Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Stereoluv Starting Member
| Geregistreerd op: 23 September 2010 | Posts: 32 | |
|
Geplaatst: Wo 3 Nov 2010, 18:18 Onderwerp: Installatie goed, accu probleem... |
|
|
|
Hallo allemaal,
Daar ben ik weer. Na alle problemen met mijn installatie had ik 'm toch maar naar ACR Eindhoven gebracht en daar hebben ze alles netjes aangesloten en het werkte perfect.
Tot ik een aantal dagen geleden problemen kreeg met de auto starten...
Ik denk dat de installatie gewoon teveel stroom wegtrekt van de dynamo en dat hij daarom niet oplaad...
Ik heb trouwens ook geprobeerd even een uurtje zonder muziek te rijden op snelweg maar ik heb het idee dat hij niet meer oplaad.
Starten ging moeilijk, met het laatste beetje kracht wat hij nog in zich had startte de auto nog nét. Maar vandaag startte hij dus helemaal niet meer...
Wil dus eigenlijk een andere accu gaan halen, want ik zie ook aan de knipperende koplampen dat hij te weinig ampere in zich heeft om te kunnen voldoen aan het vermogen van de installatie.
Wat zijn goede accu's is nu mijn vraag...
Waar moet ik op letten? Hoeveel ampère of ah(?) is het beste?
Zal nog even updaten wat voor accu er nu in zit...
M.v.g.
Stereoluv |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 3 Nov 2010, 20:40 Onderwerp: |
|
|
|
Nou hoe meer Ah, hoe langer die meegaat (zonder laden bedoel ik dan). Maar hoe langer opladen ook duurt, dus is een zwaardere dynamo ook wel aan te raden omdat tijdens het rijden je installatie het bijladen van de accu belet.
Als je oude accu helemaal leeggetrokken is zal die inderdaad vervangen moeten worden. Misschien raadzaam om een voltmetertje te plaatsen (je hebt ook goedkope LED voltmeters voor de aanstekerplug) zodat je het even in de gaten kunt houden of de accu bijlaadt, en wanneer de spanning ernstig inzakt.
Verder bij accu's opletten op de bevestiging (de voet), het type accuklemmen, en welke kant + en welke - is. Maar een goeie accu specialist moet je daar wel bij kunnen helpen als je aangeeft voor welke auto het is. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Wo 3 Nov 2010, 21:23 Onderwerp: |
|
|
|
EN! wat je er mee wilt doen ik zou gaan voor varta heb er voor halfords gehad die is dik 3 jaar mee gegaan met veel martelingen! vooral op tuning events heb de tel verloren hoe vaak ik jesse nodig had om de waggie gestart te krijgen!
maar als je veel eist wat je nu doet met die instal tja dan gaan voor iets goeds
80 ah halfords ong 100 euro 80 ah varta ong 140 euro maar dan heb je ook kwaliteit wat je gaat merken niet nu meteen maar over 2 a 3 jaar ga je het goed merken.
een tip check ook even zoals ik al eerder gezegt hebt maak een 25mm2 massa kabel van accu naar chassis! en maak de contacten schoon!
heb het altijd tegen jesse gezegt met zijn massa probleem met zijn escort hij koopt nieuwe waggie moer van de massa kabel op chassis was zo veroest dat die zonder moeite afbrak en dan maar afvragen hoe kan het dat mijn accu na 1 halve dag leeg is! (raar heh) en ja een andere dynamo is ook aan te raden je kan gaan voor een gerviseerde of zelf doen door voor 10 bij de meeste modellen kan je dat zeker bij bosch voor 10 euro een nieuwe spanningsregelaar module halen zitten ook de koolborstels op dus is al het belangerijke vervangen en is die ook gereviseert ben je op de sloop voor 60 euro klaar. 50 voor dynamo 10 voor regelaar module. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Wo 3 Nov 2010, 21:30 Onderwerp: |
|
|
|
koop je een goede gel baterij van bv die wij gebruiken kinetik.
hele lage interne weerstand. snel laad en ontlaad. en vooral kan je droog (leeg starten). _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 3 Nov 2010, 22:08 Onderwerp: |
|
|
|
Zijn dat geen semi-tractie accu's, net als Optima? Want volgens mij heb je aan echte gelaccu's niet veel hiervoor.
Ik ga niet zeggen 't is goed of niet, maar mijn ervaring met een Optima Yellowtop als startaccu was toch minder. Vooral de levensduur. Daarna met normale accu's blijven doen, en een voltmeter om in de gaten te houden dat die niet te ver inzakt.
ThunderBunny schreef: |
heb het altijd tegen jesse gezegt met zijn massa probleem met zijn escort hij koopt nieuwe waggie moer van de massa kabel op chassis was zo veroest dat die zonder moeite afbrak en dan maar afvragen hoe kan het dat mijn accu na 1 halve dag leeg is! (raar heh) |
Ik vind het nog steeds raar, en wacht nog steeds op een duidelijke uitleg. Slecht massacontact kan uiteraard leiden tot slecht functioneren van apparaten, maar hoe kan dit met alle apparaten uitgeschakeld leiden tot lekstroom? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Hajo21 Junior Member
| Geregistreerd op: 5 April 2010 | Posts: 126 | Woonplaats: Bodegraven |
|
Geplaatst: Do 4 Nov 2010, 17:53 Onderwerp: |
|
|
|
als je zoon aansteker led voltmeter koopt hoef je dan voor de rest niks aan te sluiten?? _________________ ROCKFORD FOSGATE PUNCH |
|
Naar boven |
|
|
| AudioSystemRolla Silver Member
| Geregistreerd op: 24 Juni 2009 | Posts: 1062 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Do 4 Nov 2010, 17:59 Onderwerp: |
|
|
|
nee deze houd gewoon de gegeven spanning in de gaten dmv je sigaretten aansteker _________________ d(>_<)b audio system does shake things up |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Do 4 Nov 2010, 21:45 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
.
ThunderBunny schreef: |
heb het altijd tegen jesse gezegt met zijn massa probleem met zijn escort hij koopt nieuwe waggie moer van de massa kabel op chassis was zo veroest dat die zonder moeite afbrak en dan maar afvragen hoe kan het dat mijn accu na 1 halve dag leeg is! (raar heh) |
Ik vind het nog steeds raar, en wacht nog steeds op een duidelijke uitleg. Slecht massacontact kan uiteraard leiden tot slecht functioneren van apparaten, maar hoe kan dit met alle apparaten uitgeschakeld leiden tot lekstroom? |
heel eenvoudig! als het zo verroest is laadt het de accu dus niet goed bij stel je hebt de fan aan licht en instal en van de 50 amp die de dynamo geeft komt door die veroeste moer maar 15 amp bij de accu aan dan laad de accu dus niet bij en ja de spanning is dan wel ok
was het bij jou ook niet eens! altijd te laag
dan trek je dus meer dan de dynamo bij de accu kan krijgen en dus trek je langzaam de accu leeg en dan afvragen hoe het komt _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Stereoluv Starting Member
| Geregistreerd op: 23 September 2010 | Posts: 32 | |
|
Geplaatst: Vr 5 Nov 2010, 14:57 Onderwerp: |
|
|
|
Dat verhaal komt me nu ineens heel bekend voor...
Ben in staat om hier heel de installatie eruit te trekken en in de fik te zetten, met de auto erbij.
Nu heb ik eergisteren de auto aan moeten duwen om hem te starten, en vervolgens de rest van de dag zonder radio gereden om hem te laten opladen.
Aan het eind van de dag nog geprobeerd te starten en dit ging zonder problemen, hij was weer helemaal opgeladen, althans zo klonk het, want de laatste dagen deed hij sowieso al moeite om de auto te starten, alsof de accu bijna leeg was.
Maar hij startte dus aan het eind van de dag gewoon goed. Nu heb ik gister heel de dag niet gereden en wil ik vandaag in de auto stappen...
Doet ie het WEER niet!
En ik heb geen radio of niks erin laten zitten, de remote zit goed aangesloten dus de versterker krijgt ook geen stroom ofzo, en de accu was RAMLEEG. Hij kon de startmotor nog nieteens één keer rondkrijgen, zo leeg wasie.
Snappen jullie het nou?
Ik heb hem aantal weken geleden nog naar ACR Eindhoven gebracht om alles goed aan te laten sluiten en toen hebben ze de massa ook opnieuw aangesloten en goed opgeschuurt enzo, dus massaprobleem lijkt me stug.
Ik ben wel er ondertussen wel achtergekomen, ik begin NOOOOOOOOOOOOOOOOIT meer aan een geluidsinstallatie in een auto, brengt alleen maar ellende. Ik hecht meer waarde aan een auto die gewoon start wanneer hij moet starten, nu loopt heel mijn schema van vandaag in de soep, en dat is het mij niet waard zo'n installatie.
Misschien dat jullie nog een laatste advies hebben aan mij wat betreft de lekkende accu? Deze auto is echt de laatste geweest met een installatie erin.
Alvast bedankt. |
|
Naar boven |
|
|
| AudioSystemRolla Silver Member
| Geregistreerd op: 24 Juni 2009 | Posts: 1062 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Vr 5 Nov 2010, 15:48 Onderwerp: |
|
|
|
als alles goed aan gesloten is zou je accu niet leeg moeten lopen nee
misschien je accu rot ? of toch iets wat stroom blijft gebruiken _________________ d(>_<)b audio system does shake things up |
|
Naar boven |
|
|
| taelmaneke Newbie
| Geregistreerd op: 4 November 2010 | Posts: 7 | Woonplaats: belgië |
|
Geplaatst: Vr 5 Nov 2010, 17:31 Onderwerp: |
|
|
|
als je de lichten ziet dimmen wanneer je een goeie bass hebt kan het goed zijn dat uw kabels te dun zijn die je aan de versterkers hebt aangesloten. moet je al redelijke zware installatie voor hebben hoor ...
stop eens nieuwe batterij in de auto mss is de batterij gewoon kapot en heeft het niets te maken met uw installatie, ik heb ook installatie en nog steeds geen problemen mee gehad... |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 5 Nov 2010, 20:35 Onderwerp: |
|
|
|
Wou ik ook al zeggen. Als dit probleem zich nu voor 't eerst voor doet is misschien net toevallig je accu aan 't eind van z'n levensduur.
Of als je 1 keer hem wél met je install hebt leeggetrokken, kan ook genoeg zijn. Da's fataal voor een normale accu.
Laat anders de accu eens doormeten bij een accudealer?
Controleer ook je dynamo eens. Meet de spanning met draaiende motor, die zou in de buurt van de 13,5 - 14 Volt moeten zitten, dan wordt de accu opgeladen. Blijft die rond de 12 - 12,5 Volt hangen, is je dynamo niet helemaal lekker meer.
Hou ook in de gaten dat als je áltijd rijdt met je install vol open, je waarschijnlijk veel stroom van je dynamo trekt en er weinig laadstroom voor je accu overblijft. In dat geval is een zwaardere dynamo wel een noodzaak.
Als die reeds vervangen is geweest nadat dit probleem zich voor 't eerst voordeed, kom je denk ik je gebruikersgroepen aan het doormeten. Zekeringkastje open, zekeringen eruit, en met de multimeter in Ampèremeterstand alle zekeringhouders afgaan en kijken of er een groep stroom trekt. Zelfde doen met de hoofdzekering van je install (wel met alles uit natuurlijk, anders gaat de zekering van je multimeter eraan).
En over dat massapunt, heb je (of ACR) buiten het massapunt van de install ook gekeken naar de verbinding tussen minpool van de accu en de carrosserie? Da's de hoofdverbinding voor de hele wagen en die bleek bij mij niet zo lekker meer _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 5 Nov 2010, 21:06 Onderwerp: |
|
|
|
Simpele vraag: als je je auto op contact zet, ZONDER te starten, gaat dan het laadstroomlampje aan?
Er zijn namelijk ettelijke wagens op de markt waarbij er idd niet geladen word als dat lampje stuk is.
En omdat het stuk is zie je dus ook niet dat er niet geladen word of er overladen plaast vind... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Zo 7 Nov 2010, 13:05 Onderwerp: |
|
|
|
nja erg voor te lezen van nooit nog een instal.
maar uiteindelijk kan het allemaal geen probleem mits het goed is ingebouwd dan gaat er niets mis. plaats dagelijks instalaties en de meeste klanten komen het enkele jaren gewoon laten uitbouwen om mee te nemen naar nieuwe wagen.
zelf zal ik nooit zonder instal rondrijden.
maar een reactie van stop eens een nieuwe batterij in de wagen vind ik ook maar dom. moet hij een nieuwe gaan kopen voor gewoon te proberen. maar zoals jesse zij laat je wagen eens uitmeten. _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Nissanmannetje Junior Member
| Geregistreerd op: 18 April 2010 | Posts: 281 | Woonplaats: Velsen Noord |
|
Geplaatst: Zo 7 Nov 2010, 18:39 Onderwerp: |
|
|
|
Kan ook heel goed aan de dynamo leggen, of aan de accu _________________
Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win, you're still retarded |
|
Naar boven |
|
|
|
|