Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Di 29 Jan 2008, 12:53 Onderwerp: MX-5 + FMII kit |
|
|
|
Ok dan.. toch maar even een apart topic...
We hebben dit...
Daar komt dan dit bij (moeten we nog bestellen, offerte is er al, maar nog geen levertijd/bezorgkosten..)
Onder de motorkap moet dan dit ongeveer zitten...
Als het goed is gaat het vermogen omhoog van zo'n 105 tot 110 achterwiel pk's (140 op de kruk) naar een max van 265 op de achterwielen..
We gaan voor 200+
Er zijn nog wat discussiepunten, maar vooralsnog is dit het plan.
In eerste instantie wilden we alles zelf doen.
Omdat we in tijd nood komen (prive omstandigheden) besloten een kit te halen, kost uiteindelijk iets meer maar valt ook weer mee..
We hadden al een nieuwe turbo (garret gt20 iemand?) en een half afgemaakte zelf ontworpen ecu.
Die maken we later wel af... (serieel was voor de interface, er hoort een interface bord op, die moeten we nog maken.
Alle pins etc kunnen we iig uitlezen/aansturen, alle schema's al ontworpen, maar ja.. tijd tijd tijd...)

Laatst aangepast door syt op Di 29 Jan 2008, 12:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
| jer3 Advanced Member

 | Geregistreerd op: 15 Augustus 2007 | Posts: 501 | |
|
Geplaatst: Di 29 Jan 2008, 12:56 Onderwerp: |
|
|
|
ziet er leuk uit allemaal ben ergug benieuwd maar geef een wat meer info over die ECU ??? _________________ // Ground zero Truck Project\\ getting started.
 |
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Di 29 Jan 2008, 13:02 Onderwerp: |
|
|
|
Even snel dan
Eigen ontwerp.
- Fujitsu 32 bit processor, max 64 mhz
- eigen gestabiliseerde voeding (onderkant) dus kan tot 27 volt in oid
- 1mb flash + 1mb sdram (onderkant, ic's zitten niet op deze versie omdat de footprint niet klopte :S)
- 2x serieel ivm display/laptop, etc etc.
- genoeg io's voor ongeveer alles.
- can interface(s)
- kan nog wel even doorgaan
kwam er iig op neer dat we hier zo ongeveer alles mee ki=onden doen wat we wilden en dat was veel
Maar was ook/is nog veel werk... |
|
Naar boven |
|
 |
| jer3 Advanced Member

 | Geregistreerd op: 15 Augustus 2007 | Posts: 501 | |
|
Geplaatst: Di 29 Jan 2008, 13:26 Onderwerp: |
|
|
|
ok dan
en wat kan je er allemaal mee doen dan.
btw zo te hore heb je wel verstand  _________________ // Ground zero Truck Project\\ getting started.
 |
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Di 29 Jan 2008, 13:37 Onderwerp: |
|
|
|
Heel kort gezegd, de normale zaken (ontsteking, injectie, open/closed loop etc etc..)
maar ook de andere zaken zoals verzin het maar..
traction control, launch control, voor motorfietsen boost aan de hand van de beschikbare veerweg, of hellingshoek, verzin het en het kan.
kost alleen weer... tijd...
veel tijd..
io's zat in iedere geval en processorkracht ook  |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 1 Feb 2008, 17:01 Onderwerp: |
|
|
|
Zelf een ECU ontwerpen, dat gaat mijn pet ver te boven!
Neem aan dat het blok zelf intern ook aangepakt wordt voor de gewenste vermogens betrouwbaar op de wielen te krijgen. In elk geval zal de compressie toch omlaag moeten lijkt me.
Wel n gaaf project, die MX5jes zijn echt licht en met een turbotje serieus snel speelgoed! Liggen ook erg lekker op de weg trouwens. Mooi project, zal dit draadje iig in de gaten houden de komende tijd  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Vr 1 Feb 2008, 17:21 Onderwerp: |
|
|
|
Het leuke aan de mx-5 is dat dat blok origineel in een 323 gtx zat, een 1.6 turbomet 140 pk..
over het algemeen is 265 pk op de achterwielen het max veilig haalbare, zonder verdere aanpassingen aan het blok te hoeven doen.
doe je dat wel, dan kun je veel verder  |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 2 Feb 2008, 15:38 Onderwerp: |
|
|
|
Dus met de standaard 10:1 compressie genoeg druk draaien om van 101pk naar 265, en dat blijft veilig?
In de 323 GTX zat misschien in basis de zelfde motor, maar wel met lagere compressie voor de drukvulling. Zou het niet zomaar aandurven 1 bar druk op een standaard N/A blok te zetten, tenzij die maar n weekje mee hoeft. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Za 2 Feb 2008, 16:28 Onderwerp: |
|
|
|
hmm je zit er iets naast..
de na heeft een 1:9 compressie voor zover ik weet, in 1998/1999 ging die omhoog naar 1:9.5
de max druk waarbij ze garanderen dat het goed gaat zit op 12 psi.
da's nog net geen bar, mar gaat leuk omhoog.
de 265 haal je overigens alleen als je alle puntjes goed aanpakt, uitlaat etc dus ook.
we gaan 'gewoon' voor 200 plus
heb ik al vermeld dat de oliesproeiers onder de zuigers er sinds de gtx nog in zitten?
In de us draaien ze dik 250 pk met een standaard na + kit, de brandstof daar is niet echt zo klopvast als hier.
De verwachte gegarandeerde leeftijd van de kit is 100.000 km, dat ga ik echt niet halen
www.flyinmiata.com, kun je alles na lezen
maandag even uitzoeken wat de limiet van m'n creditcard is  |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 2 Feb 2008, 17:18 Onderwerp: |
|
|
|
Kijk eens aan, 9:1 is best een mooie verhouding voor een boosted straatwagen Gunstig in het geval dat je met turbo wil gaan rijden!
Wel echt n goede keus, ik denk dat 200 - 220pk extreem kikke is in zo'n licht achterwielaangedreven bakje als de MX5, dikke streetkart!
Ga je ook de remmen en het onderstel aanpakken? _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Za 2 Feb 2008, 19:37 Onderwerp: |
|
|
|
nou ja, eerst die kit maar eens
dan de wielen.....
daarna zien we wel weer, kost allemala een hoop centen :S
de na heeft 1:9, deze 1:9.5 (nb)
ach ja, zit een knock sensor op, benzine in NL is een stuk beter dan in de us, we zien wel  |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 3 Feb 2008, 11:55 Onderwerp: |
|
|
|
knock-sensor is absoluut GEEN garantie dat je motor niet gaat pingelen!
Net zoals een lambda sensor geen garantie is dat je mengsel te arm / te rijk wordt.
Ze vangen op, maar binnen tollerantie. _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Zo 3 Feb 2008, 15:16 Onderwerp: |
|
|
|
niets geeft wat voor garantei op wat dan ook, maar ja, je kunt wel proberen 't heel te houden..
zinnig nadenken en met respect behandelen scheelt al een hele boel.
wil je de max, en ga je raggen, krijg je alles stuk.
trouwens...
Met een wideband kun je al aardig precies je mengsel regelen.
Ik ben ook al technieken tegen gekomen die het mogelijk maken het lambda mengsel per cylinder te bepalen mbv 1 enkele lambdasonde.
boel berekenen, en gepatenteerd helaas..
vooralsnog eerst de spullen maar hier heen krijgen  |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 3 Feb 2008, 16:49 Onderwerp: |
|
|
|
Leuk projectje!
Ik zou zeker niet wachten met onderstel en remmen aan te pakken, lijkt me toch erg belangrijk dat vermogen goed gecontroleerd op de weg te kunnen houden  _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| syt Starting Member

 | Geregistreerd op: 29 Januari 2008 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Zo 3 Feb 2008, 18:03 Onderwerp: |
|
|
|
Nou, in onderstel en remmen ben ik nog niet echt gedoken..
Qua remmen... hij kan nu in de abs, dus straks ook, meer remmen niet nodig, ga er niet mee op het circuit iig..
als deze af zijn uiteraard toch kijken
wielen komen er wel, deze zijn te dun voor de pk's.
verder..
we hebben al braces gezien, als ook een set andere schokbrekers, volledig instelbaar, die een wereld van verschil zijn..
maar ja...
je moet ergens beginnen, en het budget is ook neit oneindig, is iig tijdsgebonden
maareeuuh tips zijn welkom  |
|
Naar boven |
|
 |
|
|