Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| TheHorde Newbie

 | Geregistreerd op: 27 Juli 2005 | Posts: 2 | |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 17:11 Onderwerp: 2 vraagjes |
|
|
|
- iemand ervaring met lichter vliegwiel op Escort TD 90
- iemand ideetjes ivm sneller maken Escort TD 90, geen chiptuning, *
ik vertrouw dat niet |
|
Naar boven |
|
 |
| Freestyler Silver Member

 | Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 17:17 Onderwerp: |
|
|
|
ervaring met lichter vliegwiel heb ik niet. Maar weet wel dat je motor dan sneller op toeren komt. En meer power over heeft op de wielen (leverd dus niets extra, maar wordt anders verdeeld nu)
Sneller maken, zo te zien een turbo...druk verhogen?? en open lucht filter + freeflow uitlaat?? (ja dat werkt ook op een diesel) _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 19:45 Onderwerp: |
|
|
|
Chiptuning is ook een goeie en vooral efficiënte manier, en mits dit door een goed bedrijf wordt gedaan die 'n chip op maat maken voor jouw motorblok zoals ie op dat moment is en rekening houdend met duurzaamheid van je blok krijg je een betrouwbaar resultaat. Kost wel wat meer dan heb je een chip op maat.
Wil je meer upgrades doen is 't aan te raden als laatste een goeie chip te nemen.
Lichter vliegwiel zorgt voor betere en directere reactie op 't gas en idd de motor komt sneller op z'n toeren.
Verder is 't altijd wel goed de inlaat- en uitlaatwegen te verbeteren, zoals Freestyler al zegt 'n ander filter met goeie aanzuigbuis naar voren en 'n uitlaatsysteem met spruitstuk. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 27 Jul 2005, 22:35 Onderwerp: |
|
|
|
Lichhter vliegwiel laat je motor wel sneller op toeren komen, maar
deze gaat daardoor stationair wel minder mooi lopen, er is immers
minder massa om de dode punten te overwinnen en de klappen
van de explosies af te vangen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| Freestyler Silver Member

 | Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 28 Jul 2005, 6:57 Onderwerp: |
|
|
|
SaphireNX schreef: |
Lichhter vliegwiel laat je motor wel sneller op toeren komen, maar
deze gaat daardoor stationair wel minder mooi lopen, er is immers
minder massa om de dode punten te overwinnen en de klappen
van de explosies af te vangen... |
Dat ligt er al helemaal aan hoeveel ligter dat die wordt.
Elke af fabriek vliegwiel heeft reserves, als je weet hoeveel dat is en die verwijderd, loopt ie nog altijd mooi stationair, maar krijg je wel betere throttle respons. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 31 Jul 2005, 22:56 Onderwerp: |
|
|
|
Wil je echte power, neem dan een benzinemotor, wil je zuinig rijden neem een diesel, wil je redelijk vlot heel zuinig rijden, chip dan je diesel.  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| ThunderBunny Advanced Member

 | Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Ma 1 Aug 2005, 19:05 Onderwerp: |
|
|
|
Nevver EEN DIESEL CHIPTUNEN! die zit al aan de max en er valt dus niets meer te chiptunen als je dat doet gaat je blok er aan.  _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 1 Aug 2005, 19:43 Onderwerp: |
|
|
|
Raar verhaal... Met chippen stel je je motor alleen maar efficiënter af, gericht op wat meer prestaties dan de van fabriek uit gekozen middenweg met zuinigheid en milieu-eisen. Hoe ver je erin gaat is je eigen zaak, natuurlijk ff opletten dat je het blok niet met standaard onderdelen over z'n limiet laat gaan.
Daarbij wordt geen enkel blok uit de fabriek geleverd in 'n staat dat ie al aan z'n max zit qua prestaties. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Marco Junior Member

 | Geregistreerd op: 15 Januari 2005 | Posts: 147 | Woonplaats: België |
|
Geplaatst: Di 2 Aug 2005, 20:02 Onderwerp: |
|
|
|
Even aanvullen Jesse, van fabriek uit gekozen middenweg met zuinigheid en milieu-eisen en ook levensduur. |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 2 Aug 2005, 23:53 Onderwerp: |
|
|
|
Juist, die vergat ik ff  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 4 Aug 2005, 13:08 Onderwerp: |
|
|
|
Er is nog marge genoeg om te chippen bij een diesel
Maar echt absurde vermogens ga je niet uit een diesel trekken, diesel is gericht op goedkoop rijden en zuinig rijden, niet op performance, daar is t gewoon niet de goede brandstof voor... Je hebt gewoon niet genoeg controlle op het ontbrandingsproces. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 4 Aug 2005, 14:00 Onderwerp: |
|
|
|
'k heb wel eens iets vaags gehoord waarbij mensen in 'n dieselmotor 'n ontstekingssysteem hadden ingebouwd om die reden... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 8 Aug 2005, 6:33 Onderwerp: |
|
|
|
Stug, diesel maakt geen gebruik van ontsteking omdat de brandstof zelf er niet geschikt voor is... _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| ThunderBunny Advanced Member

 | Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Wo 10 Aug 2005, 17:12 Onderwerp: |
|
|
|
Nee max hierbij geef ik je geen gelijk een diesel chip tunen is dodelijk voor het blok lees dit maar eens. Dit is van het tunerz forum
Hallo allemaal,
Even dit:
Een kennis van mij heeft een Vito 108 CDI uit 1999 laten chiptunen. Hij heeft nu zo'n 150 pk. De auto heeft geen intercooler zoals de 110 en 112 Cdi's.
Nu is vorige week z'n Vito gecrasht : Gloeikast kapot en mischien ook de commonrail.
vraagje van mij: Zou dit te wijten kunnen zijn aan het chiptunen van de auto? Vind het namelijk zelf nogal toevallig dat ie een week na het tunen van zijn auto dit nu krijgt?!
en nu lees dit stukje tekst eens dit is van het automaxx forum
Hmmm, er wordt hier (zonder aanziens des persoons) wel heel makkelijk met Dieseltechniek gegooid... Om niet al te zeer uit te weiden komt er bij Dieseltuning inderdaad veel om de hoek kijken. Maar dat is zeker niet meer of minder als bij een gedegen opvoerproject van een Ottomotor. Er is alleen minder kennis van in omloop... En dat is jammer zeker gezien de potentiele rampen qua chiptuning bij Diesels...
De crux bij Dieseltuning zit hem in de EGT (uitlaatgastemperatuur voor de leken). Nu zullen de meeste zeggen, ja DUHHH... Het bijzondere echter bij Diesels dat hoe armer de motor staat afgesteld hoe lager de EGT wordt... Nu is een acceptabele EGT bij Dieselmotoren tussen 575 en maximaal 800 graden Celsius als je uitgaat van een benodigde (waarom koop je anders een Diesel) lange levensduur...
Maar hoe armer hoe minder vermogen. Dieselmotoren werken immers via een kwalitatieve regeling. Het motorvermogen wordt dus bepaald door een verandering in de mengverhouding. De motor wordt niet gedrosseld door middel van een gasklep (het gebeurt wel degelijk maar dat is een emissietechnische maatregel) en dus zuigt een Diesel altijd het maximale luchtdebiet aan. Hier is het hogere rendement van een Diesel gedeeltelijk ook uit verklaard. Er zijn geen smorings en (minder) pompverliezen door de het ontbreken van gasklep.
Otto's werken via het kwantitatieve proces waarbij de gasklep de hoeveelheid lucht regelt die de motor verpompt. En aangezien we bij Otto's met een vaste lucht/ brandstofverhouding werken is de cirkel weer rond...
Dus meer levensduur komt door een lager motorvermogen c.q. armer mengsel bij Diesels... Je kunt dus maar 2 dingen doen als je een Dieselmotor meer vermogen wilt laten leveren... Opvoeren tot aan de EGT grens (de meeste motoren zitten hier al op dus weinig winst te halen, hier gaat chiptuning in de regel ALTIJD in de fout), of de motor meer lucht laten verpompen. De laaddruk moet dus omhoog. De standaard turboDiesels van vandaag draaien in de regel fors meer als 1Bar laaddruk. Bij moderne Common Rail Diesels is 1.5Bar meer regel als uitzondering. De standaard turbo meer druk laten draaien is vanwege de duurzaamheid een slecht idee dus...
Een grotere turbo dan? Slecht idee want gaat fors ten koste van mid range koppel en dat is primair waar een Diesel het van moet hebben... Je kunt toch geen hoge toerentallen draaien want het Dieselproces is natuurkundig zo rond de 5500-6000min-1 begrensd (afhankelijk van de boring)...
Als je dan naar de zware Diesels kijkt komt turbocompounding om de hoek kijken als de enige echte mogelijkheid tot opvoeren. Een fenomeen wat als sinds de jaren 70 in tractor pulling wordt toegepast en daarna mondjesmaat in de industriele Diesels. Bmw was vorig jaar de eerste autofabrikant die dit toepaste op haar 535d...
Echter doel ik niet op de turbocompounding zoals Scania en Volvo deze op hun 'ziekenhuis' trucks toepas(t)en... Hier wordt energie van een 2e uitlaatgasturbine via een vloeistofkoppeling en een tandwielstelsel teruggeleidt naar het vliegwiel of de distributie om het motorrendement op te krikken... We willen echter geen hoger motorrendement, we willen koppel en vermogen...
Wat ik bedoel met turbocompounding is een grote(re) turbocompressor een kleine (standaard) turbo aan laten blazen. Hierbij kun je zonder de turbo's te overstressen enorme drukratio's realiseren. Stel je voor:
turbo 1 (groot) 1,2Bar
drukratio T1 = 1,2 + 1/ 1= 2,2
turbo 2 (klein) 1,2Bar
drukratio T2 = 2,2 + 1,2/ 1 = 3,4!!!
Dus 3400MBar absolute laaddruk ten opzichte van 2200MBar standaard! Dat betekent dat er theoretisch zonder verliezen, 180% meer lucht door de motor wordt verpompt. Dat betekent dat je theoretisch 180% meer koppel kunt draaien bij gelijkblijvende mengselverhouding en EGT.
Het fijne is ook dat een Diesel niet echt veel last heeft van een hoge inlaatluchttemperatuur. Bij turbocompounding (ookwel turbo's in serie genoemd) is een groter koelvermogen tussenkoeler wel noodzakelijk. Dan kun je niet meer volstaan met de spreekwoordelijke standaard tussenkoelertjes in de achterbak met 1,5cm² oppervlak...
Met common-rail systemen is het zeer makkelijk om het grotere motorvermogen te realiseren. Deze systemen kun je namelijk motoronafhankelijk monteren. Dat wil zeggen dat je een CR systeem van 150kW van een grotere krachtiger 4-cilinder op een kleiner type kan monteren om het gewenste koppel en vermogen te realiseren. CR systemen zijn er tot zo'n 50kW/ cilinder afhankelijk van de fabrikant.
Pompverstuivers bieden deze ruimte in de regel niet. De grens ligt hier dan ook rond de 45kW/ cilinder...
De klassieke verdeler en lijnpompen bieden wel de gewenste vermogensspreiding. En zo niet is er wel een Dieselspecialist die aan bepaalde eisen te gemoet kan komen. Twee traps verstuivers met grotere opbrengst, dikkere inspuitleidingen, een hogedruk brandstofpomp (ruim over de 2400Bar is haalbaar met een radiaal plunjer pomp!) met speciale vervroegingscurve. Allemaal te regelen voor aanvaardbare prijzen want de instelmogelijkheden zijn er toch...
Voor de leken; inspuitapparatuur voor Dieselmotoren worden ingedeeld in het motorvermogen wat ze per cilinder of totaal op kunnen wekken uitgaande van een genormeerd specifiek brandstofverbruik.
Je kunt Diesels eigenlijk opvoeren tot je de krukas kunt promoveren tot reclame materiaal voor wokkels... Als de drijfstangen tegen het topdrukgeweld zijn bestand tenminste...
dit zegt toch al genoeg  _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 10 Aug 2005, 18:27 Onderwerp: |
|
|
|
Dude toen je zei dt het van het automaxx forum afkwam ben ik maar al gestopt met lezen... wat een stelletje nitwitten daar... ongelooflijk.
Chiptunen is niet per definitie slecht, t licht er maar aan hoe ver je gaat...
Iedere auto fabrikant heeft een heel ruime marge in zn motoren zitten en de afstelling ervan, er zijn reserves genoeg. De bedrijven uit de VAG groep bieden zelfs in hun paket een chiptuning vaak aan voor hun diesels met 100.000 km garantie op het blok! Denk je nou echt dat ze dat doen als het persé dodelijk is? Mijn conclusie, prutsen is dodelijk, tunen niet... oh ja, enne... automaxx... dat zijn tuperware tunerz, heeft weinig tot niets met echte kennis van tuning te maken. Prutsers / ricers, noem het hoe je t wilt, maar t zijn de laatste wezens op aarde waar ik iets van aan neem!
Genoeg gechipte diesels meegemaakt, en zelfs zelf een diesel gechipt al voor iemand uit mn familie, die wagen rijd nu intussen al 130.000 km met die chip rond en perst 180 pk eruit, die kom je niet graag tegen met je GSI, en die 130.000 km's zijn ook nog eens op nog nét een anderhalf jaar gereden. man gebruikt de auto voor zijn eigen zakentrips naar het buitenland. I know my bussiness bunny  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|