Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| ThunderBunny Advanced Member

 | Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 17:48 Onderwerp: een hoop tuning vragen |
|
|
|
Beste medeforumers
ik ga binnenkort zal van de winter zijn een blok reviseren,nu zit ik met diverse vragen.
aangezien ik wil gaan tunen blok is dan toch uitelkaar zit ik met wat dingen
ik wil gebruik gaan maken van high preformance/race parts die zijn sterker en dus redeneer ik dat die het langer uithouden bij een getunde moter dan originele onderdelen. maar of dat ook zo is?
dan wil ik graag weten wat is het nut van het afdraaien van het vliegwiel en dan ben ik meer geintreseert wat het doet op de lange termijn hoe gaat de moter dan lopen enz.
en dan ben ik nog op zoek naar links van bedrijven die preformance onderdelen leveren nokken assen kruk assen zuigers etc.
gegroet ThunderBunny _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Richard_GTT Forum Admin

 | Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 17:50 Onderwerp: |
|
|
|
Links ? Oké, een leuke start is deze:
http://tuning.pagina.nl/ .
Daar vind je vast en zeker enige info! |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 19:58 Onderwerp: Re: een hoop tuning vragen |
|
|
|
ThunderBunny schreef: |
Beste medeforumers
ik ga binnenkort zal van de winter zijn een blok reviseren,nu zit ik met diverse vragen.
aangezien ik wil gaan tunen blok is dan toch uitelkaar zit ik met wat dingen
ik wil gebruik gaan maken van high preformance/race parts die zijn sterker en dus redeneer ik dat die het langer uithouden bij een getunde moter dan originele onderdelen. maar of dat ook zo is?
|
Ik zou inderdaad gaan voor gesmede zuigers en drijfstangen, dubbele klepveren, misschien grotere kleppen en de kop meteen laten flowen. Laat ook het blok meteen blue printen, balans is erg belangrijk.
ThunderBunny schreef: |
dan wil ik graag weten wat is het nut van het afdraaien van het vliegwiel en dan ben ik meer geintreseert wat het doet op de lange termijn hoe gaat de moter dan lopen enz. |
Het vliegwiel afdraaien, je maakt het lichter ermee, en haalt dus gewicht van de krukas af. Een zwaar vliegwiel 'slaat' vermogen 'op'. Eerst is het vermogen nodig om het vliegwiel in werking te zetten, en pas als het op snelheid is komt het vermogen pas weer bij de wielen.
Op de dyno zal een auto met een lichter vliegwiel meer vermogen aan de wielen doorgeven.
In de praktijk merk je dat een motor more responsive wordt, hij klimt sneller op toeren, en bij gas los laten remt ie meer af op de motor. Je gasrespons verbetert echt, en het heeft geen schadelijke gevolgen voor je motor.
Let wel op dat je hem niet TE licht maakt, dan loopt ie niet meer goed stationair.
ThunderBunny schreef: |
en dan ben ik nog op zoek naar links van bedrijven die preformance onderdelen leveren nokken assen kruk assen zuigers etc.
gegroet ThunderBunny |
Bedrijven... zoek diverse opel forums af naar informatie, neem die uit de states vooral (vauxhaul is het daar geloof ik) daar zitten er meer die aan vermogenstuning doen. Veel nederlandse tuners zijn toch eigenlijk meer tuperware vakmannen.
Suc6 en ik hoop dat ik je duidelijkheid heb kunnen scheppen in je vragen  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| ThunderBunny Advanced Member

 | Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 21:17 Onderwerp: |
|
|
|
kijk hier kan ik wat mee.
het probleem is dat ik goed kan sleutelen maar ben geen auto monteur en mis dus wel een hoop kennis.
ik ben er vrijwel zeker van dat ik voor JE pistons zuigers ga die worden ook gebruikt in nascar auto's en die blokjes hebben 800 +PK's is wel duur maar lijkt mij dat ik die nooit stuk krijg in een blok dat tot max 200 pk getuned kan worden.
waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik de nokkenas moet laten slijpen ben dan 400 euro kwijt en zit dan met shims voor dat geld heb je ook van bv lexmaul nokkenassen maar dan weer de vraag hoe veel graden moet je nemen wat ik weet ga je dicht bij de klop grens liggen en dat wil ik liever niet.daar zal dus een goed compremis gevonden moetten worden. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 21:46 Onderwerp: |
|
|
|
Je kunt wel wildere nokkenstok kopen, maar ga niet té wild, dan gaat ie stationair galopperen, kun je nog eventueel je stationair toerental wat opschroeven om dit tegen te gaan, bijvoorbeeld stel je m af op 1100 rpm stationair. Daarbij heb je een 8 klepper dus ik zou niet op hoge toeren gaan tunen, maar juist op het middengebied (vermogen tussen 2000 en 5500 / 6000 rpm). Voor extreem hoge toeren is een 8v niet geschikt, hij flowt gewoon niet genoeg daarvoor. Neem dus nokkenassen die op lekker wat koppel en vermogen in het midden - hoog gebied geeft  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
| ThunderBunny Advanced Member

 | Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 22:33 Onderwerp: |
|
|
|
dat laaste klopt helemaal max de c20 ne moet het hebben van zijn midden gebied.
maar dat laat dus de vraag hoeveel graden moet die as zijn om hem sneller te maken maar zodanig dat die nog lekker stationair draait? _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Maximus Gold Member

 | Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 7 Jul 2005, 22:42 Onderwerp: |
|
|
|
kun je t beste even opel fora's af struinen op zoek naar info daarover, of eens een mail naar de nokkenstok fabriekant sturen  _________________
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|