Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Wie kent echt iets van motortechniek?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Off-Topic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 15 Januari 2005
Posts: 147
Woonplaats: België
PostGeplaatst: Do 20 Jan 2005, 20:06    Onderwerp: Wie kent echt iets van motortechniek? Reageer met quote

Ik heb de laatste dagen overal op t forum zitten neuzen en kom soms wel op grappige discussies uit.
Nu vraag ik me af (niet slecht bedoeld) zijn er eigenlijk veel personen die veel weten over de motor of weten de meesten maar van links en rechts dingen te horen?
Zijn er die automechanica gestudeerd hebben of in een gararge werken?Waar ik op neer wil komen, of een motor nu 100, 200 of 300.000 km heeft doet niets aan de zaak of ie nog in goede staat is of niet en ik spreek niet over diesels.
Ik heb ooit een tekst gelezen in een reclame boekje van Honda van een civicske 1600 met 700000km zonder ooit aan de motor gewerkt te zijn buiten alle onderhoudswerkzaamheden natuurlijk.
Ik geef wel toe dat dit een grote uitzondering is en daarmee dat die ook in dit boekje mocht verschijnen.
En er hangt natuurlijk ook veel of van de techniek van de motor(lees als merk).
En iedereen moet toegeven dat ze in het oosten dikwijls betrouwbaarder zijn. Nu mag iedereen beleefd en gezond discussiëren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
veilsidesupra
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Oktober 2003
Posts: 514
Woonplaats: Woerden
PostGeplaatst: Do 20 Jan 2005, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

ik doe nu een opleiding motorvoertuigentechniek dus zou er wel iets vanaf moeten weten, maar nog nie zoveel want ben nog nie zo lang bezig Laughing
_________________
It's not how you stand next to your car, it's how you race your car. Ya'll better learn that!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 21 Jan 2005, 2:09    Onderwerp: Reageer met quote

700k is wel veel zeg! Shock

Maar goed er komt natuurlijk een hoop bij kijken... Ik heb geen opleiding techniek en doe het met wat ik van anderen leer, maar ik weet wel dat goed onderhoud het belangrijkste is om veel km's met een motor te kunnen maken.
Tuning op een verkeerde manier (wat helaas veel gebeurd) kan die levensduur ernstig verkorten.
En idd het ene merk/type is wat duurzamer dan de andere, maar nogmaals goed onderhoud, preventief onderdelen vervangen en natuurlijk ook de omgang met het blok zijn belangrijke punten voor een lang leven Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 21 Jan 2005, 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb niet geleerd ervoor op een officiele opleiding, werk niet in een garage, maar heb al een aantal motors vanaf de grond af aan opgebouwd voor veel hogere vermogens te kunnen geven dan wat ze konden vanaf fabriek...

Extreme, Mazda 626 GT (type GD): FE-DOHC blok, van 148 pk naar 427 pk.
Nissan Maxima (US model): VQ30DE blok, van 193 pk naar 372 pk.
Mazda MX5 van n ouwe maat (may he rest in peace): FE-DOHC blok van een 626 in gelepeld, met dezelfde configuratie als mijn ouwe blok uit de 626 GT.

Het halen van de 700.000?? Poeh, als je zo'n rijder bent die enkel en alleen lange afstanden rijd, zn motor nooit op zn toeren jaagt en altijd rustig en beheerst rijd, goed onderhoud enzo dan moet dit best mogelijk zijn... Denk wel dat die beste man al eens een radiatortje heeft moeten wisselen, koppakking, rotor en verdelerkap etc etc, maar goed dit reken ik tot normaal slijtage onderhoud.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mechanic Wedgie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Januari 2005
Posts: 36
PostGeplaatst: Vr 21 Jan 2005, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben Automonteur van beroep dus ja ik heb wel verstand van autotechniek en dan vooral Nissan. Wink Maximus Very Happy Very Happy

gr Ruud
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 21 Jan 2005, 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn om eindelijk te weten waar t ontluchtingsschroefje van t koelsysteem zit bij de primera ja Laughing Bedankt nog Very Happy
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Vr 21 Jan 2005, 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Extreme, Mazda 626 GT (type GD): FE-DOHC blok, van 148 pk naar 427 pk.
Nissan Maxima (US model): VQ30DE blok, van 193 pk naar 372 pk.


Hoe heb je dat in G*dsnaam voor elkaar gekregen dan?????
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 21 Jan 2005, 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Ruud,

Mechanic Wedgie schreef:
heb wel verstand van autotechniek en dan vooral Nissan.


Revisie van een carburateur van een GA16DS uit een
100NX, wat mag dat normaal gesproken kosten???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 6:22    Onderwerp: Reageer met quote

williamrtd schreef:
Maximus schreef:
Extreme, Mazda 626 GT (type GD): FE-DOHC blok, van 148 pk naar 427 pk.
Nissan Maxima (US model): VQ30DE blok, van 193 pk naar 372 pk.


Hoe heb je dat in G*dsnaam voor elkaar gekregen dan?????


Mazda FE-DOHC blok (2.0i-16v) is gewoonweg t bizarste project ooit... Kocht die auto in niet rijdende staat, kop lag van t blok af en roest zat in de cilinders... Ding moest dus gereviseerd worden, en ik dacht, als je t doet, doe t dan goed... volgende gebeurd:

-Opgeboord van 86 naar 87
-kleppen van een Nissan 300 TT
-DSM 460CC injectoren
-gasklephuis van een 2.2i automaat (F2-SOHC 2.2i-12v blok)
-aluminium krukaspoelie
-aluminium vliegwiel
-VR6 dubbel titanium klepveren
-ARP kopbouten
-krukas van een 2.2i gebruiken
-en daar gesmede lage compressie zuigers aan vast maken (voor Honda)
-gesmede drijfstangen
-met als resultaat een 2.2i-16v
-Turbonetics T3/TO4E Hybrid Turbo
-Turbonetics Evolution 35mm Wastegate
-TSI High Flow Front-Mount Intercooler
-TSI Blow Off Valve (BOV)
-5de injector
-DTA stand alone engine management
-Blok laten blueprinten
-Cryo treated + shot peened versnellingsbak van de F2-SOHC motor (2.2i-12v)
-3 inch free flow exhaust vanaf turbo tot achter
-Water en Spiritus (alcohol) injectie (jammer genoeg bestond aquamist nog niet)

Het nissan VQ30DE blok was minder moeite hoor, Vortech V1 S/C met pulley voor 10 PSI laaddruk, en JWT ECU... was nog lang niet klaar met deze wagen toen ie geript werd Sad echter zal k t met de huidige max in de toekomst anders doen, niks meer te supercharger, 1 keer, maar never meer... niet echt spectaculair vind ik, kreeg pas full boost bij 5800 toeren, en bij 6500 toeren was t al over met de fun... was bij t turbo blok toch net ietsje anders Razz , dus wat mij betreft wordt de huidige max turbo geblazen als mn financiën het toelaten... dure projectjes...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Marco
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 15 Januari 2005
Posts: 147
Woonplaats: België
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ruud,

Jij kan me dan misschien volgen met mijn redenatie?
Als je een Nissan, Toyota, Honda, Mazda hebt en er zullen er nog wel enkelen zijn met een +- 2lieter motor en je rijdt daar mee voor dagelijks gebruik(iedereen trekt wel eens graag op) dat die zeker niet versleten hoeft te zijn op 200000km en gerust zijn weg kan voortzetten naar 3à400000km.
Ik vind het zo stom van die vooroordelen(vooral van ouw mensen)van
"oeioei, al 180000km, das al ne ouwe auto, die zou ik zeker nie kopen want ge weet nie...blablabla Confused Toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Marco, ik kocht mijn (weliswaar 1.6) Nissan 100NX met 204dkm op de teller...
Nog helemaal geen problemen gehad en er staan er inmiddels weer 40duizen meer op...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mechanic Wedgie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Januari 2005
Posts: 36
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

KM.stand zegt niks, waarom wil iedereen een auto met maar 40.000km hebben van 8 jaar oud, die is noooit warm geweest en heeft veel meer gesleten dan een auto uit Duitsland met 180.000 op de teller, daar zijn lange stukken mee gereden en daar lijd een motor niet zoveel van.

En een Nissan kan hoge km.standen aan maar andere merken ook.

@Saphire, ik weet geen prijzen dus ik kan je niet helpen
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Km stand wil niks zeggen, een auto is geheel af te trappen binnen de 100.000 km met t grootste gemak, rijd gewoon t blok nooit goed warm en trap flink door tot aan de toerenbegrenzer vol gas...

Maar je kunt ook een blok al 3 ton rijden en het blok nog in uitmuntende staat hebben... (Huidige Maxima van me heeft 260.000 km op de klok, en dat blok is nog perfect, compressietest en oliemonster hebben bewezen dat t blok nog in uitmuntende staat is. Enige dat ik moet vervangen is de puley van de airco, dies gaar). Mijn tip, voor je die auto koopt, laat ff compressietest uitvoeren en eventueel een oliemonster nemen om te testen, dan weet je wat het blok zn staat is.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Off-Topic Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB