren om helemaal tevreden te zijn  Razz .

Ik heb het als volgt gemonteerd:


@ longbow:
Heb jij nu ook alleen een composet of heb je nog meer aangesloten?
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 1 Nov 2007, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

spurlie schreef:
Ik ben best een leek op audio gebied... Embarassed
Bedoelen jullie dan nu dat ik beide filters gewoon op die ene boxenkabel moet aansluiten en dat ze dan toch gewoon op 4ohm werken?   Confused

Aangezien ik begrijp dat jij het zooitje als SET hebt gekocht zeg ik JA.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 2 Nov 2007, 0:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alleen een composet voorin en één sub achterin. Kom binnenkort maar eens langs om te luisteren wat goede componenten kunnen doen, en Hertz is ook een mooi speaker merk, heb ze ook een keer bij SAS beluisterd. Zover ik begrijp heb je de speakers nu op de radio aangesloten. Als ik jou was zou ik serieus na gaan denken over een simpel klein versterkertje om de speakers écht tot hun recht te laten komen. Bij mij is er geen sprake van te weinig geluid achterin, en als men achterin de bas vind overheersen zet ik de bas via de radio gewoon wat zachter, simpel zat. Wacht in ieder geval met achterspeakers kopen tot je gehoord hebt wat 1 composet kan doen! Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 2 Nov 2007, 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

zo gaat je comboset werken zoals het moet.

nja de hifi boer deelt dus duidleijk onze menign van comboestje.
het beste is dat je op dit setje tog wel een versterkertje zet hoor.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 2 Nov 2007, 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja een versterker is zeker beter. Maar als je een versterker nieuw moet kopen dan moet je toch aardig je beurs opentrekken, ook al is het maar een simpel versterkertje. Ook heb ik eigenlijk niet zo veel zin om ook weer veel kabels te trekken van de accu naar achteren, etc.
Ik weet ook niet of ik de wagen nog héél lang kan rijden... Over iets minder dan een jaar hoop ik een vaste baan te hebben en de kans is groot dat ik dan een leaseauto krijg. Hopenlijk kan ik deze dan gewoon als hobby auto erbij houden, maar misschien moet deze dan wel weg (wat ik zonde zou vinden).

Wat ik wel interessant vind is om een simpel versterktje te plaatsen die op de geschakelde voeding werkt (zeg ik dat goed? Ik bedoel dat je deze dan niet aan de accu hoeft te hangen), maar ik weet niet of dat ook wel wat brengt...
Misschien 2e hands iets kopen? Ik heb bijvoorbeeld dit gezien (werkt op geschakelde voeding):
Blaupunkt versterkertje

Als ik een sub in de wagen leg ben ik ook meteen weer redelijk veel geld kwijt. Daarbij komt dat je in een E30 (eigenlijk bmw in algemeen) al een hele dikke sub + versterker in je wagen moet leggen om er ook daadwerkelijk profijt van te hebben, dit komt doordat de kofferbak goed is geisoleerd met een stalen plaat ertussen...
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96


Laatst aangepast door spurlie op Vr 2 Nov 2007, 19:40, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB