Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Willempipi Newbie

 | Geregistreerd op: 12 Augustus 2003 | Posts: 1 | Woonplaats: Duiven |
|
Geplaatst: Di 19 Aug 2003, 9:31 Onderwerp: Turbo inbouwen... |
|
|
|
hey,
ik zit er zelf over na te denken om een turbo op mijn motorblokje te zetten. maar dit schijnt een gigantisch vaag onderwerp te zijn.
iedereen heeft er van gehoord maar niemand kan je echt vertellen waar je precies rekening mee moet houden en alle in's en out's.
Dus daarom denk ik, dit vraagt om een topic...
sowieso zoveel mogelijk info over turbo's en waar je allemaal mee moet rekening houden, ook de technische info.
greetz willem _________________ bla bla.... |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 19 Aug 2003, 19:20 Onderwerp: |
|
|
|
Sjah ik vrees dat ik ook van weinig hulp kan zijn... Weet alleen dat een Turbo bedoelt is voor extra lucht in je motor te "persen"... Dit gebeurt als ik het me goed herinner dmv een slakkehuisvormig ding in je uitlaatsysteem met een door de uitlaat aangedreven rotor, welke via een as een tweede aandrijft die de lucht in je motor perst.
Precieze details heb ik niet, maar heb daar ooit eens een site over gezien met zeer uitgebreide uitleg (had ik die site niet van jou SaphireNX??) _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 19 Aug 2003, 22:56 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Precieze details heb ik niet, maar heb daar ooit eens een site over gezien met zeer uitgebreide uitleg (had ik die site niet van jou SaphireNX??) |
Klopt, maar da's LANG geleden; weet het zo ook niet meer,
maar een snelle Google leverde dit op:
http://www.turbotechnics.com/turbo/turbowork.htm
Dat is voldoende voor de basis-principes.
Ik heb inmiddels ook nog een hoop geleerd op de DeLorean-
Mailinglists welke ik lees en wete dat je net "zomaar" even
een turbo op je kar kunt smijten...
Dingen waar je rekening mee moet houden (niet compleet)
* een Turbo wordt heet: die hitte moet ergens heen...
* samengeperste lucht wordt warmer, warmere lucht is
"dunner", dunnere lucht bevat minder zuurstof, minder
zuurstof geeft slechtere verbranding...
Een Intercooler lost dat gedeeltelijk op, maar dan
moet je weer meer lucht samenpersen en wordt
je vuldruk minder.
* De motor moet de hogere druk/temp wel aankunnen,
o.a. de zuigerveren enzo.
* Je timing van kleppen en ontsteking moet wellicht
aangepast worden om proofijt te hebben van drukvulling
* Door drukvulling kan je motor eerder gaan "pingelen";
gedeeltelijk te verhelpen met hogere octaan (Super98)
Kortom, er moet zo veel gedaan worden om dit GOED te
doen dat het sowieso geen optie is voor een ouder blok,
tenzij je toch al een complete revisie wilde doen.
IMHO kun je beter een engine swap doen naar een geblazen
blok dan zelf een turbo bijbouwen op een niet daarvoor
ontworpen blok. "In the Long Run" ben je dan goedkoper uit.
(Lees minder duur)... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
 |
| hansi Starting Member

 | Geregistreerd op: 21 December 2003 | Posts: 29 | |
|
Geplaatst: Zo 21 Dec 2003, 21:15 Onderwerp: |
|
|
|
ik ga komende zomer ook aan een turbo project beginnen.
-een intercooler kan je zomaar ff 30 pk schelen,die die moet je zeker inbouwen.
-verder moet de compressie omlaag naar 1:7 ofzo dus of zuigers afdraaien (niet zo heel slim want die worden veel heter) of nieuwe lage compressie zuigers.
-de drijfstangen krijgen t ook zwaar dus die kun je ook beter vervangen.
-je moet een olie aanvoer en retour leiding aanleggen om je turbo te smeren/koelen!
-uitlaatspruitstuk aanpassen+bypass
-inlaat naar turbo(luchtmassameter!)
-inlaat van turbo naar smoorklephuis
-je ecu moet misschien aangepast worden
-vacuum voor je rembekrachtiger(check je systeem)
-hoeveel pk extra wil je?kan je bak/dif/homkineten etc dit aan?
-verder heb je kans dat je auto omgekeurd moet worden omdat ie zoveel % vermogen extra heeft gekregen,wil je m door die keuring krijgen moet je auto steviger zijn en zwaardere remmen hebben. |
|
Naar boven |
|
 |
| veilsidesupra Advanced Member

 | Geregistreerd op: 19 Oktober 2003 | Posts: 514 | Woonplaats: Woerden |
|
|
Naar boven |
|
 |
| MarcRS Starting Member

 | Geregistreerd op: 28 December 2003 | Posts: 53 | Woonplaats: Friesland |
|
Geplaatst: Ma 29 Dec 2003, 0:46 Onderwerp: Re: Turbo inbouwen... |
|
|
|
Er komt veel kijken bij een turbo conversie:
bijvoorbeeld:
Compressie (zuigers / koppakking aanpassen)
uitlaatsysteem (spruitstuk!!)
Je moet een gat maken in je onderblok, de meeste turbochargers zijn olie gekoeld en moeten dus een toevoer en retour leiding hebben vanuit het blok.
Ook moet je je ECU aanpassen (een op maat gemaakte chip is het beste)
verder dingen waar je rekening mee moet houden
Koeling (turbo motor heeft veel meer koeling nodig dan een atmo motor, niet alleen een intercooler maar ook je koelsysteem van het blok)
nokkenassen (doordat er extra lucht wordt toegevoegd moeten je kleptiming aangepast worden.
Standaard motoren met een "normale' compressie kunnen meestal rijden op een 0,25bar turbodruk (+/-15% reeele winst) Ik weet bijvoorbeeld van de Honda motoren dat ze 0,6 - 0,8b kunnen hebben afhankelijk van de staat van de motor natuurlijk! _________________ Old Fords Never Die, They Just Get Faster |
|
Naar boven |
|
 |
| hansi Starting Member

 | Geregistreerd op: 21 December 2003 | Posts: 29 | |
|
Geplaatst: Ma 29 Dec 2003, 20:23 Onderwerp: |
|
|
|
ja,en om voor 15% vermogens winst een turbo conversie te doen bij een standaard blok,is ook veel moeite om niks(of toch weing)
dat resulaat haal je ook met een spagettispruitstuk en een nokkesasje en chippie,powerboostvalvje erbij,openfilterje met coldairintake,en klaar.
wil je echt op 1 bar gaan blazen(dus echt pk's scoren,zal je heel je blok(en auto) moeten modificeren |
|
Naar boven |
|
 |
| MarcRS Starting Member

 | Geregistreerd op: 28 December 2003 | Posts: 53 | Woonplaats: Friesland |
|
Geplaatst: Di 30 Dec 2003, 17:42 Onderwerp: |
|
|
|
hansi schreef: |
ja,en om voor 15% vermogens winst een turbo conversie te doen bij een standaard blok,is ook veel moeite om niks(of toch weing)
dat resulaat haal je ook met een spagettispruitstuk en een nokkesasje en chippie,powerboostvalvje erbij,openfilterje met coldairintake,en klaar.
wil je echt op 1 bar gaan blazen(dus echt pk's scoren,zal je heel je blok(en auto) moeten modificeren |
klopt heb je helemaal gelijk in! wil je echt veel peekaas dan moet je alles aanpassen, ik rij zelf ook met een turbo en om 100% vermogenwinst te realiseren was ik denk ik bij elkaar een 10000 euro verder (puur voor materiaal)! en het was ook al een turbo-motor! dus met een atmo motor zon winst te behalen ben je nog veel meer kwijt!
Greetz M-RS _________________ Old Fords Never Die, They Just Get Faster |
|
Naar boven |
|
 |
| hansi Starting Member

 | Geregistreerd op: 21 December 2003 | Posts: 29 | |
|
Geplaatst: Di 30 Dec 2003, 18:57 Onderwerp: |
|
|
|
10000?????
eigenlijk zijn we toch allemaal helemaal gestoord!!!!!!!!!!!!
maar als je dan bij t stoplicht die ene patserige auto helemaal zoek trekt,dan weet je weer waarvoor je al die moeite gedaan hebt.
ja om een atmosferisch blok helemaal op turbo aan te passen kost je een hoop geld moeite en veeeel tijd. |
|
Naar boven |
|
 |
| MarcRS Starting Member

 | Geregistreerd op: 28 December 2003 | Posts: 53 | Woonplaats: Friesland |
|
Geplaatst: Do 1 Jan 2004, 15:46 Onderwerp: |
|
|
|
hehehehe! FREAKS...(niet gestoord!!)
tis leuk als je met droog weer naast een impreza staat met je 15jaar oude Escortje en na een sprint hem gewoon er uit rijdt! of zon Patser in een M3 (met een dikke DK erop ) die je er ook gewoon uit rijdt.... _________________ Old Fords Never Die, They Just Get Faster |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 1 Jan 2004, 22:10 Onderwerp: |
|
|
|
Ja da's wel leuk natuurlijk!
Maarja zoveel geld heb ik er ook weer niet voor over... om mijn 1400tje zover uit te bouwen  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| MarcRS Starting Member

 | Geregistreerd op: 28 December 2003 | Posts: 53 | Woonplaats: Friesland |
|
Geplaatst: Do 1 Jan 2004, 23:20 Onderwerp: |
|
|
|
het is maar net wat het je waard is en natuurlijk waar jij het genoeg vind! Het kan me niet raar genoeg als mijn vriendin er niet geweest zou zijn ging al mijn geld direct naar de RS hahahaha!
Misschien verander ik binnenkort van project... nog meer peekaas en nog meer snelheid!!  _________________ Old Fords Never Die, They Just Get Faster |
|
Naar boven |
|
 |
| hansi Starting Member

 | Geregistreerd op: 21 December 2003 | Posts: 29 | |
|
Geplaatst: Za 3 Jan 2004, 22:28 Onderwerp: |
|
|
|
heb sinds gisteren mn bmw ook weer draaiende met nieuw/zwaarder blok erin.
ff weekje afzien,inrijden dus en dan op de snelweg al die gti/gsi/vtecs/impezas voorbij stuiven.
vanaf stilstand heb ik niet veel te zeggen met mn zware bak,maar bij de 160 gaat t pas echt voorruit.
maar de axtra pk's die ik nou heb zulle ook wel gouw gaan vervelen.dus volgend jaar toch een turbo dr op. |
|
Naar boven |
|
 |
| corsanuttball Starting Member

 | Geregistreerd op: 5 Januari 2004 | Posts: 35 | Woonplaats: rotterdam |
|
|
Naar boven |
|
 |
| MarcRS Starting Member

 | Geregistreerd op: 28 December 2003 | Posts: 53 | Woonplaats: Friesland |
|
Geplaatst: Ma 5 Jan 2004, 20:09 Onderwerp: |
|
|
|
Ik weet het je vraagt je op een gegeven moment af of er iets met de auto aan de hand is Maar het is gewoon weer een teken dat je inkopen moet doen bij Tuner  _________________ Old Fords Never Die, They Just Get Faster |
|
Naar boven |
|
 |
|
|