Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 16:35 Onderwerp: Vreemd koplamp probleem |
|
|
|
Mijn vader rijdt een Rover 400 en heeft sinds vorig jaar 'n probleem met de koplampen.
De eerste set lampjes (gewone halogeen H7 lampjes) zijn ruim 3 jaar meegegaan wat ik uit eigen ervaring kan bevestigen als 'n normale levensduur. De lampjes zijn toen vervangen, echter sinds die keer gaat elke set lampjes die erin komt niet langer mee dan 2-3 maanden!!
Binnen die tijd gaan ze aan beide kanten weer stuk.
We hebben al meerdere merken lampjes geprobeerd, meestal gewone witmerk lampjes van de automaterialenzaak hier in de buurt die ik zelf ook al meer dan 3 jaar erin heb zitten.
En we weten ook dat je niet met je handen aan de lampjes moet komen, dus ook hier zit de oorzaak niet.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?? Vandaag zijn ze voor de 6de keer afgelopen jaar al doorgebrand en zoveel branduren hebben ze dit zomerseizoen helemaal niet gehad. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 17:15 Onderwerp: |
|
|
|
hmm, lijkt op een te hoge piek spanning...
condensator er tussen hangen?? _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 19:47 Onderwerp: |
|
|
|
Ook aan gedacht, maar gek dat de achterlampen er geen last van hebben dan... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 22:34 Onderwerp: |
|
|
|
Is je spanningsregelaar van de dynamo nog wel goed???
Als daar wat mis mmee is zitten de koplampen het dichtst bij,
zeker als de relais onder de kap zitten.
Spike bereiken de achterlichhten minder makkelijk alleen al
door de lengte van de bedrading daarnaartoe, die werkt als
een soort van spoel-condensator-combo en filtert dus al een hoop... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 23:03 Onderwerp: |
|
|
|
Is dat makkelijk te controleren?
Weet nie hoe dat precies werkt met die piekspanningen, maar zou ik die pieken kunnen meten door 'n voltmeter op de koplamp te zetten en de motor te laten draaien? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 28 Jul 2005, 6:53 Onderwerp: |
|
|
|
dat is een mogelijkheid. Maar neem dan een snelle meter met geheugen die de laatste hoogste stand weergeeft. Anders is het zo moeilijk kijken in een fractie van
Controleer ook gelijk ff het amperage dat erover gaat, ook dat kan doorslag gevend zijn.
En wat de achterlichten betreft. Halogeen lampen zijn er net iets gevoeliger voor dan standaard gloei lampjes (+ nog eens het filter effect dat saph al aangaf) _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 28 Jul 2005, 17:34 Onderwerp: |
|
|
|
Hoezo kan de stroom doorslaggevend zijn? Bij teveel aan stroom springt de zekering, niet 't lampje... En de zekering is nog nooit gesprongen...
'k heb net even de spanning gemeten en die is gemeten over de koplamp met draaiende motor (gas geven tot 3000 rpm) stabiel 13,90V. Vraag me af of dit nog normaal is, lijkt mij toch wat aan de hoge kant.
Zo'n snelle meter heb ik helaas niet. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 28 Jul 2005, 19:15 Onderwerp: |
|
|
|
13.9 is vrij normaal. Moet normaal afgeregeld zijn op een 13.8V. Dat is de vaste laad waarde die de spanningsregelaar op de dynamo moet leveren.
En kan best dat de piekspanning te hoog is voor de lamp, maar net niet lang genoeg houd om de zekering eruit te blazen (smelt zekering betekend, langere tijd veel vermogen).
Meet gewoon eens het ampere dat er gevraagd wordt. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| sjarrol Newbie
| Geregistreerd op: 27 Juni 2005 | Posts: 13 | Woonplaats: Heerle |
|
Geplaatst: Za 6 Aug 2005, 17:34 Onderwerp: |
|
|
|
Heb dit ook gehad met m'n Cinq. Toen ben ik naar de dealer geweest en die hebben het allemaal gecontroleerd en vertelde dat de spanning op de voorlichten te hoog was en achter te laag, daardoor brand de zekering niet door, maar je lamp gaat kapot. Dat kunnen ze daar bijstellen, heb er in ieder geval geen last meer van... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 1 Dec 2005, 22:15 Onderwerp: |
|
|
|
ff een kickje...
Probleem nog altijd niet opgelost.
We snappen er niets meer van.
Garage heeft de spanningsregelaar gecontroleerd en niets vreemds gevonden.
Blijft ook 'n vreemd feit dat het met de eerste set lampen allemaal goed ging, en alles wat daarna erin is gekomen binnen 3 maanden doorbrandt... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Vr 2 Dec 2005, 15:50 Onderwerp: |
|
|
|
dan moet er dus telkens iets fout gaan, wat ze bij de eerste set lampen niet fout hebben gedaan. maarja wat dat is _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Marco Junior Member
| Geregistreerd op: 15 Januari 2005 | Posts: 147 | Woonplaats: België |
|
Geplaatst: Za 3 Dec 2005, 9:47 Onderwerp: |
|
|
|
Misschien minder goede massa op de overige lampen van hetzelfde circuit waardoor die iets minder branden (onopvallend geleidelijk gekomen) en waardoor de andere de volle lading krijgen? |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 3 Dec 2005, 11:20 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse, wat je eens zou kunnen proberen is zorgen dat de lampen continue spanning krijgen (via contact +) en dat de massa van die lampen geschakeld wordt via een relais wat door de hendel bedient wordt.
Dan weet je zeker dat ze nooit een optater zullen krijgen. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 3 Dec 2005, 12:03 Onderwerp: |
|
|
|
Maakt dat dan enig verschil, geschakelde + of massa? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 3 Dec 2005, 13:20 Onderwerp: |
|
|
|
ja, piekspanning is er niet bij een geschakelde massa. Althans niet bij de lamp, maar erna, omdat de spanning al bij de lamp is. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
|
|