Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| RoadKing Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
Geplaatst: Do 6 Sep 2007, 14:47 Onderwerp: vraagje |
|
|
|
hoi,
ik heb binnekort een spreekbeurt over auto tuning & styling.
en ik heb moet wat informatie hebben.
kan iemand mij duidelijk en kort uitleggen wat een turbo doet ensow.
ik heb veel gezien hier op het forum maar echt kort en duidelijk heb ik het niet kunnen vinden.
dus ik vroeg me af of max me eens een pleziertje kon doen en hier duidelijk kan uitleggen wat turbo nu betekent..
en vraag 2:
als je een uitlaat hebt.
wanneer krijg je zwaarder geluid en wanneer geeft het meer pk's ?
alleen zeggen als je het weet hé  _________________ Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET
www.Elstars-Club.nl |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 6 Sep 2007, 15:57 Onderwerp: |
|
|
|
Kijk eens op Wikipedia en op howstuffworks.com
Ik denk niet dat Max (of iemand anders hier)
jouw werkstuk helemaal gaat uitkauwen...
"Turbo"komt overigens van "Turbine", omdat deze met een turbine werkt.
De officiele naam is "Turbo-lader" of "Turbo-charger"... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Walter B Starting Member

 | Geregistreerd op: 25 Maart 2007 | Posts: 84 | Woonplaats: boskoop |
|
Geplaatst: Vr 7 Sep 2007, 13:14 Onderwerp: |
|
|
|
turbo zit in je uitlaatsysteem.
En als je motor draait komen de uitlaatgassen een schoepenwiel tegen die op zijn beurt een asje aandrijft, deze as draai weer een schoepenwiel aan in de inlaat waardoor je meer en sneller verse lucht krijgt meer en verse lucht geeft een betere verbranding. Beter verbranding meer trekkracht en snelheid. let wel op nooit je vingers tussen een draaiende turbo steken gezien het feit deze met 40000 toeren draait. _________________ steel niet de overheid duldt geen concurrentie |
|
Naar boven |
|
 |
| Longbow Silver Member

 | Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Vr 7 Sep 2007, 22:56 Onderwerp: |
|
|
|
Zeg maar minstens 100.000 rpm _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
 |
| Walter B Starting Member

 | Geregistreerd op: 25 Maart 2007 | Posts: 84 | Woonplaats: boskoop |
|
Geplaatst: Za 8 Sep 2007, 8:50 Onderwerp: |
|
|
|
euhm nee 40.000 rpm.
maar licht misschien ook aan de turbo maar dit is meest voorkomend _________________ steel niet de overheid duldt geen concurrentie |
|
Naar boven |
|
 |
| dentette Newbie

 | Geregistreerd op: 2 September 2007 | Posts: 23 | Woonplaats: balen |
|
Geplaatst: Za 8 Sep 2007, 13:44 Onderwerp: |
|
|
|
ik ben van balen
heb vorig jaar eindwerk ober tuning gemaakt als je wil mag je altijd wel wat info lenen
zal kijken of ik dat nog ertgens op pc vind stuur maar een prive berichtje met mail en dan stuur ik het wel door of anders kom je het hier maar eens halen _________________ tuning is not a crime |
|
Naar boven |
|
 |
| Longbow Silver Member

 | Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Za 8 Sep 2007, 23:44 Onderwerp: |
|
|
|
Walter B schreef: |
euhm nee 40.000 rpm.
maar licht misschien ook aan de turbo maar dit is meest voorkomend |
'Wist u dat:
Het rotor toerental van een diesel motor turbo een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur.'
Bron
Momenteel is meer dan 50% van de wagens op de weg (met een turbo) een turbodiesel, dus ik denk dat je er een beetje naast zit met je 'meest voorkomend' 40.000 rpm...
Dus... nog vragen of opmerkingen?  _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 9 Sep 2007, 12:06 Onderwerp: |
|
|
|
Longbow schreef: |
waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur |
Da's naturlijk wel afhankelijk van WAAR je dat meet;
vlakbij de as is de omloopsnelheid natuurlijk STUKKEN
lager dan aan de buitenrand van het schoepenwiel  _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Longbow Silver Member

 | Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Zo 9 Sep 2007, 13:29 Onderwerp: |
|
|
|
Ging voornamelijk over het 200.000 rpm stukje tekst, maar dat weet je ook wel  _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
 |
| Walter B Starting Member

 | Geregistreerd op: 25 Maart 2007 | Posts: 84 | Woonplaats: boskoop |
|
Geplaatst: Zo 9 Sep 2007, 13:34 Onderwerp: |
|
|
|
momenteel nog geen klachten zal van de week eens even een paar technische gegevens er bij pakken en het nog een keer goed doorlezen. _________________ steel niet de overheid duldt geen concurrentie |
|
Naar boven |
|
 |
| Longbow Silver Member

 | Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Zo 9 Sep 2007, 22:30 Onderwerp: |
|
|
|
Ik vraag me af wat je eigenlijk wil bewijzen... Ik zit zelf op een autotechnische opleiding en als je bevestiging van meerdere personen nodig hebt vraag je Maximus of R5GTT eens voor info over turbo's.  _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
 |
| Simon B Starting Member

 | Geregistreerd op: 26 Augustus 2007 | Posts: 58 | |
|
Geplaatst: Ma 10 Sep 2007, 6:49 Onderwerp: |
|
|
|
heheh, hij is zelf monteur.
verder zeg k hier maar niks over _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Longbow Silver Member

 | Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 10 Sep 2007, 13:14 Onderwerp: |
|
|
|
In dat geval vraag ik me juist HELEMAAL af hoe hij bij 40.000 rpm komt...  _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
 |
| Simon B Starting Member

 | Geregistreerd op: 26 Augustus 2007 | Posts: 58 | |
|
Geplaatst: Ma 10 Sep 2007, 13:56 Onderwerp: |
|
|
|
hij werkt niet aan personen voertuigen... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Walter B Starting Member

 | Geregistreerd op: 25 Maart 2007 | Posts: 84 | Woonplaats: boskoop |
|
Geplaatst: Wo 12 Sep 2007, 10:27 Onderwerp: |
|
|
|
ja ik heb me vergist want ik heb het opgezocht speciaal voor sommige hier.
voor rotatie snelheid van een turbo van een personenwagen kom je al gauw op een snelheid van 400.000 rpm.
had ik maar 1 nulletje voor de komma te weinig gezet  _________________ steel niet de overheid duldt geen concurrentie |
|
Naar boven |
|
 |
|
|