Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| hovic Starting Member
| Geregistreerd op: 12 Augustus 2010 | Posts: 47 | |
|
Geplaatst: Wo 17 Aug 2011, 21:12 Onderwerp: Premium en euro 95, wat is het verschil nu..??? |
|
|
|
Hoi,
Aangezien ik geen andere vakje vond, post ik het even hier..
Ik werd aangeraden om premium/98/super te tanken met mijn honda integra...
Ik ga tanken bij tamoil (binnen straal van 30km geen tankstation met 98 of super), staat daar iemand die zegt dat het geen verschil maakt met 95.
Ik brandstofcheck opgevraagd bij Tamoil: RON: 95... dus octaangehalte van 95... wat is dan het verschil van die 7ct/liter??
Weet iemand dat? Is het beter voor mijn motor?
Groet, John |
|
Naar boven |
|
|
| hovic Starting Member
| Geregistreerd op: 12 Augustus 2010 | Posts: 47 | |
|
Geplaatst: Wo 17 Aug 2011, 21:16 Onderwerp: |
|
|
|
Hmm,
Wacht.. kreeg net mailtje terug van Tamoil (goh, die werken tot laat..):
Voor voertuigen waarvoor uitsluitend loodvrije- of loodhoudende benzine met een octaangetal van 98 wordt voorgeschreven, is TAMOIL PREMIUM EURO niet geschikt. Raadpleeg eventueel het instructieboekje of neem contact op met de dealer.
Balen, kan ik geen goede benzine voor mijn auto tanken...
Is V-Power dan beter? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 18 Aug 2011, 9:19 Onderwerp: |
|
|
|
Door wie is je dat aangeraden?
Wat staat er in je tankklepje of boekje?
Als er zwart op wit staat dat er 98 in moet moet je dat ook doen. Is het een
advies, maar staat er ergens dat er 95 in moet dan gewoon 95 tanken.
Ik heb ooit een paar tanks op 98 gereden om te testen,
maar had die tanks juist een SLECHTER verbruik... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| the Franpire Starting Member
| Geregistreerd op: 16 Juli 2011 | Posts: 62 | Woonplaats: Capelle aan den IJssel |
|
Geplaatst: Do 18 Aug 2011, 10:36 Onderwerp: |
|
|
|
In NL kan je dan misschien ook kijken naar Shell V-power heeft geloof ik een RON van 97 / 97,3. Ook moet je kijken of jouw motor geschikt is voor loodvrije benzine, anders moet je met loodvervangers gaan werken...
P.s. Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen). Dit kan ook schade aan je motor geven!
Hieronder een mooi stukje over het octaangetal van autoforum.be
Het octaangetal van een brandstof is een maat voor kloptvastheid van deze brandstof. Maar wat is kloptvastheid nu? Bij benzinemotoren wordt het mengsel ontstoken. Wanneer de bougie en vonk geeft, vertrekt de verbranding vanuit de bougie en plaatst zich geleidelijk aan voort doorheen de verbrandingskamer. Indien de brandstof echter niet klopvast genoeg is, kan het gebeuren dat een deel van het mengsel vanzelf begint te verbranden nog voordat de verbranding gepassert is. We spreken dan van detoneren, kloppen of pingelen. Hierbij onstaan er grote drukpieken in de verbrandingskamer waardoor er onderdelen kapot gaan.
Tijdens WO I hadden veel vliegtuigmotoren last van pingelen, waardoor ze plots in stukken vaneen vlogen tijdens de vlucht, wat niet bepaald handig is. Vandaar dat er geopperd werd om de klopvastheid van de verschillende brandstoffen na te gaan en te vermelden. Deze klopvastheid moet natuurlijk duidelijk gekwantificeerd worden. Want indien de ene leverancier zegt dat de klopvastheid van zijn benzine “geweldig” is en een andere beweert dat zijn benzine een klopvastheid heeft die “mega-de-max” is, dan weet je nog niet veel meer.
Vandaar dat er een gestandaardiseerde test uitgevoerd wordt op een testmotor om de klopvastheid na tegaan. Hierbij wordt de klopvastheid van de te testen brandstof vergeleken met twee referentiebrandstoffen: iso-octaan en n-heptaan. Indien de te testen brandstof dezelfde klopvastheid als een mengsel van 95% iso-octaan en 5% n-heptaan dan heeft deze brandstof een octaangetal van 95.
Het zou natuurlijk té eenvoudig zijn geweest indien er maar één gestandaardiseerde test zou bestaan. Zoals je al kunt raden bestaan er verschillende testen. De twee meest gebruikte testen zijn de RON (Research Octane Number)-test en de MON (Motor Octane Number)-test. Beide tests worden bij verschillende omstandigheden (temperatuur, toerental) uitgevoerd. De MON-test is een zwaardere test, met als gevolg dat een brandstof een lagere MON-waarde als RON-waarde heeft.
In Europa gebruiken we de RON. In motorsport wordt de MON gebruikt. In de VS en Canada wordt nog een andere aanduiding gebruikt, met name de PON (Pump Octane Number) of RdON (Road Octane Number). Beiden zijn het gemiddelde van de RON en MON-waarde van de brandstof. MON en PON waardes liggen lager dan de RON. Zo heeft bijvoorbeeld een brandstof met 95 RON, een MON van 87 en PON van 91.
Kan een octaangetal groter dan 100 zijn? Ja dat kan, er zijn nu eenmaal brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan, denk maar aan ethanol. De testen worden tegenwoordig bijgestaan door een computer, dus men kan makkelijk de resultaten extrapoleren waardoor men ook correcte klopvastheidsbepalingen kan doen van brandstoffen met een octaangetal groter dan 100.
Welke invloed heeft het octaangetal op je motor? Huidige benzinemotoren zijn voorzien van een klopsensor die afhankelijk van de klopvastheid van de benzine het ontstekingstijdstip aanpast. Tank je benzine met een lagere klopvastheid dan verlaat te motor het ontstekingstijdstip waardoor je wat aan rendement (vermogen of verbruik) moet inboeten. Ga je hier iets van merken? Indien je geen performante motor hebt zul je hoogstwaarschijnlijk geen verschil voelen. Let wel op, sommige motoren zijn ontworpen met het gebruik van een brandstof met hoog octaangetal in gedachte! Neem hiervoor even een kijkje in de handleiding van je auto. _________________ Citroën C2 VTS Black on Black |
|
Naar boven |
|
|
| Louwie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 September 2010 | Posts: 775 | Woonplaats: Den Haag |
|
Geplaatst: Do 18 Aug 2011, 11:01 Onderwerp: |
|
|
|
gewoon andere pomp erin bouwen en op E85 gaan knallen! _________________ member of KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu.
Proud To Be Different
|
|
Naar boven |
|
|
| the Franpire Starting Member
| Geregistreerd op: 16 Juli 2011 | Posts: 62 | Woonplaats: Capelle aan den IJssel |
|
Geplaatst: Do 18 Aug 2011, 11:34 Onderwerp: |
|
|
|
Zo simpel is dat niet... zit je weer met een andere klopvastheid, waardoor de motorontsteking in oudere motoren mis loopt, waardoor het mengsel eerder ontsteekt en je serieuze kans op oververhitting en verbrande kleppen enz. hebt... Tevens zijn veel onderdelen (met name de rubbers, aluminium en magnesium) slechter bestand tegen de alcohol in E85, waardoor deze sneller zullen degenereren... Heeft voor de rest niet zo veel met je pomp te maken... _________________ Citroën C2 VTS Black on Black |
|
Naar boven |
|
|
|
|