Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Verslag school
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Ma 6 Okt 2008, 20:15    Onderwerp: verslag school Reageer met quote

ik zit nu in het eerste jaar van MTS autotechniek werklpaatsmanager niveau 4, zou iemand mij kunnen helpen voor een verslag?

ik moet deze begrippen weten:

b
s
Vs
Vs tot.
E eff
E norm
Vz gem
Vc
langeslag
korteslag
vierkante- en overviekantemotor
vermogen Pi en Pe



zover was ik zelf al klopt dat een beetje?

Vs = slagvolume

Dat bereken je met de formule: Vs = π x d²x S:4
Hierin is: •-Vs: slagvolume
•-π: 3. 14159
•-d: cilinderdiameter
•-S: slaglengte

S = de slaglengte

De slaglengte wordt in mm aangegeven. En dit is de afstand die de zuiger in de cilinder aflegt tussen het BDP en het ODP.

Vc = compressieruimte

De  compressieruimte is de ruimte die je boven de zuiger hebt als deze op het hoogste punt staat: het BDP.
Dat is dus de ruimte waarin het brandbare mengsel word gecomprimeerd.

B = boring

Dit is de diameter in de cilinder aangegeven in mm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 6 Okt 2008, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

De formule: vs = π * d² * s : 4 klopt volgens mij niet...
Dat delen door 4 slaat nergens op, zelfs niet bij een 4-cilinder en de oppervlakte
van een cirkel bereken je met π * r², dus de RADIUS, niet de diameter.
De inhoud van een cilinder is π * r² * h, waarbij h hier gelijk is aan s.
Vs tot. is dan π * r² * s * n, waarbij n het aantal cilinders van de motor is.

Bij een overvierkante motor is de slag van de zuiger kleiner
dan de diameter van de cilinder als ik me niet vergis.

Enne, in formules doet het er wel degelijk toe of je hoofdletters of kleine letters gebruikt.
dus de slag is een s of een S en niet door elkaar en v is snelheid (velocity), waar V volume is...

In je eenheden wil je het ook niet verwisselen, want tussen
een m en een M zit bijv. zo'n factor 1.000.000.000 verschil!!!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Di 7 Okt 2008, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

ok danku Very Happy en de andere formules heb ik bijna allemaal gevonden net als soorten motoren e.d.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 7 Okt 2008, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi zo, want eigenlijk hoor je je huiswerk natuurlijk zelf te doen...

Ik zag hier een duidelijk gevalletje "klok en klepel",
anders had ik niet eens gereageerd...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

ja maarja als je een uur loopt te zoeken en je kan niks vinden zoek ik maar iemand die het wel weet en die het kan uitleggen, ik heb nu ook een blad gehad van mn leraar daar staat het mooi op  Very Happy
en voor als je het nog wou weten:
langeslagmotor is boring kleiner dan de slag,
vierkantemotor is boring gelijk aan de slag,
overvierkantemotor is boring groter dan de slag,
best vanzelfsprekend zo maar je moet het maar net weten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tuniaz
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Maart 2008
Posts: 327
Woonplaats: Haarlem
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Weer wat geleerd Cool  Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

sja anders ik wel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

hier is ie af, alleen de plaatjes missen


De Kracht van een 4-slag verbrandingsmotor

De werking van de viertaktmotor.

Als voorbeeld neem ik maar een motortype die het meeste voorkomt, je hebt nog veel meer varianten maar dit is de makkelijkste.
Het 4-takt proces is een proces waarbij chemische energie word omgezet in bewegingsenergie, je start het proces meestal met een electrische startmotor, als het proces daarna eenmaal loopt blijft hij het doen,
Dat gaat alsvolgt:
Eerst de cilinders, die gaan heen en weer in 4 stappen die slagen worden genoemd:
· 1 e slag (inlaat): De zuiger zuigt het mengsel van lucht en brandstof afkomstig van de carburateur in de cilinder.
· 2 de slag(compressie): De zuiger perst het mengsel samen tot een hoge druk.
· 3 de slag (arbeid): De bougie laat het brandstofmengsel ontbranden. De druk wordt nog veel hoger en de zuiger wordt met grote kracht naar benden geduwd.
· 4 de slag (uitlaat): De zuiger duwt het verbrande mengsel naar buiten en de cyclus begint opnieuw.
Tijdens de vier slagen van de zuiger wordt tijdens één slag arbeid verricht.
Vaak worden meerdere cilinders gebruikt. De motor draait dan regelmatiger.
De zuigers gaan dus heen en weer, aan de zuigers zit een drijfstang die de
Krukas laat ronddraaien.


bovenaan de cilinders zitten 2 kleppen, een inlaatklep en een uitlaat klep;
-De inlaatklep word bij de 1e slag van het 4-slagen proces geopend zodat het mengsel van lucht en brandstof naar binnen kan.
-De uitlaatklep word geopend bij de 4e slag van het 4-slagen proces geopend zodat het verbrande mengsel naar buiten kan.
De kleppen worden door de nokkenas geopend en gesloten, de nokkenas word aangedreven door de distributieriem(of ketting) die vastzit aan de krukas,
De verhouding krukas – nokkenas is 2:1
De krukas draait dus 2 keer zo snel als de nokkenas.
Aan de nokkas zitten ‘’nokken’’ , de nokken duwen op het juiste moment tegen de stotterstangen die de tuimelaars aandrijven en die zitten vast aan de kleppen die dan open gaan, ze sluiten weer doordat de valvesprings ze weer omhoogduwen.
 

hoe meer kleppen je hebt, hoe meer vermogen je uit de motor kunt halen,
de meeste moderne motoren hebben meerdere kleppen per cilinder, je kan dan meer lucht en brandstof de motor in pompen waardoor je nog meer compressie krijgt.



een 6 cilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenas
(volgens mij DOHC)

Hoe groter de motor hoe meer uitstoot je hebt, ook hoe meer kleppen per cilinder je hebt maakt uit hoeveel je uitstoot, Hoewel het aantal personenauto’s nog altijd toeneemt, daalt de uitstoot van verschillende luchtverontreinigende stoffen. Het gebruik van katalysatoren in auto’s heeft een gunstig effect. De uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen is duidelijk afgenomen.


Dieselmotor

De dieselmotor werkt in principe hetzelfde alleen deze heeft zelfontbranding,
Als lucht wordt samengeperst wordt deze warmer (wet van Charles); bij grote compressie zelfs heet genoeg om de onder hoge druk ingespoten brandstof spontaan te laten ontbranden.
Het grootste verschil met de benzinemotor is dat het mengsel vanzelf ontsteekt en er dus geen aparte ontstekingsinrichting nodig is; daarentegen is er wel altijd een apart inspuitmechanisme nodig (in de vorm van een hogedruk-inspuitpomp) of bij de wat modernere motoren onder zeer hoge druk via injectoren.


Enkele begrippen:

Vs = slagvolume
Het slagvolume van een cilinder geeft aan hoeveel lucht de cilinder maximaal aan kan zuigen tijdens de inlaatslag, gemeten tussen het bovenste dode punt (bdp) en onderste dode punt (odp).

Het slagvolume van een cilinder kan als volgt worden berekend:



daarin is:

Vs = slagvolume van de cilinder in m3
  = (pi) 3,141592654
D  = diameter (of boring) van de cilinder in m
s  = slag van de zuiger in m



Vs tot = totale slagvolume van een motor
Een motor heeft bijvoorbeeld 4 cilinders met elk een slagvolume van 598cc, de totale slagvolume van deze motor is dan 2392cc.

s = de slaglengte
De slaglengte wordt in mm aangegeven. En dit is de afstand die de zuiger in de cilinder aflegt tussen het BDP en het ODP.

Vc = compressievolume
De  compressieruimte is de ruimte die je boven de zuiger hebt als deze op het hoogste punt staat: het BDP.
Dat is dus de ruimte waarin het brandbare mengsel word gecomprimeerd.

b = boring
Dit is de diameter in de cilinder aangegeven in mm.

ε = Epsilon
ε = (Vc+Vs):Vc
ε = (epsilon), compressieverhouding
Vs = Slagvolume (of cilinderinhoud)
Vc = compressievolume, volume boven zuiger @ BDP

Vz gem = gemiddelde zuigersnelheid
Vz is de snelheid waarmee de zuiger heen en weer gaat, hoe meer toeren je maakt hoe harder de zuiger gaat.

Korteslagmotor  slag <boring> boring
Vierkantemotor  slag = boring

Energieverlies                                                                                      bij een verbrandingsmotor gaat niet alle energie naar de wielen, er is ook een hoop wrijving en er ontstaat warmte,                                          daar is Pi de energie die je in de motor stopt, en Pe de energie die je werkelijk op de wielen krijgt, bijvoorbeeld 100% erin, en 30% eruit.
Draaimoment
Het draaimoment (of koppel ) van een motor wordt bepaald door de draaikracht waarmee de krukas van een motor door de zuigers wordt rondgedraaid.

Draaimoment = kracht (van de verbranding) x arm (de straal van de kruktap). De eenheid is newtonmeter.

Algemen molecuulformule bij de verbranding:

In:                   uit:
CH                   -CO
O2                   +H2O
N                     -NOx
                      -CO2
                      -CH
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2450
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hier heb ik een mooi boek over Razz
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

ow hoe heet dat boek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2450
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

De techniek van de auto, geschreven door J. Trommelmans Smile
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-techniek-van-de-auto-cd-druk-4/1001004002643879/index.html

mooi boek kopen waard als je meer erover wilt weten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2450
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de inhoudsopgave ingescand. Als je wilt kan ik ze je wel sturen via de mail.

Je krijgt dan een goed overzicht wat betreft de inhoud van het boek.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Het merendeel klopt of komt redelijk in de buurt, maar er zitten nog wel een aantal feitelijke onwaarheden in.

De hoeveelheid uitstoot wordt bijv. niet bepaald door het aantal kleppen, maar door de effectiviteit van de verbranding.
Een NIET-optimale verbranding levert (schadelijke) bij-producten op,
waar een optimale verbranding in principe enkel CO2 en H2O zou uitstoten.

Meerdere kleppen per cilinder even niet per definitie een hoger vermogen, ze maken het
mogelijk de vulling van de cilinder te optimaliseren en daarmee de verbranding te verbeteren.
Bij gelijk volume KUN je dan het vermogen verbeteren, maar je kunt er ook je uitstoot mee verbeteren.

Een nokkenas kan ook door een tandwielstelsel worden aangedreven, zeker bij een onderliggende nokkenas.
De krukas draait strikt genomen trouwens niet twee keer zo snel als de nokkenas,
de nokkenas draait de helft langzamer, kwestie van wat wat aandrijft...

Tuimelaars drijf je op hun beurt weer niet aan, die beweeg je...

Je vergeet te vermelden dat bij een Diesel er enkel lucht door de kleppen komt en dat de ontbranding
pas plaats vind op het moment dat de brandstof in de gecomprimeerde lucht gespoten wordt.
Dit is ook nodig, anders zou je geen controle hebben over het ontstekingstijdstip.

DOHC is een afkorting van Dual OverHead Camshaft voor het geval daar naar gevraagd wordt.
Een enkele bovenliggende nokkenas is SOHC, van Single OverHead Camshaft.

Motoren met dubbele nokkenassen hebben vaak ook weer geen tuimelaars en
stoterstangen spelen alleen mee bij motoren waarbij de nokkenas onderliggend is (OHV, van OverHead Valve)...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
carisma1800GLX
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Juni 2008
Posts: 33
PostGeplaatst: Vr 10 Okt 2008, 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

ok kan ik nog veranderen, en over die kleppen enzo,
ze vragen wat het effect op de uitstoot is bij meerdere kleppen,
en wat het effect is op het vermogen, ik neem aan dat ze dat vergelijken met dezelfde cilinderinhoud, en over die nokkenas enzo verander ik wel ff dan.
en bij DOHC is het toch double overhead camshaft? nouja maakt ook nie zoveel uit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB