Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| crazy_rv Newbie

 | Geregistreerd op: 16 Mei 2004 | Posts: 18 | |
|
Geplaatst: Zo 16 Mei 2004, 21:25 Onderwerp: Luchtfilter voor bmw 330cd |
|
|
|
Iemand enig idee waar ik een luchtfilter kan halen voor mijn 330cd of heeft dit weinig zin dit op een diesel te monteren? |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 16 Mei 2004, 23:45 Onderwerp: |
|
|
|
Een openluchtfilter... het kan zeker. Wat je ook eerder eens kunt proberen is een Green sport-inlegfilter te nemen. Qua vermogen zal dit weinig schelen met het openluchtfilter.
Wil je een sportiever aanzuiggeluid, dan ga je voor een openluchtfilter, is er niks voor jou wagen te verkrijgen dan zijn er altijd universele luchtfilters, meet de diameter op en neem een filter dat hier op past. Kies voor een Green openluchtfilter in dat geval, als ik je een tip mag geven heet dat.  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| crazy_rv Newbie

 | Geregistreerd op: 16 Mei 2004 | Posts: 18 | |
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2004, 10:10 Onderwerp: |
|
|
|
Ik zal eens informeren voor een Green openluchtfilter. Bedankt voor de tip! |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2004, 11:24 Onderwerp: |
|
|
|
@ Maximus waarom een Green?
Heb zelf een K&N en heb er ook goeie ervaring mee. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2004, 18:33 Onderwerp: |
|
|
|
Tjah, ik zeg niet dat t rommel is, maar uit ervaring heb ik betere ervaring met de green filters. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2004, 19:25 Onderwerp: |
|
|
|
Zal wel persoonlijk zijn EN sterk per auto verschillen, heb al meerdere discussies K&N vs Green gehoord  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| ki Junior Member

 | Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Di 18 Mei 2004, 6:11 Onderwerp: |
|
|
|
Moet daarvoor de ECU niet hermapt worden om rekening te houden met de nieuwe flow karakteristieken?
Vroeger was dat allemaal noodzakelijk omdat de ene component rekening hield met een "voorspeld" gedrag van de andere: wijzig dat en je krijgt niet ideale situaties met als bijwerking (soms) wat meer vermogen. Bel eens naar de BMW garage en vraag daar eens hun mening hieromtrend, beter dat je zeker bent alvorens iets uit te voeren op een dergelijk complexe en dure motor. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 18 Mei 2004, 9:48 Onderwerp: |
|
|
|
BMW zal toch wel een flow sensor daarvoor hebben?
De flow hangt immers van wel meer dingen af dus lijkt me sterk dat zo'n ECU zomaar ergens vanuit gaat...
Maar zeker weten doe ik het niet... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| ki Junior Member

 | Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Di 18 Mei 2004, 19:09 Onderwerp: |
|
|
|
vroeger was het enkel een drukafhankelijke pomp die in de fabriek werd afgeregeld op het volledige motorsysteem. Verander een luchtfilter op een turbo diesel en hij draait gewoon armer, in het beste geval kan de turbo een beetje sneller op toeren komen en krijk je enkele Nm enkele 100 toeren vroeger.
De huidige turbo diesels hebben een luchtmassameter die meet hoe veel lucht er naar binnen wordt geslokt. Daarbij zit meestal ook een t° sonde die direct de luchtt° meet. In theorie zou dat allemaal moeten kloppen maar in de praktijk zitten er verschillen op. Als je de luchtfilter verandert verandert het gedrag van de turbo en als die elektronisch wordt gestuurd verandert de elektronische sturing. Het zou best wel eens kunnen dat de ECU dit aanziet als een 'ongewone situatie' en dat de boel in noodloop draait.
Nu, een goede luchtfilter uit de fabriek vormt niet echt een grote barrière, zeker niet voor een turbomotor. De weinige ervaring die ik ermee heb heeft nooit tot vermogenwinst geleidt. En het geluid dat een nieuwe propere filter maakt was quasi hetzelfde als een after market.
Vraag info alvorens je iets doet, zeker bij BMW zodat dat je achteraf niet met klodden zit: tegenwoordig zijn de facturen op dergelijke wagens niet echt meer te pruimen, zal je snel genoeg ondervinden.
Wil je meer power? De wastegate zit binnen handbereik: 100 euro en je hebt een 360d _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Mei 2004, 13:04 Onderwerp: |
|
|
|
Vroeger... dan spreek je over oude tijden.
Zolang je wagen een Mass Air Flow sensor heeft regelt de ECU de brandstof toever af op de gemete airflow. Een ECU gaat niet zomaar uit van vaste waardes. Ik denk dat je je verward met de Injectie motoren en de Carburateur motoren. De carburateur motoren zullen opnieuw moeten worden afgesteld. Wat ook nog het geval kan zijn is dat je je ECU even moet resetten, bijna alle ECU's zijn zelflerend namelijk, vanaf de standaard instellingen gaat deze zich aanpassen op je rijgedrag en de motorkarakterestiek. Het 'inleren' van een ECU.
Op het moment dat je een dikkere turbo gaat nemen en dat soort zaken dan is het aan te bevelen om je motormanagement idd aan te laten passen op de rollenbank. Doe je dit niet dan kan dit het onmiddelijk einde van je blok betekenen. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| MrDivra Starting Member

 | Geregistreerd op: 22 Januari 2004 | Posts: 26 | Woonplaats: Leeuwarden |
|
Geplaatst: Vr 4 Jun 2004, 9:31 Onderwerp: |
|
|
|
zo lang is dat nog neit geleden.
ik rij een 2.0 TD uit '95
deze is ook nog mechanisch geregeld.
bevalt me prima, is een stuk goedkoper te tunen!!
en het luchtfilter vervangen heeft idd geen merkbaar verschil opgeleverd, misschien dat hij wat sneller op pakt.
maar het geluid is wel bruut geworden!!
maar meer vermogen voor een lage prijs, dan zou ik voor de turbo gaan.
die heb ik iets verhoogt en de afstelling iets minder zuinig gezet en bijna 4 seconden er af naar de 100!!!!  _________________ Heb jij wel eens een mitsubishi langs de kant zien staan met pech???? |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 4 Jun 2004, 12:57 Onderwerp: |
|
|
|
Turbo voor een lage prijs? Dacht dat die toch vrij duur waren... _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 4 Jun 2004, 17:54 Onderwerp: |
|
|
|
Denk dat Mr.Divra bedoeld dat het goedkoop is de turbodruk te verhogen, omdat Crazy_rv al n turbo heeft (TDI). Dit kan echter niet onbeperkt ongestraft _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 4 Jun 2004, 18:47 Onderwerp: |
|
|
|
Oops ja, lezen Jess  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 5 Jun 2004, 1:05 Onderwerp: |
|
|
|
hehehe no worries pall, were only human  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|