Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| spurlie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Zo 29 Nov 2009, 21:23 Onderwerp: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ? |
|
|
|
Momenteel heb ik Bardahl XTC racing 15w50 volsyntheet olie in het blok van de 325i. Nu wil ik voordat de wagen de stalling in gaat de olie nog even verversen, zodat 'ie lekker fris zijn winterslaap in kan gaan. Ik heb nog 3 tot 3,5 liter Bardahl 15w50 olie staan en dat is uiteraard niet genoeg voor een olie wissel. Maar aangezien deze olie per 5 liter tegenwoordig meer dan 75 euro ex verzendkosten kost, deze viscositeit niet in de winkel om de hoek te krijgen is en de wagen toch niet meer écht 'gebruikt' gaat worden (ivm aanschaf racer) ben ik eigenlijk op zoek naar een wat goedkopere en algemeen verkrijgbare olie.
Ik heb een aantal vragen en opties welke ik jullie graag wil voorleggen.
- Kan ik probleemloos overstappen van een volsynthetische olie naar een halfsyntheet of zelfs grotendeels minerale olie? Ik kom hier zeer tegenstrijdige verhalen over tegen en zou graag eens een onderbouwd verhaal hierover zien.
- Is 10w40 standaard 'meer' half syntheet dan 15w40? Is 15w40 voornamelijk een minerale olie met kleine toevoegingen en dus niet echt een half syntheet te noemen?
Opties:
- 10w40 half syntheet (bijvoorbeeld Castrol Magnatec)
- 15w40 (bijvoorbeeld Castrol GTX High Mileage of Magnatec)
- 10w60 volsyntheet (Castrol TWS, welke we waarschijnlijk ook nodig hebben voor de racer).
Het liefst zou ik naar de 15w40 overstappen, omdat ik niet graag naar een veel dunnere olie wil overstappen. Ben bang dat de wagen dan olie kan gaan verbruiken. Als 10w40 echter meer halfsyntheet is en verstandiger is om te gebruiken dan neem ik een beetje olie verbruik voor lief.
Zou het helemaal niet verstandig zijn om terug te gaan naar een half syntheet dan moet ik de 10w60 gebruiken à 10 euro p/liter.
Wat is wijsheid? _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 29 Nov 2009, 22:54 Onderwerp: |
|
|
|
Ik kan je niet adviseren mbt de te gebruiken viscositeit helaas.
Wat ik wel weet is dat de viscositeit NIETS te maken
heeft met het al dan niet mineraal of synthetisch zijn...
Da's hetzefde als zeggen dat witte eieren altijd uit
een legbatterij komen en bruine van scharrelkippen...
Als er een bepaalde SOORT (mineraal/hafsynthetisch/synthetisch) olie
is voorgeschreven is het wel het verstandigst je hieraan te houden.
De ingredienten zijn namelijk anders en kunnen de keerringen
aanvreten omdat die niet op "de andere" soort berekend zijn... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| spurlie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Ma 30 Nov 2009, 21:56 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb toendertijd deze olie gebruikt omdat we regelmatig over de Ring gingen en een paar driftdagen met de wagen hebben gedaan, voelde toch lekkerder om dan olie erin te hebben die beter bestand is tegen dit gebruik. Maarja, nu de wagen daar niet meer voor gebruikt zal worden is dat eigenlijk een beetje overdone.
Fabrieksopgave is 15w40 en die gooi ik er ook het liefst weer in. Maar wat ik mij dus afvraag is of het verstandig is om van 15w50 volsyntheet over te stappen naar 15w40. _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 1 Dec 2009, 0:04 Onderwerp: |
|
|
|
Als die 15W40 ook volsythetisch is is dat volgens mij geen probleem, 40 is DUNNER dan 50...
Ik overweeg momenteel mijn Aygo van 15W40 naar 5W30 te doen. Dat valt binnen de motorspecs
en zou het blokje wat zuiniger moeten maken en 's winters wat sneller op temperatuur... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| spurlie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Di 1 Dec 2009, 12:21 Onderwerp: |
|
|
|
Die 15w40 is zeker geen volsyntheet. Zitten wel allerlei additieven in, dus ik denk dat het dan een halfsyntheet zal zijn.
Iemand zei ook al dat ik er 5w50 in kan gooien. Maar dat is volgens mij heel dunne olie en aangezien de techniek van het blok uit de jaren 70 stamt met grote tolleranties, lijkt me dat niet zo verstandig.
Ik denk dat ik dan maar gewoon voor de 15w40 ga. _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
 |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Di 1 Dec 2009, 17:42 Onderwerp: |
|
|
|
ik heb de 10w 40 er laatst ingegooid en de motor start wel lekkerder nu, het is eurol turbosyn 10w-40 synthetic
ik rijd een golf 3 1.6 van '94 _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 22 Jan 2010, 11:09 Onderwerp: |
|
|
|
Zoals Jan al zei, de viscositeit is iets anders dan de samenstelling (synth / mineraal).
Ga nooit van synth terug naar mineraal, dus van mineraal naar half synth naar vol synth kan, maar niet andersom.
Gezien je de auto op het circuit gebruikt zou ik zelf kiezen voor 10W60. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| AudioSystemRolla Silver Member

 | Geregistreerd op: 24 Juni 2009 | Posts: 1062 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Vr 22 Jan 2010, 11:42 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Gezien je de auto op het circuit gebruikt zou ik zelf kiezen voor 10W60. |
hijj gebruikt hem dus NIET meer voor op het circuit daarom wil ie van die dure olie af
ik denk dat je idd dunnere (15W40) olie erin kan doen aangezien de dikkere olie vaak is voorals je snel / hard door de bocht gaat alle olie bovenin en aan de zijkant van het blok zit en dus niet meer onderin
dus ga je er nog mee driften / circuit rijden dan zou ik de dikkere olie nemen
zo niet dan niet
just my 2 cents _________________ d(>_<)b audio system does shake things up  |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 24 Jan 2010, 16:25 Onderwerp: |
|
|
|
In dat geval inderdaad een 10W40 of 15W40 erin mikken, wel bij vol-syntheet blijven!
En excuses voor het niet goed lezen  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| spurlie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Zo 24 Jan 2010, 16:45 Onderwerp: |
|
|
|
Inmiddels staat de wagen al een tijdje lekker droog en warm in de stalling met 15W40 olie erin  _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 24 Jan 2010, 17:50 Onderwerp: |
|
|
|
ah, en ik me maar moeite doen om wat te typen  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|