Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

UPDATE. Hoe versterker+sub aansluiten/afstellen??
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Wo 24 Okt 2007, 22:10    Onderwerp: UPDATE. Hoe versterker+sub aansluiten/afstellen?? Reageer met quote

Klik hier
Zal dit iets zijn?

Mijn autoradio is een sony cdx-m600r, maximum uitgangsvermogen is 50Wx4. Ik heb geen subwoofer of versterker en heb ook geen plannen om een versterker of subwoofer aan te schaffen.

[Edit by Jesse] Lange links graag inkorten!
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96


Laatst aangepast door spurlie op Za 2 Aug 2008, 21:27, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

Voor gewoon wat muziek luisteren zal dit wel prima zijn. Alpine heeft vooral goede HU's, maar ook hun speakers, versterkers en sub's zijn best netjes. Voor de prijs die ze vragen zou ik de gok wel wagen, denk dat ze je goed mee gaan vallen.

Mocht je toch net dat beetje meer geluid willen zijn er zeer goedkope degelijk 2 of 4 kanaals versterkertjes op de markt met een vermogen tussen de 50-70 W RMS per kanaal. Dan komen dit soort speakers pas écht tot hun recht, want ondanks dat jouw radio 4x50W is, zijn dat geen RMS wattages... Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Alpine maakt prima luidsprekers. De prijs is alleen vaak aan de hoge kant.
Voor headunits heb ik dat ervoor over, voor speakers is er voor minder geld even goed spul te vinden.
Maar hier ga ik even uit van de normale verkoopprijzen.

Je headunit zal een RMS vermogen hebben van 4x18W. Deze speakers zullen beter klinken maar zoals gezegd met een 2x50W RMS versterkertje nog beter tot hun recht komen en mooier spelen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb eens op internet gekeken en zie dat dit eigenlijk de normale prijs is voor deze boxjes, heeft dus niet veel nut om deze dan via ebay te kopen.

Maar ik begin nu toch zwaar te twijfelen wat ik met mijn geluid zal doen. Nu heb ik nog de originele boxen van bmw (van bijna 20 jaar oud) in mijn wagen zitten. Op zich is het geluid helemaal niet slecht, maar bij sommige platen/soorten bass is de bass niet echt zuiver meer.

Ik vraag mij nu af wat ik het beste kan doen... Een basskist is voor mij geen optie, ik heb een stalen plaat achter de bank zitten, heb toch soms mijn bagageruimte nodig en zo belangrijk is het geluid niet voor mij.

Ik ben niet van plan om honderden euro's uit te geven aan audio, het hoeft geen uber installatie te worden... Wat kan ik het beste doen? Gewoon 2 goede boxen voor in de hoedenplank en 2 voren die bij het vermogen van de radio passen. Of toch een simpel versterkertje kopen + 4 boxen? Wat kunnen jullie mij aanbevelen?
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

langs de ene kant 1 goede comboset + versterkertje.

na het lezen dat je geen baskist wil en tog bas is eventueel een goede combo set op versterker. en een coaxiaal ovaal in jouw hoedenplank geeft idd al een mooie bas moet daarom nog niet versterkt te zijn.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht je benieuwd zijn wat een relatief klein beetje geld kan doen als je leuke goodies koopt, ik woon nog geen 5 minuten rijdn van jou vandaan, morgen middag ben ik thuis. Wink  Razz

En qua advies... Ik heb er geen ervaring mee, maar geloof dat Murcie wel aardig tevreden is over z'n mini-woofer, misschien is dat een optie?
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hangt af van je budget.
Wil je enkel bas erbij, zou ik toch voor een subje kijken. Dat hoeft geen grote kist te zijn. Je hebt al zeer platte actieve woofers die je zo onder de stoel kunt schuiven (Murci heeft er een) en die dus ingebouwde versterker hebben.

Wil je er meer aan uitgeven en het verder verbeteren zijn er ook passieve woofers van klein formaat die in zeer compacte kistjes goed spelen, en die je dus makkelijk weg kunt bouwen zonder veel ruimteverlies in je kofferbak. En dan zou ik zeggen ga voor zoiets, een leuke composet voorin, en een versterkertje voor beide.
Zelf zou ik geen hoedeplankspeakers doen tenzij je met laatstbeschreven setup toch nog geluid van achteren mist.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is een composetje?  Embarassed

En wat kost zo'n actieve woofer?

@ Longbow:
Morgen kan ik niet helaas. Eerst een meeting en daarna nog werken...
Heb je misschien nog een andere keer tijd?
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Composet is een speakerset waarbij de tweeters niet midden voor de woofers geplaatst zijn, maar los erbij zitten zodat je ze hoger kunt plaatsen voor een beter geluidsbeeld.
Eveneens zitten er betere scheidingsfilters (los) bij, deze zorgen dat woofer en tweeter beide het juiste frequentiebereik krijgen.


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zondag heb ik ook tijd! Laughing
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit stukje eens gelezen:
De goedkope setup in de auto

Als ik dat stukje zo lees dan moet ik op zoek gaan naar speakers die een zo hoog mogelijke DB waarde hebben. Maar welke speakers hebben de hoogste db waarde? Vanavond misschien eens ff langs mediamarkt.

Mijn originele boxen zijn 13 cm. Ik denk dat ik dan voor voorin het beste kan gaan voor een set 3-weg boxen, of kan ik net zo goed gaan voor 2-weg?
Achter weet ik het nog niet. Op een BMW forum heb ik gelezen dat bij mij geen ovale speakers zullen passen ivm een stalen plaat onder de hoedenplank en omdat ik niet graag wil gaan zagen... Zijn er geen adapters/tussenstukjes ofzo zodat ik wel ovale kan monteren zonder aanpassingen aan de hoedenplank?

@ Longbow:
Misschien volgend weekend? Kan ik ook je turbo project misschien eens bekijken  Smile
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

spurlie schreef:
Als ik dat stukje zo lees dan moet ik op zoek gaan naar speakers die een zo hoog mogelijke DB waarde hebben. Maar welke speakers hebben de hoogste db waarde? Vanavond misschien eens ff langs mediamarkt.

Een zo hoog mogelijk DB waarde per 1W vermogen ja.
Deze waarde kun je terugvinden in de technische specificaties van alle speakers.

Quote:
Mijn originele boxen zijn 13 cm. Ik denk dat ik dan voor voorin het beste kan gaan voor een set 3-weg boxen, of kan ik net zo goed gaan voor 2-weg?

Laat dat niet het belangrijkste zijn, en ga gewoon eens luisteren. Als je makkelijk (weinig aanpassingen) 16 cm kwijt kunt overweeg die dan Wink
En kijk ook eens of er composets zijn die mooi klinken en in je budget vallen. De tweeter boven het dashboard geplaatst maakt het geluidsbeeld zoveel mooier.

Neem overigens geen speakers met een hoog vermogen tenzij je in de toekomst toch van plan bent een externe versterker aan te passen. Je headunit zal niet veel RMS vermogen leveren dus het heeft totaal geen zin, en de controle van de speaker zal er minder van worden.

Quote:
Achter weet ik het nog niet. Op een BMW forum heb ik gelezen dat bij mij geen ovale speakers zullen passen ivm een stalen plaat onder de hoedenplank en omdat ik niet graag wil gaan zagen... Zijn er geen adapters/tussenstukjes ofzo zodat ik wel ovale kan monteren zonder aanpassingen aan de hoedenplank?

Je kunt een opbouw maken ipv inbouw, maar of je dit optisch gaat willen is een ander verhaal. De speakers hebben immers volume nodig om in te spelen, en de kofferbak krijgen ze niet. Je zou dan dus kistjes bovenop je hoedenplank moeten gaan bouwen, en ik denk dat dat ook niet is wat je wil.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

als het goed is kan je ook ringen kopen voor in de deuren bijv zodat je ook kleinere speakers erin kan proppen
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Is niet echt makkelijk om een goede set speakers te vinden die gewoon passen in een bmw... De boxen mogen namelijk maar maximaal 60mm diep zijn ivm stalen plaat onder hoedenplank.
Vanavond ook nog langs Mediamarkt geweest, maar daar wordt je ook niet echt wijzer van. Wel heb ik kunnen horen dat ovale speakers toch wel een wat mooiere bass geven dan gewone ronde speakers.

Na goed zoeken op het net nu toch wat gevonden. De nieuwe TH-serie van Blaupunkt is een stuk platter waardoor ze wel gewoon passen.

- Blaupunkt ovale boxen voor achter
- 13cm Alpine speakers voor voorin

Ze hebben beide een redelijk hoge DB waarde en de Blaupunkt past gewoon omdat deze maar 57mm diep is. Nu nog ergens een zaak vinden waar ik ze kan testen.

Wat denken jullie er van?


Quote:

En kijk ook eens of er composets zijn die mooi klinken en in je budget vallen. De tweeter boven het dashboard geplaatst maakt het geluidsbeeld zoveel mooier.

Composetjes zijn toch wel aardig hoog geprijst zie ik. Misschien dat ik later nog een setje tweeters erbij kan kopen.

Quote:

Je kunt een opbouw maken ipv inbouw, maar of je dit optisch gaat willen is een ander verhaal. De speakers hebben immers volume nodig om in te spelen, en de kofferbak krijgen ze niet. Je zou dan dus kistjes bovenop je hoedenplank moeten gaan bouwen, en ik denk dat dat ook niet is wat je wil.

Dat lijkt me idd niet echt mooi. Het moet wel allemaal een beetje strak blijven, anders heb je daar straks 2 van die bulten zitten.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Als je naderhand nog tweeters erbij wil nemen (wat wel zéér aan te raden is) moet je die passief filteren met een scheidingsfilter, wat ook standaard bij een composet zit en dus op elkaar afgestemd is. Een andere optie is actief filteren, maar dan moet je sowieso een versterker nemen, 4 kanaals. 2 tweeters, 2 kanalen en 2 13cm's, 2 kanalen. Sluit je ze direct op de radio aan krijg je het nooit mooi klinkend. Sowieso zou ik ook even wachten met boxen achterin. Kom binnenkort eens naar mij toe om te luisteren naar wat een degelijke composet kan doen (zónder speakers achterin!).
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB