Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Powerbox vs chip
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjakie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 6 September 2007
Posts: 49
PostGeplaatst: Do 29 Nov 2007, 18:07    Onderwerp: powerbox vs chip Reageer met quote

Wat is nu eigelijk het verschil tussen een powerbox en een chip?

En wat zijn de voor-/ nadelen van beide?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
C.R.X.Criminal.Racer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 December 2007
Posts: 17
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 8 Dec 2007, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Elke injectiemotor is voorzien van een ECU, de zogenaamde Electronic Control Unit. De ECU regelt o.a. de injectie, de lucht/brandstof verhoudingen en het ontstekings-tijdstip. Dit allemaal als functie van parameters zoals toerental, temperatuur en dichtheid van de lucht, stand van het gaspedaal, accuspanning, etc. Bij turbo-motoren bepaald de ECU ook de laaddruk.

Al deze gegevens worden verzameld door één of meerdere (EPROM)-chips. Chiptuning houdt in dat men de orginele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangt door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen; dit met het oog op een aangenamer en vlotter motorkarakter. Dit alles zonder de geldende emissie-eisen uit het oog te verliezen.

De powerbox zorgt voor meer brandstofinspuiting.
De moderne auto is voorzien van een motormanagement systeem (ECU) die electronisch de brandstof inspuiting regelt, afhankelijk van diverse kenvelden die tesamen de inspuithoeveelheid bepalen. De ingespoten hoeveelheid wordt teruggemeld naar de ECU, die daarop dan weer meer of minder brandstof zal inspuiten. De powerbox gaat dit terugmeldsignaal iets verzwakken, daardoor zal de ECU de eerst volgende keer meer brandstof zal inspuiten, wat tot gevolg heeft dat de auto beter presteert. Doordat de ECU zo'n beetje alle sensoren bewaakt kan men niet ongestraft een weerstand in de terugmeldlijn plaatsen. Dit zou een storing kunnen genereren bij het inschakelen van het kontakt. Door echter de weerstand vertraagd na het inschakelen van het kontakt in het regelsysteem met de terugmeldlijn op te nemen, voorkomt men een storingsmelding. Een powerbox met alleen een verhoogde brandstofinspuiting levert ongeveer 10 pk winst, afhankelijk van het blok waarop het wordt toegepast en de instellingen van de powerbox.

http://www.digitune.nl/powerbox.htm
_________________
Live Fast Die Young
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
sjakie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 6 September 2007
Posts: 49
PostGeplaatst: Zo 9 Dec 2007, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

ok, snel gekozen dan :d
een chipje komt er in :d
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
C.R.X.Criminal.Racer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 December 2007
Posts: 17
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 9 Dec 2007, 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wink Chip zorgt ook voor wat meer vermogen ...Wink
en vaak gaat het verbruik ook nog omlaag
_________________
Live Fast Die Young
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 9 Dec 2007, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Meer vermogen EN een lager verbruik?

Da's knap...

Eigenlijk geloof ik daar geen barst van.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 9 Dec 2007, 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo schreef:
Meer vermogen EN een lager verbruik?

Da's knap...

Eigenlijk geloof ik daar geen barst van.


Heel simpele verklaring.

Je hoeft minder gas te geven om het zelfde vermogen te genereren.

Werkt dus enkel bij het zelfde rij gedrag, anders niet. Omdat je dan effectiever met de brandstof omgaat.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 9 Dec 2007, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

En waar komt dat vermogen dan vandaan?
Uit de brandstof die niet ingespoten wordt???

Een motor is nu een compromis tussen (o.a.) vermogen,
koppel, verbruik, emissies en slijtage. Als je 1 element
aanpast zullen de andere elementen ook veranderen.

Meer vermogen kost je meer slijtage, meer verbruik en hogere emissie,
zuiniger zal je koppel en/of vermogen kosten en misschien je uitstoot
verbeteren, et als minder slijtage ten koste zal gaan van vermogen enz. enz.

En dan kan zo'n tuner anders beweren, dat zou ik ook doen
als ik hun was; ze willen hun (dure) product immers verkopen!!!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
C.R.X.Criminal.Racer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 December 2007
Posts: 17
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 10 Dec 2007, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

licht er zoizo aan wat voorn auto je rijd :beer:
_________________
Live Fast Die Young
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
C.R.X.Criminal.Racer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 December 2007
Posts: 17
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 10 Dec 2007, 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Met een normaal gelijke rijstijl zal het verbruik met 5% afnemen.
- Dit komt doordat we het rendement verhogen van de motor en er dus meer energie uit de brandstof benut wordt. Dit kan men gebruiken om zuiniger of sneller te rijden

quote van (tuning factory) .. Wink
_________________
Live Fast Die Young
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 10 Dec 2007, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

murci meestal heb je wel altijd gelijk maar als je het zelfde blijft rijden gaat je verbruik wel degelijk naar beneden.

maar... er is wel meer sluitage aan je motor aangezien je er meer uit wil halen dan waar hij voor afgesteld is.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 10 Dec 2007, 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

vlokman schreef:
als je het zelfde blijft rijden gaat je verbruik wel degelijk naar beneden.

En dat doet dus (bijna) niemand; die willen vermogen om het te benutten (lees hard(er) rijden...

Maar ieder zijn ding. Ik mis de PeeKaatjes nog steeds niet,
ook al heb ik er zo'n 24 moeten inleveren t.o.v. de 100NX...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 11 Dec 2007, 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

C.R.X.Criminal.Racer schreef:
- Dit komt doordat we het rendement verhogen van de motor en er dus meer energie uit de brandstof benut wordt. Dit kan men gebruiken om zuiniger of sneller te rijden


volgens mij zei ik dat ook al...
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
C.R.X.Criminal.Racer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 December 2007
Posts: 17
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 11 Dec 2007, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

efe voor de duidelijk heid . Wink
_________________
Live Fast Die Young
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 14 Dec 2007, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo schreef:
Meer vermogen EN een lager verbruik?

Da's knap...

Eigenlijk geloof ik daar geen barst van.


Believe it! Smile

Standaard staan auto's vaak te rijk afgesteld, soms n beetje, soms wat meer. Door het mengsel een beetje uit te dunnen en de lucht / brandstofverhouding wat te optimalizeren valt er vaak een beetje vermogen te winnen én zuinigheid.

Ook is het niet zo dat wanneer je een blok wat aanpast het direct een zuipschuit wordt. Als straks de andere turbo, injectoren, luchtmassameter en intercooler op de SX zit, zal deze tussen de 300 en 350pk op de krukas gaan leveren, terwijl als ik normaal rijd ik geen druppel meer zal verbruiken als nu. Lucht die ik niet met mijn gaspedaal de motor in jast, zal ook geen brandstof vragen, veel licht toch aan je rechter poot. Wel is een bijkomend nadeel van veel vermogen dat je wagen gewoon uitnodigd om dat pedaal harder in te trappen en je dus ook sportiever gaat rijden, daarom zuipt ie meer.

En atmosferische motor chippen om er meer vermogen uit te halen, zonder dat je aan dingen geklooit hebt als nokkenassen of de timing van deze, compressie verhoging of dergelijke dingen is best nutteloos en wint in verhouding met wat het kost erg weinig.

Zie het zo, stel je wagentje wordt 5% zuiniger... hypothetisch: dan rijd je nu op een volle tank van 50 liter geen 500 km maar 525 km, per liter is dat dus het verschil tussen 1 op 10 of 1 op 10,5... je gaat dit verschil in verbruik niet eens merken. In vermogen ga je 5% evenmin echt merken, met andere woorden, het geld niet waard.

Heb je een wagen met drukvulling, dan kan het wel eens een heel ander verhaal worden Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 17 Dec 2007, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Zie het zo, stel je wagentje wordt 5% zuiniger... hypothetisch: dan rijd je nu op een volle tank van 50 liter geen 500 km maar 525 km, per liter is dat dus het verschil tussen 1 op 10 of 1 op 10,5... je gaat dit verschil in verbruik niet eens merken. In vermogen ga je 5% evenmin echt merken, met andere woorden, het geld niet waard.

Ben je daar zeker van?
Scheelt toch een paar Euro per volle benzinetank. Als je veel rijdt haal je 't er dan toch wel uit lijkt me.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB