Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Nokkenassen en vermogen

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Datommyboy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 27 Juli 2004
Posts: 5
PostGeplaatst: Vr 20 Aug 2004, 15:40    Onderwerp: Nokkenassen en vermogen Reageer met quote

Hallo iedereen,

Ik heb de vraag enkele weken geleden als eens gesteld, helaas zonder resultaat, Sad wel veel positieve reacties Smile .

Ik heb ondertussen niet stil gezeten, ben dus wel iets wijzer geworden, maar niet heel veel.

Weet iemand hoe het zit met klepoverlap?? en dan met name het verschil tussen Natuurlijk Ademende motoren, uitlaatgat turbo motoren en mechanische turbo motoren (blower, supercharger, compressor)???

Alle hulp en weetjes zijn hartelijk welkom!!!

Tom
_________________
The most powerfull sport in the world,
******** Tracor Pulling!!! ********
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 24 Aug 2004, 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat je reed met turbomotoren op je tractors: ik zou een zo heet mogelijke nokkenas monteren en de klepoverlap tot een minimum beperken omdat op lage toeren die storend werkt (traktor draait vrij traag)
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 26 Aug 2004, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mee eens.... maaaaarrrrr! Ga niet té extreem, dit zou je lage toerengebied nou net weer verkloten, niet té scherp dus. De overlap zou ik idd ook tot een minimum beperken. Neem ook verzetbare nokkenwielen om je kleptiming te optimaliseren. Ik weet niet hoe t zit met tractoren op rollenbanken, maar om t perfect te krijgen afgesteld heb je toch echt n rollenbank nodig, en dan heb k t niet over 1 run maar over meerdere runs. Je kleptiming is bij jou van eenorm belang gezien je in t lage gebied wil winnen, want je tractor komt niet in t hoge gebied. Dus je gaat dan je timing iets verdraaien en zorgt dat je motor in die lage toeren optimaal draait.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Datommyboy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 27 Juli 2004
Posts: 5
PostGeplaatst: Vr 27 Aug 2004, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Ki,
Wij rijden met een mechanisch aangedreven turbo, supercharger dus. Wat klepoverlap betreft, een turbomotor is idd gebaat bij een zo klein mogelijke klepoverlap ivm de tegendruk in het uitlaatspruitstuk. Daar hebben wij dus geen last van, zodat in mijn ogen meer klepoverlap geen kwaad kan om zo een goede spoeling van de cilinder krijgen. Teveel is overbodig en natuurlijk negatief.

Hi Maximus,
Wat die rollenbank betekend, mijn plan is om eerst een 1 cilinder te bouwen om de 4 kleps radial kop, drijfstang, zuiger en nokkenas te testen en de methanol en ontsteking afstelling uit te pluizen. Dit alles kan op mijn waterrem Smile . Dus testen en fine tunen is geen probleem!!

Toerental van de 2004 editie moter waar we nu mee rijden ligt tegen de 4500 rpm's. Dit alles met stale orginele drijfstangen (zwaaaaaar), orginele (aangepaste) zuigers en geflowde 2 kleps koppen. Dus mijn vervaring zegt dat een goede, high tech v12 gerust tegen de 5500 en 6000 toeren moet kunnen draaien!! Dit is al best een hoog toeren gebied, gezien de boring/slag=liters van zo'n apparaat.

Verder is het bij tractorpulling niet meer mogelijk op tijdens de run te schakelen. Je vertrekt in de juist versnelling, met een speciale (soort centrifugaal) koppeling. Bij ons is die 110 km/h, maar andere klassen kennen wielsnelheden van over de 200 km/h. Banden ca. 1.7 meter hoog (ruwe schatting). Dus deze motor moet getuned worden op één toerental, plus en min 300 toeren. De wielspin moet zo gekozen worden dat de motor in geen geval door zijn knieen gaat. Vandaar dat ik nix te maken het ben hoge en lage toerental gebeiden en het leveren van vermogen in beide regionen.

Is een van jullie trouwens op de hoogte van de betekenis van de steilste hoek van de kleppenlicht kromme. Deze vraag heb ik al eens eerder gelanceerd!! en hoe deze uit te rekenen is voor een nok?

Thanks
_________________
The most powerfull sport in the world,
******** Tracor Pulling!!! ********
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Supra Oma
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 1 November 2004
Posts: 323
PostGeplaatst: Do 11 Nov 2004, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Mee eens.... maaaaarrrrr! Ga niet té extreem, dit zou je lage toerengebied nou net weer verkloten, niet té scherp dus. De overlap zou ik idd ook tot een minimum beperken. Neem ook verzetbare nokkenwielen om je kleptiming te optimaliseren. Je kleptiming is bij jou van eenorm belang gezien je in t lage gebied wil winnen, want je tractor komt niet in t hoge gebied. Dus je gaat dan je timing iets verdraaien en zorgt dat je motor in die lage toeren optimaal draait.


met het bovenstaande ben ik het eens ga je te ver zoals ik met mijn vorige supra motor ... ze had 330 pk kan hij je zo x om de oren klappen en dat gaat neem van me aan geld kosten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB