Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Wat heb ik allemaal nodig voor een audio installatie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ridok
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 22 Mei 2011
Posts: 11
Woonplaats: Oegstgeest
PostGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 16:50    Onderwerp: Wat heb ik allemaal nodig voor een audio installatie Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ga binnen kort een auto over kopen en wil hier een mooie installatie in bouwen.
Ik heb hier geen ervaring mee Crying or Very sad maar ben verder wel handig met dat soort dingen.
Mijn vraag is nu: wat moet ik precies kopen om het allemaal goed werkend te krijgen? en werkt dit in elke auto (ik ga een Daihatsu Sirion kopen)
of weet iemand toevallig een goedkoop adresje wie dit kan doen? (dichtbij leiden.)

mijn maximale budget is 1000 eur (liefst wel wat minder  Wink )  
en weet iemand dan nog toevallig een site waar dit makkelijk en betrouw baar te bestellen is? (ik heb zelf al wat rond gekeken maar ik had verder geen idee of het goed zou zijn als ik een of andere box zou kopen)

alvast bedankt
mvg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Om te beginnen zul je jezelf een aantal vragen moeten stellen over wat je precies wil, want met audio installaties kun je een heleboel kanten op:
  • SQ (Sound Quality): gericht op een zo zuiver mogelijke geluidskwaliteit, en natuurgetrouw geluidsbeeld.
  • SPL (Sound Pressure Level): gericht op zo hard mogelijk gaan, en geluidsdruk (decibels) opbouwen.
  • Multimedia: kan natuurlijk ook onder 1 van de voorgaande vallen, maar gaat wat verder dan alleen geluid.

Dus allereerst, stel jezelf de vraag wat jij verlangt van een installatie, en ook hoe ver je erin wil gaan. Afhankelijk van je budget zul je keuzes moeten maken, maar vergeet niet dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel, en een installatie zo goed klinkt als het minst goede apparaat toelaat. 600 Eur uitgeven aan een radio is dus vrij zinloos als je bezuinigt op een goede versterker. Kies dus voor apparaten in een gelijkaardige categorie.

Trek genoeg tijd uit om zaken te bekijken, uit te proberen, en vooral te beluisteren. Neem een cd mee met jouw muziekkeuze die je erop gaat luisteren, en met nummers die je goed kent en weet hoe ze horen te klinken. Test apparaten als headunits ook op bedieningsgemak. Online bestellen is dan wel goedkoper en gemakkelijk, maar doe dat niet totdat je weet wat je wil.

Met jouw budget is een goede basis een headunit, versterker, composet voorin, en subwoofer achterin. Het is een basis, maar voor een goede klank heb je niet meer nodig. Ga voor degelijke merken, en nogmaals ga de apparaten eerst beluisteren.

Veel belangrijker nog dan de keuze van componenten is de inbouw. De keuze tussen zelf doen of uitbesteden ligt bij jezelf, maar als je het zelf doet trek er genoeg tijd voor uit. Zorg voor een goede plek in je deuren voor de woofers van de composet. Zoek een goede plaats op je dashboard of langs je A-stijlen voor de tweeters. Bouw een goede kist op maat voor de subwoofer. Zoek een degelijke plaats om je versterker te bevestigen. Bezuinig niet op bekabeling, want ook dat is een hele grote factor die een installatie kan maken of juist niet.

Begin dus met voor jezelf keuzes te maken wat je wil, en bij verschillende winkels naar zoveel mogelijk merken te gaan luisteren. Of op evenementen, bij mensen die het ingebouwd hebben. Lees ook de site 12VHifi.nl op je gemak eens helemaal door voor een boel informatie.
Als je het goed doet kun je voor 1000 Eur een heel mooi systeem realiseren. Je zou ook kunnen kijken voor tweedehands spul van een nog betere kwaliteit.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ridok
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 22 Mei 2011
Posts: 11
Woonplaats: Oegstgeest
PostGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben wel eens op zo'n evenement geweest alleen zag dat er nogal amateuristisch uit, leek meer op een soort van meeting of zo.
ik zelf zou voor de SQ gaan met een ietwat sterkere bas,
ik had wel een zaakje in leiden gevonden maar weet niet of ze het inbouwen dus
daar moet ik ff langs.
dit is hun site en had een soort van pakket dinges gevonden.
is dit dan alles inclusief? http://www.pimtensen.nl/list_sale.php?page=0&mode=0&grp=2
en zo'n installatie past dus eigenlijk in elke auto ?
kwa radio is het verder niet echt de bedoeling, ik sluit hier liever mijn Ipod op aan dus daar hoeft geen geld naartoe (tenzij dit een soort van onderdeel is, maar dat weet ik niet)

ps. ty voor de snelle reactie   Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben geen liefhebber van pakketten, omdat ik liever specifiek de componenten koop die IK wil, niet meer en niet minder. En ik beoordeel elk component apart, het moet echt niet van hetzelfde merk zijn allemaal.

Een degelijke headunit heb je wel nodig, als geluidsbron. Je iPod hoofdtelefoonuitgang direct op de versterker aansluiten wil je niet doen. Hoeft geen hu te zijn die de hoofdprijs kost, eentje van een degelijk merk met iPod aansturing en 4V uitgangen (minder storingsgevoelig op de lijnkabels naar de versterker achterin) is prima. Verder kun je kijken naar afstelmogelijkheden, maar het is een keuze van jezelf of je wil afstellen op de hu, op de versterker, of eventueel op extra geluidsprocessoren.

Maar nogmaals, begin niet zomaar online te kopen en ga dingen beluisteren. Er zijn veel goede merken maar ze zullen allemaal verschillend klinken. Niet minder goed, maar gewoon een ander geluid. En dan moet je je keuze maken op basis van je eigen smaak.
Ga eens luisteren naar merken als Audio System, Helix, Ground Zero, Focal... Allemaal heel goed spul voor mooie klank.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ridok
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 22 Mei 2011
Posts: 11
Woonplaats: Oegstgeest
PostGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal van de week eens even langs gaan daar en even rond neuze en beluisteren
daarna zal ik weer voor advies komen  Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ridok
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 22 Mei 2011
Posts: 11
Woonplaats: Oegstgeest
PostGeplaatst: Ma 6 Jun 2011, 3:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zo'n beetje overal geweest wat hier in de buurt was, maar helaas niet echt iets kunnen vinden. Het meeste draaide dan ook vooral om de SPL terwijl ik voor de SQ wil gaan.
Wat ik overal wel heb uit kunnen op maken is dat je een goede ,zoals jij dat zei, 'headunit' nodig hebt want anders kun je nog zulk mooi spul hebben, het word allemaal niks.
Daarom vraag ik aan jou, omdat zo te zien jij er aardig wat verstand van hebt, wat
Jij als installatie zou nemen voor SQ met zo'n 4V uitgang. Voor ongeveer 800 euro of minder.

alvast bedankt
Mvg
R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 6 Jun 2011, 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Voor headunits zijn Alpine en Pioneer hele goede merken. Zelf zweer ik bij Alpine, maar da's heel persoonlijk.

En ja, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en een SQ installatie speelt zo mooi als het slechtste apparaat toelaat. Vergeet ook de bekabeling niet, die kost ook aardig wat en de signaalkabel kun je best niet op bezuinigen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Di 7 Jun 2011, 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

bekabeling moet je ook goeie voor halen. 16mm2 kabeltje zie je vaak maar dat is vrij doen. 25mm2 kan je beter nemen.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 8 Jun 2011, 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je geen algemene richtlijn op plakken, want het hangt er helemaal vanaf wat je ermee gaat voeden. Hoe zwaarder de versterker, hoe dikker de kabel zal moeten zijn. Maar ook hoe langer de kabellengte, hoe dikker die zal moeten zijn.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 8 Jun 2011, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

staat op 12hifi precies hoe dik je nodig heb voor welke lengte en hoeveel je gebruikt.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Ridok
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 22 Mei 2011
Posts: 11
Woonplaats: Oegstgeest
PostGeplaatst: Wo 8 Jun 2011, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet eerst nog de componenten bij elkaar zoeken, en ik vind Alpine er wel mooi uit zien, k denk dat ik snap waarom je wat meer naar Alpine toe neigt.
Maar waar werd bijvoorbeeld nou mijn Ipod op aan gesloten? (4V) op zo'n headunit of meer op de versterker. (ik zou bv. zo een  Alpine CDE-123R aan kunnen schaffen, ziet er mooi uit en had volgens mij ook een aparte ipod aansluiting)
En waar moet ik dan op letten als ik dat ga aanschaffen (dat ik er bijv. niet op eens 1 zonder koop  Pray  )
Daarna lijkt het me pas beter om naar de bedrading te gaan kijken Wink

(naast de headunit had ik nog 2 boxen nodig of zo en nog iets maar ben vergeten wat dat was :S)

mvg
R

O en ik weet niet of dit ook voor de autoboxen geld maar bij een computer (waar ik wel wat meer verstand van heb) kun je bijvoorbeeld niet alle merken op een speciaal moederboord aansluiten, is dit het zelfde voor autoboxen? of is alles aansluitbaar op elkaar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 9 Jun 2011, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Veel headunits hebben een iPod aansluiting tegenwoordig, die zit vanachteren (soms ook op het front, maar vind ik zelf niet echt fijn) en dan trek je een kabeltje naar de locatie waar je je iPod zet/legt. Kan gaan van een los kabeltje in het handschoenenkastje tot een afgewerkte dock waar je hem zo kan inzetten.

Mijn keuze voor Alpine is voornamelijk de geluidskwaliteit en afstelmogelijkheden. Dat bij mijn model de looks erg goed bij mijn auto interieur passen is zeker een mooie plus Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 9 Jun 2011, 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik zelf aj sinds mijn eerste autootje Kenwood, maar heb de laatste tijd
een aantal Alpines ingebouwd en moet zeggen dat me die ook wel bevallen.
Er is dus goed kans dat mijn volgende radio een Alpine zal zijn.
Maar dan moet eerst deze Kenwood het niet meer doen Razz

Ik heb overigens idd een Dock in mijn Aygo gebouwd, helaas stuk nu, maar
dat los ik na het weekend wel weer op. Is maar een cheap-ass ding van eBay.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ridok
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 22 Mei 2011
Posts: 11
Woonplaats: Oegstgeest
PostGeplaatst: Do 9 Jun 2011, 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Maar kun je nu alles op elkaar aansluiten
of zijn er bepaalde merken die niet op elkaar kunnen worden aangesloten worden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 9 Jun 2011, 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Je accessoires zullen altijd bij elkaar moeten passen, dus een iPod-interface
van Kenwood zal het op een JVC, Pioneer of Alpine niet doen.

Maar speakers of versterkers werken grotendeels met gestandardiseerde pluggen.
Er zijn lichte uitzonderingen, maar die zijn zodanig dat ze er amper toe doen.
Zo hebben veel Kenwood HU's een Amp-Control-draad, waarmee je versterkers
van Kenwood die dat ondersteunen vanaf de HU kunt regelen. Maar heeft je HU
die aansluiting niet dan kunnen ze ook zonder, of met een aparte regelaar werken.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB