Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Vreemd koplamp probleem
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Euhm, er is toch pas spanning als de kringloop rond is lijkt me...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
ja, piekspanning is er niet bij een geschakelde massa. Althans niet bij de lamp, maar erna, omdat de spanning al bij de lamp is.

Kun je dat ondebouwen met literatuur? In mijn ogen is dat
namelijk flauwekul, omdat er pas stroom gaat lopen als je
de stroomkring sluit, ongeacht waar in de kring je dat doet...

Anders zou in een serieschakeling van twee EXACT gelijke 6V lampjes
op een 12V accu, waarbij je de schakelaar plaatst TUSSEN de twee
lampjes in volgens jou redenering dus het lampje aan de positieve
zijde geen piek krijgen en dat aan de negatieve zijde wel?

Als dat echt zo zou zijn zouden alle gelijkstroomsystemen ALLANG
allemaal negatief geschakeld worden en dat is nog steeds niet zo...
Sterker nog; de enige negatieve schakelingen op een auto zijn
voor het gemak van minder te trekken draden...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Toch is het echt zo. Net om die reden zijn elektrofans op een radiateur ook massa geschakeld.

Literatuur heb ik er niet van. Maar als je het gaat vergelijken met de standaard water vergelijking:

wat richt meer schade aan:
Opvang bak met water, dam breekt en water stroomt eruit.
Waar zal de meeste schade zijn, voor of na de drukgolf (piekspanning)?!?

@Jesse, als een draad onder spanning staat, maar de kring niet rond is, wil dat niet zeggen dat er daardoor ook geen spanning opstaat. Enkel dat de spanning niet loopt.

Als je een emmer vol gooit met water, en dat kan verder nergens naar toe. Is het water er dan ook niet??

@saph, Wie zegt dat er geen piek zal zijn? Ik zei dat de piek lager zal uitvallen voor de schakelaar, dan erna.
En de reden waarom het meeste + geschakeld is:
1) minder kabels nodig ivm wegvallen massa kabels (economisch dus)
2) bij beschadigen van de kabel veel minder kans op kortsluiting, omdat er nog geen spanning opstaat.

Trust me, het werkt echt zo. Hoe ongeloofwaardig het ook mag klinken.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dat gaat dus niet op: de fans op alledrie mijn auto's zijn POSITIEF geschakeld...

Spanning loopt niet, dat doet stroom...

Om jouw emmer/dam-vergelijking te gebruiken: die emmer is niets, als je dat
wilt gebruiken moet je zeggen dat het een emmer is met een kraan eronder.
Druk is dan spanning en stroomsnelheid is stroom.

Als de kraan dicht is staat op de kraan druk=spanning,
draai je de kraan open dan gaat het water stromen.

Echter, jij zegt dat de stroompiek alleen NA de kraan zit, dat is dus niet zo, want voor
de kraan zal het water ook stromen, want dat is rechtstreeks met elkaar verbonden.
De druk op de kraann zal lichht afnemen, omdat er minder water boven de kraan staat,
maar dat is met een accu ook, als die leeg raakt daalt zijn spanning (=druk) ook.

Als de kraan (en de emmer) groot genoeg is en je deze ineens openzet zal niet alleen na
de kraan ineens een plens water naar buiten komen, maar zal ook het wateroppervlak
boven de kraan een kuil laten zien, dat is namelijk de piekstroom. Wanneer de waterstroom
zich stabiliseert zal ook het oppervlak van het water weer horizontaal trekken en dan
langzaam en gelijkmatig dalen.

Wat nu in het probleem van Jesse nog het geval is is dat het om een lampje gaat,
lampjes krijgen minder weerstand naarmate ze warmer worden, daarom gloeien
ze ook op, dat is vergelijkbaar met een brandweerslang: als er nog geen water in
zit is de slang plat en dicht, het eerste water moet de slang rond persen. Is dat
eenmaal gedaan, dan zal het water met minder werstand stromen.

En om NOG een vergelijking erbij te halen: een hoop mensen denken dat je
voorin een achtbaan harder gaat dan achterin, dat is ook niet zo, dat kan ook
niet, want alle karretjes van het treintje zitten aan elkaar vast!
Wat wel een feit is is dat de bereikte snelheden op andere delen van de baan gehaald
worden, maar alle karretjes hebbben op hetzelfde momennt dezelfde snelheid.

Als het echht zo zou zijn dat negatief schakelen beter is zouden ze auto's wel
positieve massa geven, dan heb je net zoveel (of zo weinig) kabels nodig.

Oh, wacht eens even; vroeger HADDEN verschillende auto's positieve
massa en nu niet meer! Zou dat dan ook geen reden hebben? En heeft
iemand ooit bedacht dat het "leuker" was om positief te schakelen?

Noem me maar stronteigenwijs, maar ik geloof je verhaal pas als je me
minstens 3 verschillende bronnen kunt geven die je verhaal onderschrijven.

Mijn ervaring is dat over het algemeen als iets door (bijna(?)) alle
autofabrikanten gedaan wordt dat wel een goede reden zal hebben.
En ja, geld besparen is ook een goede reden...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet zelf weten wat je wil geloven of niet. Maar het werkt echt.

Ik geloofde het eerst ook niet. Totdat ik het nagemeten heb.

En om terug te komen op die fan. Elke fan die ik heb gehad, was dus massa geschakeld over het temp schakelaartje in de radiateur. Er staat hier dus constant spanning op de rad.

En positief schakelen is niet "leuker" maar veiliger (makkelijker af te zekeren tegen kortsluiting). Het feit dat er positieve massa is geweest, is een teken dat ze dat dus niet zomaar gedaan hebben  Wink

Daarbij geef je met je brandslang al aan wat het probleem is wat ik probeer aan te geven.

Een platte slang leverd weerstand op, je hebt dus meer druk nodig om die weerstand te over bruggen. dus ook meer spanning, vandaar piekspanning bij aanspringen van een lampje, totdat de slang gevuld is (het lampje brand).
MAAR als de slang reeds gevuld is en de kraan voorop dicht is, is die weerstand dus al overwonnen! Bij het lampje zal die weerstand er dan nog wel iets zijn, maar minder dan wanneer er niets op zou staan.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij gaat die vergelijking niet helemaal op... Dat water stroomt wel, maar 't lampje brandt alleen als de kringloop rond is. Toch 'n verschil...

Waarom zou overigens een positief geschakelde kringloop veiliger en gemakkelijker af te zekeren zijn dan een negatief geschakelde? Gezien de carrosserie als massa gebruikt wordt zul je voor de veiligheid in beide gevallen in de positieve draad zo dicht mogelijk bij de accu afzekeren, plaats van de schakelaar maakt hiervoor dus ook niets uit...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Volgens mij gaat die vergelijking niet helemaal op... Dat water stroomt wel, maar 't lampje brandt alleen als de kringloop rond is. Toch 'n verschil......


Als de kraan dicht is, stroomt water ook niet, maar heeft het wel al de weerstand van de slang overwonnen.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Als de kraan dicht is, stroomt water ook niet, maar heeft het wel al de weerstand van de slang overwonnen.

Als het water niet stroomt kan het de slang niet vullen, want
voor het vullen is een verplaatsing van water (= stroming) nodig...
Het voorbeeld met de emmer is in deze dan een slechte vergelijking
omdat dat itt een stroomkring geen gesloten systeem is...

Maar als Freestyler hierin zo stellig is ben ik wel benieuwd naar
hoe hij dit gemeten hheeft, want voor het meten van piekstromen
heb je wel een snelle meter nodig, liefst met peak-hold of een
oscilloscoop met data-memory...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 4 Dec 2005, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Is inderdaad gemeten met een oscilloscoop.

verschil meten van een schakeling met en zonder condensator er tussen. En dat verschil was toch aanzienlijk

Waardes weet ik niet meer, daar is het te lang voor geleden, maar het werkte wel.

Hoe zit dat dan met een draad die aangesloten wordt op een accu, heeft die dan geen spanningsverschil tov de rest? en hoe kan dat als er geen stroom doorheen loopt??
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 4 Dec 2005, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Sowieso gaat er strom lopen zodra je een spanningsmeting doet...

En je hebt hhet nu ineens over een condensator, wij hebben het over schakelaars...
Doordat een condensator zelf stroom kan opnemen zonder dat de rest van de stroomkring
gesloten is zal dat altijd andere meetresultaten geven omdat je feitelijk twee stroomkringen
naast elkaar hebt; het circuit tussen accu en condensator en het circuit tussen condensator
en de verbruiker. Beide kunnen los van elkaar functioneren, maar beinvloeden elkaar ook...

Dat is appels met peren vergelijken.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 5 Dec 2005, 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

La maar.

Het ging in die opstelling juist om de piekspanning (omdat die bepaalde compnenten kan verneuken) en met de cond werd dat opgelost.

De schakelaar zat dus VOOR de cond, evenals de schakelaar voor de lampen zit.

Ik gaf enkel een tip, die zeer goed plausible is. Als jij er niet in gelooft, hoef je het nog niet gelijk de grond in te boren.

Voor mij eindigt de discussie hier dan ook.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 5 Dec 2005, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Er is nu ineens sprake van een condensator... Ik weet niet of dat hier de oplossing is, maar condensatoren kunnen de stroom afvlakken dus 't lijkt mij dat 't mogelijk kan helpen tegen pieken.
Freestyler wat jij beschrijft is volgens mij dan ook meer aan de condensator te danken, dan aan 't feit of de schakelaar voor of na de verbruiker zit.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 5 Dec 2005, 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
hmm, lijkt op een te hoge piek spanning...

condensator er tussen hangen??


De ALLER EERSTE reactie op jou post... Confused
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 5 Dec 2005, 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Whoops... Embarassed
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 5 Dec 2005, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Ik gaf enkel een tip, die zeer goed plausible is. Als jij er niet in gelooft, hoef je het nog niet gelijk de grond in te boren.
Voor mij eindigt de discussie hier dan ook.

Ten eerste is het wel erg makkelijk om dan maar te zeggen dat de discussie over is...

Ten tweede boor ik je niet de grond in, ik geef feiten...
Ik wil best mijn excuses aanbieden als je kunt bewijzen
dat je verhaal echt steek houdt. (dus zonder condensator)

Ten derde trek je nu ineens dingen bij je vergelijkingen die ergens
een keer "tussen neus en lippen door" gezegd zijn, NERGENS blijkt
uit jouw verhalen dat in het "negatief-schakelen-verhaal" de/een
condensator meegerekend moet worden...

Ten vierde; als hier echt een piekspanning aan het werk is zou
je m.i. bbeter een "laagdoorlaat" kunnen maken met een spoel
ipv een "hoogafsnijdend" met een condensator.
Maar terwijl ik dit zit nna te lezen bedenk ik me
ineens dat de gloeispiraal ook al als spoel werkt...

@ Jesse: is er verder niets aan je vaders wagen veranderd behalve
die lampjes? Andere accu, dynamo, bekabeling, radio, whatever???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB