Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Murcielaygo Moderator

 | Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 8:27 Onderwerp: |
|
|
|
Wat is een ITB?  |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 14:17 Onderwerp: |
|
|
|
Individual Throttle Bodies -=((( Powered by Google )))=- _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Alert Advanced Member

 | Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Vr 18 Aug 2006, 15:41 Onderwerp: |
|
|
|
is dat zo iets als 4 van die afzonderlijke filters op je inlaat spruitstuk?????? _________________ KEEP ON TUNING!!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 13:31 Onderwerp: |
|
|
|
Heeft niks met filters te maken, ITB setup kan ook n airbox en plenum hebben.
ITB's wil niets anders zeggen dan dat iedere cilinder zn eigen gasklephuis heeft. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 14:16 Onderwerp: |
|
|
|
Dat met die 4 filters wat je bedoelt Alert zie je ook nogal eens op oudere sportwagens met aparte carburateurs per cylinder... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 15:01 Onderwerp: |
|
|
|
Jup, t kan ook op op ITB setup, maar zelf zou ik er niet voor opteren. Zelfs op een wagen met voor elke cilinder een aparte carb zou ik een plenum maken, met daaraan een aanzuigbuis naar n plek met koude lucht. Al is t geluid zonder zo'n plenum wel echt geweldig met 4 kelken! _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| Alert Advanced Member

 | Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 18:19 Onderwerp: |
|
|
|
waarom zou je dat zelf niet doen dan? er is toch wel op een andere manier aan koude lucht te komen? _________________ KEEP ON TUNING!!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 21 Aug 2006, 17:48 Onderwerp: |
|
|
|
Omdat als je er een happer boven zit je hele doorstroming onder de kap naar de knopperts gaat, en turbulente lucht minder snel aangezogen zal worden. Met een plenum, daaraan een aanzuigbuis en je kunt de koude lucht op n plek halen waar die minder turbulent is welke flink wat makkelijker aangezogen kan worden.
Happer kan werken, maar dan moet je wel zorgen dat de lucht zo gehapt wordt dat ie rechtstreeks de kelken in flowt, dus de lucht het filter 'instroomt' zeg maar(ram-air).
Hier maken tegewoordig een hoop motorfiets bouwers dankbaar gebruik van. Echter Ram air werkt alleen echt goed op hoge snelheden, en zal dan op een alleen op een atmosferische motor bij een motorfiets hooguit zo'n 10 tot 15 pk pakken grofweg.
Op een auto kun je dat al vergeten, en wint t je nooit zoveel... hooguit 5 tot 10pk, en dat is slecht voelbaar in een auto, omdat die 5 tot 10pk zijn op een gewicht van rond de 1000 kilo, soms ietsje minder, bij mij meestal n paar honderd kilo zwaarder omdat ik altijd wel zwaardere auto's heb, en heel lichte autotjes niet fijn vind. Bij mijn max bijvoorbeeld (1350 kilo ledig gewicht) zal dat geen wereld van verschil zijn, en zelfs amper voelbaar. Laten we voor het gemak zeggen dat het je 8pk wint. Die 8pk zijn ook nog niet door heel het toerenbereik (t is namelijk niet zo dat je door heel je powerband 8pk hoger komt te liggen). Op 1350 kg (en eigenlijk meer, want ik zit er nog bij en n volle tank van 75 liter benzine is niet niks) komt t er dus op neer dat je voor iedere tien kilo gewicht die je mee sleept dus je grofweg 0,06 pk meer hebt (uitgaande van het ledige gewicht). Per 100 kilo win je dus 0,6pk.
Ga je dit nu op een motorfiets doen, en je wint daar laten we voor het gemak zeggen ook 8pk (understatement, bij n motor wint het je meer)... en die motorfiets weegt zeg een 135 kilo... dan win je dus voor iedere tien kilo die je mee sleept die 0,6pk, wat neer komt op voor elke 100 kilo zo'n 6pk extra hebt... nou kijk, DAT voel je! En goed! _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|