Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Ma 13 Okt 2008, 11:36 Onderwerp: Geen acceleratie vd motor, sparking bougie |
|
|
|
Ik heb een groot probleem. Ik heb mijn koppakking en de in- en uitlaatpakking vervangen. Dit samen met mijn oom die 21 jaar monteur is geweest in het leger en dit dus veel vaker heeft gedaan.
Wat jammer is is dat als ik mijn motor nu start hij stationair loopt op 400 rpm, normaal 800-900. dit doetie voor 5 sec en dan slaat ie af. Maar als ik vol gas geef, dan draait ie 1500rpm (normaal op de weg zo'n 7500 rpm). Dit houdt ie wel vol. Ik heb geen lucht in mijn rail injectie systeem (al gecheckt). Mijn motor zou toch ook op 3 cilinders moeten kunnen draaien? Omdat 1 bougie vonkt als de motor draait. Mijn oom is zelf ook radeloos en erg chagarijnig hierover, omdat het hem nog nooit gebeurt is vast te zitten bij een probleem met een auto.
Heeft iemand suggesties? Mn oom zegt zelf dat het vonken van de bougie er verder niet wat mee te maken kan hebben... Hoewel ik twijfelde, maar ik heb er aanzienlijk minder verstand van dusjah
Laatst aangepast door Sibiza1.3 op Wo 22 Okt 2008, 20:44, in toaal 4 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 13 Okt 2008, 18:29 Onderwerp: |
|
|
|
Heb je de ontstekingstiming al nagekeken?
Je verdeler zit op het uiteinde van je nokkenas en
is er DUS afgeweest om de koppakking te doen...
Kan makkelijk verkeerd staan of bijv. niet goed vervroegen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Ma 13 Okt 2008, 22:44 Onderwerp: |
|
|
|
Dus waar de distributieriem zit? Dat zit allemaal nog goed. Ook nog gedouble-checked met vraagbaak erbij voor de timing. Ook aan de andere kant, de rotor arm en kapje ervan zijn vernieuwd. Kostte me trouwens nog best wat moeite om die te krijgen voor deze auto..
Desalniettemin, ik zal dit voor de zekerheid nog even navragen bij mijn oom. Ik denk niet dat het dit is, omdat mijn oom daar zelf ook al wel aan gedacht zal hebben.. Iig bedankt, kzal er morgenavond nog even op terugkomen. _________________ Nice cars aren't always fast either.
--- IBIZA @ garage, misschien toch gaan voor een polotje die papa voor me wil betalen? --- |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Di 14 Okt 2008, 8:28 Onderwerp: |
|
|
|
Controleer anders eens de volgorde van de bougiekabels... als daar een foutje in zit krijg je dit ook. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 14 Okt 2008, 9:18 Onderwerp: |
|
|
|
Sibiza1.3 schreef: |
de rotor arm en kapje ervan zijn vernieuwd. |
DIE bedoel ik dus. Als je riem verkeerd stond zou je inmiddels wel wat kapotte kleppen hebben.
Ik denk dat met het vervangen van de rotor en kap de kap niet goed is geplaatst,
de kabels verkeerd geplaatst zijn of de gehele verdeler verdraaid is, waardoor
de vonk nu niet op tijd komt en je dus geen optimale verbranding hebt.
Zet je te timing te vroeg of te laat dan loopt je auto slecht
stationair en haal je nooit de "normale" toptoerentallen. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Di 14 Okt 2008, 23:18 Onderwerp: |
|
|
|
R5GTT schreef: |
Controleer anders eens de volgorde van de bougiekabels... als daar een foutje in zit krijg je dit ook. |
zeer zeker niks mis daaraan... Alleen bij de eerste bougie klikt de kabel niet op de bougie zoals bij de rest...
Murcielaygo schreef: |
Ik denk dat met het vervangen van de rotor en kap de kap niet goed is geplaatst, |
Denk (weet bijna wel zeker) dat deze goed geplaatst is.. Dit heeft mijn oom zelf gedaan toen ik onder de auto me rug lag te vernachelen, om de uitlaat weer vast te zetten.. Dus ik heb dit zelf niet gezien, maar zag er wel goed uit dacht ik (wel moeilijk te zien van de buitenkant maarja). Zal het voor de zekerheid nog even navragen. Heb je nog andere suggesties? Vriend van me zei dat die vonkende bougie kortsluiting maakte op mn blok, en dus zou er iets op de verkeerde tijd vonken (kon zijn verhaal niet geheel volgen, omdat ik dacht dat ie weer ns wat uit zn duim zoog..) |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 15 Okt 2008, 8:58 Onderwerp: |
|
|
|
Als er 1 stekker niet goed sluit kan het zijn dat die cilinder niet ontsteekt.
En zelfs met een nieuwe kap en rotor kan je ontsteing verlopen, alleen al door de
verschillen in toleranties. Als de nieuwe rotor een IETS breder sleepcontact heeft
kun je daarmee je ontsteking al een graad verzetten zonder er erg in te hebben... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Wo 15 Okt 2008, 22:17 Onderwerp: |
|
|
|
Wat bedoel je nu eigenlijk precies met die vonkende bougie? Want ik snap momenteel niet echt wat je ermee bedoeld. Vonkt 1 bougie niet? _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 16 Okt 2008, 18:33 Onderwerp: |
|
|
|
Ik denk dat 'ie bedoelt dat de bougiekabel niet goed vastklikt.
Er zijn dan twee mogelijkheden: de vonk springt van de kabel naar het blok
en je hebt geen vonk in de cilinder, of de vonk springt naar de bougie en
springt dan in de cilinder ook nog een keer. Alleen is de vonk in de cilinder
dan een flink stuk minder krachtig en loopt de motor ook niet goed.
Als je trouwens niet weet hoe oud de bougiekabels zijn is het vaak verstandig
die ook maar te vervangen, zeker nu het weer vochtiger wordt. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Zo 19 Okt 2008, 20:38 Onderwerp: |
|
|
|
Murcielaygo schreef: |
Ik denk dat 'ie bedoelt dat de bougiekabel niet goed vastklikt.
Er zijn dan twee mogelijkheden: de vonk springt van de kabel naar het blok
en je hebt geen vonk in de cilinder, of de vonk springt naar de bougie en
springt dan in de cilinder ook nog een keer. Alleen is de vonk in de cilinder
dan een flink stuk minder krachtig en loopt de motor ook niet goed.
Als je trouwens niet weet hoe oud de bougiekabels zijn is het vaak verstandig
die ook maar te vervangen, zeker nu het weer vochtiger wordt. |
Klopt. Bougiekabels zijn origineel, dus uit '92. En de rotor is het niet... Meer ideeen? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 19 Okt 2008, 21:48 Onderwerp: |
|
|
|
Sibiza1.3 schreef: |
Bougiekabels zijn origineel, dus uit '92. En de rotor is het niet... Meer ideeen? |
Murcielaygo schreef: |
Als je trouwens niet weet hoe oud de bougiekabels zijn is het vaak verstandig
die ook maar te vervangen, zeker nu het weer vochtiger wordt. |
Je weet dus wel hoe oud ze zijn in mijn ogen TE oud.
Als er haarscheurtjes in de isolatie zitten kun je problemen krijgen,
maar wat ook kan is dat de kernen gewoon niet goed meer zijn.
Als je al nieuwe bougies, rotor an kap hebt zou ik de kabels nu ook meteen vervangen.
Dat kost maar een paar tientjes en lost hoogstwaarschijnlijk je probleem op.
En mocht dat onverhoopt niet DE oplossing zijn dan kna het na zo'n 16 jaar
zeker geen kwaad ze te vervangen, zeker nu het winter aan het worden is... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Di 21 Okt 2008, 10:40 Onderwerp: |
|
|
|
Wat kan de oplossing dan wel zijn? Want die kabels zijn nog gewoon goed. Mijn oom zei op MSN:
-----
David zegt:
we need to ask a garage why the acceleration system does not work
David zegt:
the fuel is there and so is the spark
David zegt:
and the timing im 100% sure is right
-----
Ik denk zelf dat het nog iets kan zijn dattie te weinig lucht krijgt. Maar ik snap totaal niet hoe dat kan, omdat alles gewoon weer er op zit zoals het origineel ook zat. Wat ook kan is dat de benzine injectie geen goede timing meer heeft, maar dat is ook raar want dat gaat electronisch, ik heb niet aan de electronica gezeten... _________________ Nice cars aren't always fast either.
--- IBIZA @ garage, misschien toch gaan voor een polotje die papa voor me wil betalen? --- |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Di 21 Okt 2008, 11:38 Onderwerp: |
|
|
|
Of heb je toch met je carterontluchtingslang gespeeld en zuigt 'ie vase lucht aan? _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Di 21 Okt 2008, 12:19 Onderwerp: |
|
|
|
spurlie schreef: |
Of heb je toch met je carterontluchtingslang gespeeld en zuigt 'ie vase lucht aan? |
Weinig kans, goed dichtgetaped (zie fotos), en ook goed bevestigd aan uiteinden... |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 21 Okt 2008, 14:09 Onderwerp: |
|
|
|
Sibiza1.3 schreef: |
die kabels zijn nog gewoon goed. |
Hoe weet je dat? Dat ze weerstand geven als je ze doormeet wil niet zeggen
dat ze onder invloed van warmte en beweging altijd goed contact blijven maken.
Ik krijg heel sterk het idee dat het niks mag kosten...
Zoals ik eerder al zei; vervang gewoon die kabels, baat het niet,
dan schaadt het zeker ook niet en zo duur is dat allemaal niet...
Quote: |
we need to ask a garage why the acceleration system does not work |
Acceleration-system is de vervroeging van de ontsteking.
Als die met vacuum werkt moet je de slangetjes eens goed nakijken... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
|
|