Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Ruud Starting Member

 | Geregistreerd op: 19 Juli 2003 | Posts: 34 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 23 Jul 2003, 16:37 Onderwerp: nokkenas opel tigra |
|
|
|
Weet er iemand wat een nokkenas kost en hoeveel pk me dat meer gaat opbrengen?? _________________ Hell Was Full, So I Came Back!! |
|
Naar boven |
|
 |
| Richard_GTT Forum Admin

 | Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Wo 23 Jul 2003, 18:34 Onderwerp: |
|
|
|
Da's een goeie. Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met een
(opel) tuner, en ze daar eens om advies vragen. Niet alleen wat
prijs betreft, maar ook wat betreft hoeveel graden nokken etc. Het is
namelijk nogaal een breed gebied, van een 'beetje' winst, tot in
verhouding 'véél' winst, maar tegelijk een auto die je met je voet
op 't gas aan de praat moet houden voor 't stoplicht. Wanneer je dat uit-
vraagd, kun je meteen een offerte vragen natuurlijk! |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 23 Jul 2003, 22:33 Onderwerp: |
|
|
|
Prijzen liggen niet zo laag voor een beetje goeie vrees ik...
En gaat die performancewinst met een nokkenas altijd gepaard met wat jij zegt Rich over 'm aan de praat moeten houden? Is dat geen kwestie van stationair toerental bij te regelen?
Iemand die overigens wat meer technische uitleg heeft over het tunen met een andere nokkenas? _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 8:47 Onderwerp: Nokkenas-tuning (best lang weer) |
|
|
|
Bij de ontwikkeling van een motor gaan de engineers
altijd uit van een "Gulden Middenweg".
Dat gaat dan om de verhoudingen tussen performance,
economy en gebruiksduur.
De nokkenas(sen) zijn daar ook onderdeel van en zorgen
voor een rustige loop van een auto in het NORMAAL meest
gebruikte toerengebied.
Wanneer je je auto met name SNEL wilt maken kun je een
andere nokkenas plaatsen met gunstigere timing voor hogere
toerentallen en/of grotere lifthoogtes (als daarvoor ruimte is).
De ademhaling van je motor wordt daarbij dus verbeterd
bij het hogere toerengebied, maar daarvoor MOET je dus
ERGENS inleveren...
Dat gebeurt dus in de rest van het toerenbereik (lage deel),
waardoor je motor dus slechter stationair zal lopen.
Ook gaat de verbruiksduur omlaag (meer slijtage)
en zal je brandstofverbruik stijgen...
Daarom zie je steeds vaker op de modernere DUURDERE
auto's variabel kleptiming de kop op steken. De timing
is daarmee aan te passen zodat je over het hele bereik
een gunstige loop van de motor hebt EN een zo gunstig
mogelijk verbruik en uitstoot...
Persoonlijk zie ik dit niet zo zitten, bovendien ben ik van
mening dat nokkenas-tuning pas nut heeft als je de rest
van de motor OOK aanpakt, dus betere inlaat, betere uitlaat,
betere ontsteking, betere inspuiting/carburatie.
Je kunt wel zorgen dat het mengsel sneller de motor in en
uit gaat met je timing, maar als het dan vastloopt in de
restricties van je in- of uitlaat schiet je er nog nix mee op. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Richard_GTT Forum Admin

 | Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 8:53 Onderwerp: |
|
|
|
Voor zover ik weet, en Saphire al zei, "moet je ergens inleveren" dus.
De wagen wordt gegarandeerd sneller, en bij een niet te extreme
vorm van nokkenas tuning zou je waarschijnlijk ook enkel merken
dat je wagen erop vooruit gaat. Wil je echter nóg meer vooruitgang,
dat kan, maar dan ga je dus idd inleveren op je stationair toerental...
De Tuner kan jou echter alles vertellen over bij hoeveel graden jou
wagen nog "acceptabel" stationair blijft draaien, terwijl je nog een
redelijke winst ervaard. |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 13:08 Onderwerp: |
|
|
|
Lijkt me idd beter met simpele dingen te beginnen, zoals luchtfilter en uitlaatsysteem. Een combinatie van deze 2 zal om te beginnen best al effect hebben.
Zoals SaphireNX al zegt is dit waarschijnlijk een optie die pas echt effect zal hebben icm een hoop andere upgrades... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Richard_GTT Forum Admin

 | Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 13:14 Onderwerp: |
|
|
|
iig, wanneer je bijvoorbeeld je filter, uitlaatsysteem, en bijvoorbeeld
je nokkenas laat aanpassen/vervangen, en daarvoor een tuning-chip
laat programeren, nadat dit alles op je auto zit, boek je 't meeste winst
natuurlijk. De chip is dan helemaal aangepast op de "getunede"
configuratie, en stuurt dit alles dan met optimale resultaten als gevolg
aan! Dit is naar mijn zin wel meteen een erg ver gegreven iets zo hoor!
Zoals de guys zeggen, neem eerst eens een ander luchtfilter, uitlaat-
systeem, desnoods met spaghettie spruitstuk enzo. Daarna kun je altijd
nog eens verder kijken, want ook dit kun je zo gek maken als je zelf
wilt, wat niet altijd wil zeggen dat je zomaar in de wilde weg aanpassingen
kunt gaan "uitzoeken". bijvoorbeeld eerst een chip, en daarna een
nokkenas, uitlaat,etc. is dus de verkeerde volgorde...
Begin (relatief) simpel, en kijk hoe ver je gaan wilt... |
|
Naar boven |
|
 |
|
|